ביה"ס למדעי הספורט והתנועה – רקע ומבנה
כדי להפריד ולהבדיל בין הנושאים הנלמדים בבית-הספר לחינוך גופני ניתן להשתמש בחלוקה הבאה:
א. לימודים עיוניים. אלה כוללים מדעים משני סוגים:
ניתן להפרידם לשני אשכולות:
א. אשכול ביולוגי, הכולל מקצועות כגון כימיה וביוכימיה, פיזיולוגיה כללית, פיזיולוגיה של המאמץ, תזונה והיסודות המדעיים של הכושר הגופני.
ב. אשכול מכני, הכולל מקצועות כגון אנטומיה, אנטומיה יישומית של מערכת התנועה וביומכניקה.
כוללים מקצועות כגון:
סוציולוגיה, סוציולוגיה של הספורט, פסיכולוגיה, פסיכולוגיה של הספורט, ארגון וניהול בספורט, התנהגות ולמידה מוטורית, פילוסופיה של הספורט, היסטוריה של הספורט וסטטיסטיקה.
תחומים אלה נלמדים בצורה מאוזנת המתפרסת על פני 4 שנות הלימוד הנדרשות להשלמת התואר הראשון בחינוך גופני.
תחומים אלו נלמדים במתכונת של 60, 45 או 30 שעות שנתיות.
חלק מן השיעורים נלמד כהרצאות פרונטליות וחלקן בשילוב עם מעבדות מעשיות, שבהם מתורגל החלק התיאורטי שנלמד בכיתה.
ב. לימודים מעשיים
תחום התנועה והספורט:
תחום זה כולל לימוד, תרגול ואימון יסודות של מקצועות ספורט בסיסיים, המקובלים בעולם הספורט ההישגי, החובבני או הבריאותי. גם כאן ניתן להפריד את מקצועות הלימוד לשני אשכולות עיקריים:
הכולל ענפי ספורט ותחומים כגון אתלטיקה, שחייה, התעמלות, ריקוד וחדר כושר.
הכולל ענפי ספורט כמו כדורגל, כדורסל, כדורעף וכדוריד.
בניגוד לחלוקה המאוזנת של לימודי המדעים בין שנות הלימוד, מתרכזים רוב מקצועות הספורט והתנועה בשנים הראשונות – א' ו-ב'.
המקצועות בתחומי התנועה והספורט, בספורט האישי ובקבוצתי, נלמדים בדרך כלל במתכונת של 30 שעות שנתיות.
החלק העיקרי של השיעורים נלמד בשדה או במעבדה בצורה אקטיבית ופעלתנית תוך שילוב אפיזודי של הרצאות פרונטליות שמסבירות יסודות ומרכיבים תיאורטיים של התחום.
יש לציין כי חלק גדול של המקצועות המעשיים שהוזכרו לעיל נלמדים גם בשנה ב', במסגרת בית-הספר לחינוך, וכוללים שיטות וצורות הוראה שונות המתורגלות על-ידי התלמידים על-פי השתייכות לענפי הספורט השונים.
לימודי בחירה
מעבר ללימוד מקצועות החובה, ישנם מקצועות או נושאים הפתוחים ללימוד על-פי בחירת הסטודנטים והנלמדים בעיקר בשנים ג' ו-ד', בשיעורי המכונים סוגיות נבחרות (שו"ת – שיעור ותרגיל) או סמינריונים.
הסטודנטים יכולים, באמצעות סוגיות או סמינריונים אלה, לבחור את תחומי העניין המועדפים עליהם, שנלמדים ע"י מורים מומחים לתחום הייחודי שקשור לתחומי הספורט והפעילות הגופנית, אך אינו נדרש על-פי התוכנית הבסיסית של הלימודים לתואר.
נוסף לשיעורי בחירה אלה מציע בית-הספר לסטודנטים בשנים ג' ו-ד' בחירה נוספת ורחבה יותר של מקבץ שיעורים ייחודי הנקרא "מגמה". לימודי המגמה כוללים 10 שיעורים, כולל התנסות מעשית וסטאז', המתמקדים בתחום עניין אחד הקשור בצורה כלשהי לתנועה ולחינוך גופני. המגמות במכללה, שמתוכן רשאי התלמיד לבחור באחת, הן: אימון בספורט ההישגי, חינוך גופני לגיל הרך, יציבה ופעילות משקמת, פעילות גופנית בגיל המבוגר, ניהול ספורט, פעילות גופנית לשיקום לב, פעילות גופנית מותאמת, חינוך ימי. בוגרי המגמה מקבלים תעודת מגמה, המעידה על העשרה בתחום הייחודי.
שיעורי בחירה אלה נלמדים בשנים ג' ו-ד', 5 שיעורים בכל שנה.
קורסי מדריכים
במסגרת לימודי התואר הראשון יכולים התלמידים לעבור קורסי מדריכים במקצועות הספורט השונים. מכיוון שחלק מלימודי התואר במכללה עונים על דרישות מנהל הספורט להענקת תעודת מדריך, נדרשים התלמידים רק להשלמה מסוימת של כמה שיעורים עיוניים ומעשיים בתחום שבו הם מעוניינים להתמחות.
לאחר השלמת שיעורים אלה מוענקת לתלמיד תעודת מדריך בתחום הספורט שבחר (אתלטיקה, שחייה, כדורגל, כדורסל ועוד), המוענקת נוסף לתואר הראשון בחינוך גופני שהוא מקבל בסיום ארבע שנות לימוד.
כך יכולים התלמידים לפתח את הידע, המעמד המקצועי ואפשרויות התעסוקה בסיום הלימודים במכללה. קורסי המדריכים מתנהלים בחודשי הקיץ שבין שנה א' ל-ב'.
למרות התנאים הסביבתיים והלוגיסטיים המורכבים בחודשים אלה יכולים הסטודנטים לסיים מהר יותר את התמחותם ולקבל תעודת מדריך בשלב מוקדם, שיאפשר להם להתחיל לעבוד בתחום ההדרכה כבר במהלך לימודי התואר שלהם.
תפקידים בבה"ס למדעי הספורט והתנועה
- פרופ' אילת דונסקי - ראש ביה"ס
- ד"ר שרון צוק - אחראית מקצועות עיוניים
- רמי גרסון - רכז אס"א
- דיאנה אשכנזי - מזכירה