דילוג לתוכן המרכזי בעמוד
מתעניינים בלימודים?
ביה"ס  למדעי הספורט והתנועה

ביה"ס למדעי הספורט והתנועה – רקע ומבנה

כדי להפריד ולהבדיל בין הנושאים הנלמדים בבית-הספר למדעי הספורט והתנועה ניתן להשתמש בחלוקה הבאה:

א. לימודים עיוניים. אלה כוללים מדעים משני סוגים:

ניתן להפרידם לשני אשכולות:
א. אשכול ביולוגי, הכולל מקצועות, כגון: כימיה וביוכימיה, פיזיולוגיה כללית, פיזיולוגיה של המאמץ, תזונה והיסודות המדעיים של הכושר הגופני.
ב. אשכול מכני, הכולל מקצועות, כגון: אנטומיה, אנטומיה יישומית של מערכת התנועה וביומכניקה.

כוללים מקצועות כגון:
פסיכולוגיה, פסיכולוגיה של הספורט, סוציולוגיה של הספורט,  התנהגות ולמידה מוטורית, פילוסופיה של הספורט, היסטוריה של הספורט וסטטיסטיקה.

בנוסף נלמדים קורסי העשרה בתחום מדעי הספורט והתנועה, שיפורטו בהמשך (ראה לימודי בחירה).

קורסים אלו נלמדים במתכונת של 30, 45 או 60 שעות שנתיות.
חלק מן השיעורים נלמד כהרצאות פרונטליות וחלקן בשילוב עם מעבדות מעשיות, שבהם מתורגל החלק התיאורטי שנלמד בכיתה.

ב. לימודים מעשיים

תחום התנועה והספורט:

תחום זה כולל לימוד, תרגול ואימון יסודות של מקצועות ספורט בסיסיים, המקובלים בעולם הספורט ההישגי, החובבני או הבריאותי. גם כאן ניתן להפריד את מקצועות הלימוד לשני אשכולות עיקריים:

הכולל ענפי ספורט ותחומים, כגון: אתלטיקה, שחייה, התעמלות, ריקוד וחדר כושר.

הכולל ענפי ספורט כמו כדורגל, כדורסל, כדורעף וכדוריד.

המקצועות בתחומי התנועה והספורט, בספורט האישי ובקבוצתי, נלמדים בדרך כלל במתכונת של 30 שעות שנתיות.

החלק העיקרי של השיעורים נלמד בשדה או במעבדה בצורה אקטיבית ופעלתנית תוך שילוב של הרצאות פרונטליות שמסבירות יסודות ומרכיבים תיאורטיים של התחום.

יש לציין כי חלק מהמקצועות המעשיים שהוזכרו לעיל נלמדים גם בשנה ב', במסגרת לימודי בית-הספר להוראת החינוך הגופני, וכוללים שיטות וצורות הוראה שונות המתורגלות על-ידי התלמידים על-פי השתייכות לענפי הספורט השונים.

לימודי בחירה

מעבר ללימוד מקצועות החובה, ישנם מקצועות או נושאים הפתוחים ללימוד על-פי בחירת הסטודנטים והנלמדים בעיקר בשנים ג' ו-ד', בשיעורי המכונים סוגיות נבחרות (שו"ת – שיעור ותרגיל) או סמינריונים.

הסטודנטים יכולים, באמצעות סוגיות או סמינריונים אלה, לבחור את תחומי העניין המועדפים עליהם, שנלמדים ע"י מרצים מומחים לתחום הייחודי, שקשור לתחומי הספורט והפעילות הגופנית, אך אינו נדרש על-פי תוכנית הליבה של הלימודים לתואר. 

נוסף לשיעורי בחירה אלה מציע בית-הספר לסטודנטים בשנים ג' ו-ד' בחירה נוספת ורחבה יותר של מקבץ שיעורים ייחודי הנקרא "מגמה". לימודי המגמה כוללים 10 קורסים, ובחלקם כוללים התנסות מעשית ו/או סטאז', המתמקדים בתחום עניין אחד הקשור בצורה כלשהי לתנועה ולחינוך גופני. המגמות, שמתוכן רשאי התלמיד לבחור באחת, הן: חינוך גופני לגיל הרך, לימודי יציבה ופעילות גופנית משקמת, פעילות גופנית ובריאות בגיל המבוגר, ניהול בספורט, פעילות גופנית לשיקום לב, פעילות גופנית לחינוך מיוחד ולתרפיה בספורט, חינוך וספורט ימי. בוגרי המגמה מקבלים תעודת מגמה, המעידה על העשרה בתחום הייחודי.

שיעורי בחירה אלה נלמדים בשנים ג' ו-ד'.

קורסי מדריכים

במסגרת לימודי התואר הראשון יכולים התלמידים להצטרף לקורסי מדריכים במקצועות הספורט השונים (אתלטיקה, שחייה, כדורגל, כדורסל, כדורעף, כדוריד והתעמלות). מכיוון שחלק מלימודי התואר במכללה עונים על דרישות מנהל הספורט להענקת תעודת מדריך, נדרשים הסטודנטים רק להשלמה מסוימת של שיעורים עיוניים ומעשיים בתחום שבו הם מעוניינים להתמחות.

לאחר השלמת שיעורים אלה ועמידה בדרישות הקורס (על-פי דרישות מנהל הספורט) מוענקת לתלמיד תעודת מדריך בתחום הספורט שבחר, המוענקת בנוסף לתואר הראשון בחינוך גופני שהוא מקבל בסיום ארבע שנות לימוד. קורסי המדריכים מתנהלים בחודשי הקיץ בין סיום שנת לימודים אחת לבין תחילת שנת הלימודים הבאה. חלק מהסטודנטים לומדים קורסי מדריכים כבר בתום שנה א', ומקבלים את תעודת מדריך בשלב מוקדם, דבר שמאפשר להם להתחיל לעבוד בתחום ההדרכה כבר במהלך לימודי התואר שלהם.

למידה וקבלת תעודת מדריך מאפשרת לתלמידים לפתח את הידע, המעמד המקצועי וכן את אפשרויות התעסוקה בסיום הלימודים במרכז האקדמי.

השתתפות בנבחרות הספורט של המרכז – במסגרת פעילות אס"א (איגוד ספורט אקדמי)

סטודנטים שיש להם רקע בספורט תחרותי, מוזמנים להצטרף לפעילויות ספורט במסגרת אימונים שבועית קבועה. ההצטרפות לנבחרות תלויה בעמידה במבחני כניסה, שמתקיימים בתחילת שנת הלימודים. במהלך השנה, נבחרות אלו לוקחות חלק באירועי ספורט ארציים, כגון: ליגות ואליפויות אס"א, המתקיימים במוסדות אקדמיים ברחבי הארץ. אחד מאירועי השיא מידי שנה הינו אליפות אס"א באילת.

 מעבדות למידה ומחקר

לרשות הסגל והסטודנטים קיימות חמש מעבדות מחקר ולמידה: 1. המעבדה לאנטומיה ואנטומיה יישומית (פרופ' נילי שטיינברג) 2. המעבדה לגנטיקה ולביולוגיה של הפעילות הגופנית, הספורט והמאמץ (ד"ר סיגל בן-זקן) 3. המעבדה לפיזיולוגיה של המאמץ והכושר הגופני (ד"ר שרון צוק) 4. המעבדה ללמידה מוטורית (ד"ר גל זיו), 5. המעבדה לביומכניקה (ד"ר סמדר פלג).

בראש כל אחת מהמעבדות עומד חוקר פעיל בדרגת מרצה בכיר ומעלה ולצידו פועלים אסיסטנטים המסייעים הן בפעילות המחקרית הן בליווי הסטודנטים בתהליך הלמידה ההתנסותית (תואר ראשון ותואר שני). המעבדות משמשות גם לשם איסוף נתונים וביצוע מחקרים לתואר שני במסגרת לימודי הסטודנטים בתוכניות השונות החל בעבודות גמר (חינוך לאורח חיים פעיל ובריא ומדעי האימון בספורט – M.Ed.) ועד לעבודות מחקר/תזות (מדעי החינוך הגופני – M.P.E.).

תפקידים בבה"ס למדעי הספורט והתנועה