דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

יורם אהרוני | כושר גופני | 16/02/2025

כושר גופני של תלמידים מ-5 מדינות ים תיכוניות


תקציר מחקר שהתפרסם ב-Frontiers in Public Health

שיטת המחקר


הנבדקים במחקר היו תלמידים בגיל 14-8 מ-5 מדינות ים-תיכוניות. 204 היו מהעיר אסיוט במצרים (גיל ממוצע 11.72 שנים), 150 תלמידים מנאפולי שבאיטליה (גיל ממוצע 9.66),  200 תלמידים מביירות שבלבנון (גיל ממוצע 10.73), 181 תלמידים מליסבון שבפורטוגל (גיל ממוצע 11.04) ו-125 מהעיר קורדובה שבספרד (גיל ממוצע 12.33). 
מבחנים
משקל
גובה
ריצת 20 מטר
קפיצות מצד לצד במשך 15 שניות
שכיבות סמיכה ב-40 שניות
שכב-שב ב-40 שניות
קפיצה לרוחק מהמקום
מרחק ריצה ב-6 דקות


תוצאות


התוצאות מוצגות לגבי בנות ובנים בנפרד ולגבי שתי קבוצות גיל: 10-8 ו-14-11
טבלה מספר 1: ממוצעים של הבנות בגיל 10-8 שנים

מבחן

מצרים

איטליה

לבנון

פורטוגל

ספרד

גובה (מטר)

1.43

1.40

1.38

1.37

1.46

משקל (ק"ג)

39.5

38.5

34.2

33.2

43.0

BMI (ק"ג/מ"ר)

19.2

19.4

17.7

17.4

19.9

ריצת 20 מ' (שניות)

4.95

4.76

4.89

4.55

4.30

קפיצות מצד לצד (מספר ב-15 שניות)

18.2

27.8

20.6

29.4

31.2

שכיבות סמיכה (מספר ב-40 שניות)

8.3

14.5

13.4

13.7

10.9

שכב-שב (מספר ב-40 שניות)

9.8

19.7

15.8

19.6

18.5

רוחק מהמקום (מטר)

0.89

1.28

1.22

1.32

1.19

ריצת 6 דקות (מטר)

692

811

836

945

902

 

טבלה מספר 2: ממוצעים של הבנות בגיל 14-11

מבחן

מצרים

איטליה

לבנון

פורטוגל

ספרד

גובה (מטר)

1.52

1.43

1.57

1.55

1.57

משקל (ק"ג)

46.2

41.6

48.8

44.9

51.0

BMI (ק"ג/מ"ר)

19.9

20.5

19.7

18.5

20.7

ריצת 20 מ' (שניות)

4.57

4.25

4.11

4.35

4.22

קפיצות מצד לצד (מספר ב-15 שניות)

21.8

30.2

23.8

31.8

33.3

שכיבות סמיכה (מספר ב-40 שניות)

10.0

16.1

14.4

15.7

13.8

שכב-שב (מספר ב-40 שניות)

11.4

22.5

22.3

23.2

21.7

רוחק מהמקום (מטר)

1.01

1.31

1.38

1.58

1.25

ריצת 6 דקות (מטר)

723

871

854

993

913

 

טבלה מספר 3: ממוצעים של הבנים בגיל 10-8

מבחן

מצרים

איטליה

לבנון

פורטוגל

ספרד

גובה (מטר)

1.39

1.41

1.37

1.35

1.47

משקל (ק"ג)

34.0

39.4

33.4

31.4

45.1

BMI (ק"ג/מ"ר)

17.4

19.8

17.5

17.2

20.8

ריצת 20 מ' (שניות)

4.38

4.55

4.59

4.39

4.32

קפיצות מצד לצד (מספר ב-15 שניות)

22.3

29.1

23.0

31.8

34.3

שכיבות סמיכה (מספר ב-40 שניות)

13.1

16.1

15.1

14.9

14.2

שכב-שב (מספר ב-40 שניות)

19.0

21.7

20.3

22.5

21.7

רוחק מהמקום (מטר)

1.12

1.35

1.35

1.37

1.32

ריצת 6 דקות (מטר)

759

897

908

1016

997

 

טבלה מספר 4: ממוצעים של הבנים בגיל 14-11

מבחן

מצרים

איטליה

לבנון

פורטוגל

ספרד

גובה (מטר)

1.54

1.44

1.58

1.55

1.62

משקל (ק"ג)

45.8

40.6

50.4

45.0

56.5

BMI (ק"ג/מ"ר)

19.2

19.3

20.0

18.6

31.3

ריצת 20 מ' (שניות)

3.97

4.03

4.01

4.06

3.88

קפיצות מצד לצד (מספר ב-15 שניות)

25.6

33.3

24.6

35.8

34.7

שכיבות סמיכה (מספר ב-40 שניות)

14.3

18.1

15.7

18.0

16.7

שכב-שב (מספר ב-40 שניות)

20.0

25.1

25.6

26.3

27.8

רוחק מהמקום (מטר)

1.35

1.38

1.50

1.65

1.49

ריצת 6 דקות (מטר)

867

992

964

1100

1094

 

דיון בתוצאות


•    ההשוואה בין ההישגים במדינות השונות צריכה להיעשות בזהירות וזאת מכמה גורמים: א) לא מדובר במדגמים מייצגים של התלמידים במדינות אלא במדגמי נוחות; ב) יש הבדלים בגודל הגוף בין התלמידים  במדינות השונות; ג) אמנם המחברים מציינים כי פרוטוקולי הבדיקות היו זהים אבל בהחלט ייתכן שהיו הבדלים באופן השיפוט במבחנים. ד) המחברים לא מציינים מה היו מספרי הבנות והבנים בכל קבוצת גיל ומה היו ממוצעי הגילים שלהם. ההבדלים בגודל הגוף ובממוצעים הכללים של הגילים מרמזים על כך שייתכן והיו הבדלים גם בנושאים אלה. המחברים ניסו להתגבר על בעיית ההבדלים בממדי הגוף על ידי עריכת תקנון של הממוצעים בהתאם ל-BMI ומציינים כי ההבדלים נשארו בעינם גם אחרי התקנון.


•    הממוצעים של התלמידים מפורטוגל טובים משל אלה במדינות האחרות בריצת 6 דקות ואחריהם מדורגים התלמידים מספרד במבחן זה.


•    הפורטוגלים הגיעו  לממוצעים הגבוהים ביותר גם בקפיצה לרוחק מהמקום.


•    התלמידים ממצרים הגיעו לממוצעים נמוכים מאשר במדינות האחרות ברוב המבחנים.


•    מחברי המאמר שהם ממצרים,  טוענים כי ההבדלים בממוצעי ההישגים במדינות השונות מושפעים מתוכניות החינוך הגופני שקיימות במדינות ובאמצעים העומדים לרשות המורים המלמדים את מקצוע החינוך הגופני. הם מציינים לטובה את מערכות החינוך הגופני בספרד, פורטוגל ובאיטליה וטוענים כי במצרים ובלבנון  מערכות החינוך הגופני פחות מסודרות ולכן גם ממוצעי ההישגים של התלמידים פחות טובים.  לדעת מחברי המאמר הממוצעים הנמוכים של התלמידים ממצרים נובעים גם משיעור נמוך יותר של השתתפות בפעילויות ספורט מאורגנות  במועדוני ספורט. בולטים לרעה במיוחד הממוצעים של הבנות ממצרים וייתכן שהדבר נובע מסיבות תרבותיות, סיבות שמקשות על הבנות במצריים לקבל אפשרויות לפעילות גופנית וספורט בדומה למקובל במדינות אחרות.
•    המחברים מדגישים את חשיבות המעקב אחרי ההישגים במבחני כושר גופני, מעקבים היכולים לתת לקובעי המדיניות נתונים לגבי הישגי התלמידים בתחום הכושר הגופני שישמשו בסיס לפיתוח תוכניות לשיפור המצב.

מקור:


Aly M, El-Gyar N, Shalaby AM and Abdelkarim O (2025) Health-related physical fitness in children among five Mediterranean countries: a cross-cultural study from the DELICIOUS project. Front. Public Health 12:1520096. doi: 10.3389/fpubh.2024.1520096

יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.