דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

יורם אהרוני | כושר גופני | 03/06/2024

ירידה בכמות הפעילות הגופנית של ילדים ובני נוער באירופה בתקופת מגפת הקורונה


תקציר מאמר שהתפרסם ב- International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 

שיטת המחקר


 המאמר מסכם תוצאות מ-26 מחקרים שנעשו בנושא. המדינות בהן נערכו המחקרים ומספר המחקרים בהן: ספרד – 4; בריטניה – 4; גרמניה – 3; קרואטיה – 2; איטליה – 2; פולין – 2; סלובניה – 2; ומחקר אחד מהמדינות הבאות: בוסניה, צ'כיה, אירלנד,  הולנד, פורטוגל, שוודיה ושוויץ.
הקריטריונים להכללה של המחקרים במטא-אנליזה: 1. הם בוצעו באירופה; 2. הם עסקו באוכלוסיית הילדים והנערים עד גיל 19; 3. בוצעה בהם לפחות מדידה אחת של פעילות גופנית (פ"ג) במהלך מגפת הקורונה; 4. נכלל בהם דיווח על רמת הפ"ג לפני המגפה (רמת הבסיס של פ"ג); 5. מדידת הפ"ג הגופנית במחקר בוצעה באמצעות כלי מדידה מתוקף (שאלונים  מתוקפים או מדידות אובייקטיביות כמו במוני צעדים או באקסלרומטרים).


תוצאות


במחקר נמצא כי הייתה ירידה הן בסה"כ הפעילות הגופנית והן בפעילות גופנית המתונה עד נמרצת (MVPA) והן בפעילות הספורטיבית. הירידות נמצאו באביב 2020 שאז היו המגבלות הקשות ביותר על פ"ג כמו סגירת בתי הספר, סגירת חוגי ספורט ובמקומות מסוימים גם הגבלות קשות על יציאה מהבית, הגבלות שנמצאו גם בחורף שאחריו (חורף 2020/2021). 
אצל ילדים בגיל 12-8 נמצאה ירידה הן סה"כ הפעילות הגופנית והן ב-MVPA. אצל אלה שמעל גיל 12 נמצאה ירידה רק בסה"כ הפ"ג. לא נמצאו שינויים ברמת הפ"ג אצל ילדים בקבוצת הגיל 7-4 (ילדים בגן ובכיתה א').
מחקרים שבוצעו עוד לפני תחילת המגפה הראו ירידה בפ"ג של ילדים ובני נוער באירופה. ניתוח נתונים מאקסלרומטרים בלבד הראה ירידה נוספת בסה"כ הפעילות הגופנית ב-48 דקות בממוצע ליום בתקופת המגפה. במחקרים אלה נמצא כי הירידה ב-MVPA הייתה בממוצע של 12 דקות ליום. 
במחקר זה לא נמצאו הבדלים ברמת ירידת הפ"ג בין בנים לבנות וזה עומד בניגוד למחקרים אחרים שכן מצאו הבדלים ברמת הירידה שהייתה בדרך כלל יותר גבוהה אצל בנים מאחר שהם היו יותר פעילים לפני המגפה.

המלצות החוקרים


לירידה בכמות הגופנית של ילדים ובני נוער עלולות להיות השלכות חמורות מאחר שבעבר נמצאו קשרים ביון ירידה בכמות פ"ג  לבין עלייה בבעיות נפשיות, עלייה בהשמנה וגם עלייה בתחלואה במחלות שונות. לפיכך יש לחוקרים כמה המלצות: א. נקיטת צעדים להגביר את הפ"ג בקרב ילדים ובני נוער. צעדים אלה צריכים לשלב בתוכם תוכניות מוכחות שנוסו בבתי ספר ולהחליף במידת הצורך תוכניות שלא הוכיחו את עצמן. כמו כן צריך לשלב אותן בתוכניות להגברת פ"ג מחוץ לבתי הספר כולל מתן גישה למקומות בהם ניתן לבצע פ"ג כמו בפארקים, מגרשי ספורט ומגרשי משחקים.

ב. ביצוע מעקב מתמשך על פ"ג של ילדים ובני נוער בשיטות מוסכמות כדי שאפשר יהיה לעקוב אחרי הצלחת התוכניות.

ג. אם וכאשר יוחלט בעתיד לסגור את בתי הספר שוב, צריך לקחת בחשבון את נושא הפ"ג שנפגעת מצעד כזה, ואם בכל זאת יוחלט על סגירה, לתת מענה לנושא הפעילות הגופנית.


מקור:


Ludwig-Walz, H., Siemens, W., Heinisch, S. et al. How the COVID-19 pandemic and related school closures reduce physical activity among children and adolescents in the WHO European Region: a systematic review and meta-analysis. Int J Behav Nutr Phys Act 20, 149 (2023). https://doi.org/10.1186/s12966-023-01542-x

יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.