אודות
התנסות מעשית בהוראה בחינוך היסודי והעל יסודי
רקע:
- מטרת הקורס היא ליישם את העקרונות שנלמדו במתודיקה בהתנסות מעשית בבית הספר. יום ההוראה מתקיים אחת לשבוע בבית הספר ובנוסף מתקיימת הצמדה פדגוגית – שבועיים רצופים בבית הספר. ההתנסות המעשית בשנה ב' בסמסטר ראשון היא בגיל הרך (כיתות א' – ב'). בסמסטר שני ההתנסות היא בכיתות ג' – ו'. בשנה ג', בסמסטר ראשון הסטודנטים מתנסים בהוראה בכיתות התיכון ובסמסטר שני בכתות חטיבת הביניים. בנוסף לכך, מתקיימת סדנת יישומי הוראה במכללה.
- בתהליך ההכשרה להוראה מיושמים עקרונות ההוראה היעילה הקשורים בתכנון, בהפקה, ברפלקציה ובהערכה בבתי הספר.
מטרות הקורס:
שנה ב'
- יישום תיאוריות של הוראה ולמידה בחינוך גופני
- הכרת מבנה בית הספר היסודי
- תרגול ושיפור של מגוון מיומנויות הוראה וטיפוח כישורים רפלקטיביים
- פיתוח שיקולי דעת דידקטיים בתכנון ההוראה ובהפקתה
- התנסות בהוראה בבית הספר היסודי , וגם בהפקת פרויקטים
- התנסות בשיקולי דעת של התכנון, ההפקה וההערכה תוך שימוש במגוון כלים של ההוראה הרפלקטיבית שפותחו ע"י קהילת המחקר בחינוך ובחינוך גופני
- הכרת כלי צפייה מיוחדים, שישמשו לבקרת איכות ההוראה
- רכישת ידע, כלים והתנסות בעבודת הצוות ובהפקה משותפת של פרויקטים, של יוזמות בביה"ס ובקהילה ושל תוכניות הוראה שנתיות ורב שנתיות
- פיתוח אחריות אישית ליישום התנהגות פרופסיונאלית
שנה ג'
- התנסות בשיקולי דעת של התכנון, ההפקה וההערכה תוך שימוש במגוון כלים של ההוראה הרפלקטיבית שפותחו ע"י קהילת המחקר בחינוך ובחינוך גופני
- הכרת כלי צפייה מיוחדים, שישמשו לבקרת איכות ההוראה
- רכישת ידע, כלים והתנסות בעבודת הצוות ובהפקה משותפת של פרויקטים, של יוזמות בביה"ס ובקהילה ושל תוכניות הוראה שנתיות ורב שנתיות
- פיתוח אחריות אישית ליישום התנהגות פרופסיונאלית
תכנית הלימודים בתחום המעשי
שנה ב'
- תרגול הוראת מיומנויות הוראה ועקרונות בהוראת משחקים
- כניסה להוראה והכרת הלומדים בגיל הרך, גילאי א' - ב'
- הוראת נושאים מתכנית הלימודים לגיל הרך
- ההתנסות היא בהוראת הנושאים הבאים: א. חינוך לתנועה. ב. חינוך לשלומות. ג. שילוב תנועות בסיסיות בסביבה הפיסית והחברתית
- הכרת ביה"ס
- הכרת הלומדים, גילאי ג' - ו'
- הכרת חומרי ההוראה
- מבנה שיעור (כחלק מיחידות הוראה): מטרות, יעדים, תכליות, ארגון הסביבה הלימודית והתאמת פעילויות הלמידה
- תכנון יחידות הוראה על פי תכנית הלימודים לכיתות ג' – ו'
שנה ג'
- הכרות עם ביה"ס המאמן: אני מאמין בית ספרי, המורים, צוות מורי החינוך הגופני, צוות הניהול, מגמות הלימוד, אוכלוסיית הלומדים, תקנון בית – הספר ומטרות בית הספר
- איסוף נתונים לצורך תכנון יחידות הוראה. הפקה ויישום של יחידות ההוראה שתוכננו תוך הדגשת הנקודות הבאות:
- פיתוח מדורג של התכנים (רינק, 2000)
- הפקת השיעור תוך שימוש יעיל במיומנויות כגון: ארגון וניהול כיתה, תדרוך, למידה פעילה, ניצול יעיל של זמן השיעור, מתן משוב, התלהבות מורה, יצירת אקלים חיובי, זימונים לתגובה פעילה
- שימוש בדפי צפייה ממוקדי נושא לאיסוף נתונים ולמשוב עמיתים בתהליך מתפתח
- ביצוע ותיעוד של התהליך הרפלקטיבי-פרקטי ברמת התכנון, ההפקה וההערכה, באמצעות פורטפוליו תהליכי
- תכנון והוראה של יחידת הוראה ממוקדת בתחום החברתי
- פיתוח מדורג של התכנים (רינק, 2000)
- עבודה בצוותים לצורך תכנון והפקה של יוזמות ופרויקטים בבית-הספר
- התנסות רצופה בהוראה (הצמדה פדגוגית לביה"ס):
- יישום יחידות הוראה מתמשכות: תכנון, הפקה והערכה
- העמקת המעורבות בקהילת בית הספר:
- חוגים, נבחרות, מועדון ספורט בית ספרי, השתתפות בישיבות מורים, טיולים, ימי הורים
- הקניית ידע מתחום מדעי החינוך הגופני ושילובו בשיעורים המעשיים באופן עקבי ושוטף
- הקניית ידע מתחום מדעי החינוך הגופני בשיעורים עיוניים
- יישום כלים להערכה אותנטית בתהליך ההוראה:
- הערכה ובקרה של תהליכים
- הערכת הישגי הלומדים
בתחום העיוני: ניתן בקורס נפרד – מתודיקה של הוראת חינוך גופני בחינוך היסודי והעל יסודי