יורם אהרוני | כושר גופני | 29/10/2023
כושר גופני של תלמידים בפירנצה בגיל 15-14
(בתמונה: אצטדיון האתלטיקה בפירנצה, Stadium Luigi Ridolfi, בו נערכו המבדקים)
תקציר מחקר שהתפרסם ב- Healthcare (Basel)
שיטת המחקר
הנבדקים במחקר היו 1915 תלמידים משישה בתי ספר בפירנצה. גילם הממוצע היה 15.0 שנים ו-54.0% מהם היו בנות. התלמידים היו משתי הכיתות הראשונות בבית ספר תיכון לפי השיטה באיטליה. 1028 היו תלמידי השנה הראשונה (54.5% מהם בנות) שגילם הממוצע היה 14.3 ו-877 (53.4% בנות) היו תלמידי הכיתה השנייה שגילם הממוצע היה 15.3. המדידות נערכו בין אוקטובר 2021 למרס 2022.
המבדקים
מבחן זריזות (T-agility ) - במבחן זה רצים קדימה, לצדדים ולאחור. נמדד הזמן בשניות.
ריצת 800 מטר (800 m ) – נערכה על מסלול אתלטיקה סטנדרטי של 400 מטר באצטדיון האתלטיקה המרכזי בפירנצה - Firenze Marathon Stadium “Luigi Ridolfi"
קפיצה לגובה מהמקום (Vertical jump ) – הנבדקים עמדו ליד קיר עם יד אחת מושטת למעלה ועל אצבעות היד נמרחה אבקת גיר. הם נדרשו לקפוץ ולגעת בקיר, גבוה ככל יכולתם. נבדק ההפרש בס"מ בין מקום הנגיעה בקיר בקפיצה ומקום הנגיעה בקיר לפניה.
קפיצה לרוחק מהרצה (Long jump) – בוצעה לפי חוקי האתלטיקה. נמדד המרחק מהסימן הקרוב בחול במשטח הנחיתה אל קו הניתור.
כוח לחיצת כף יד (Handgrip) – נמדד בדינמומטר יד
הטלה למרחק (Vortex) – נמדדה עם מכשיר הנקרא vortex aerodynamic-shaped instrument. זהו מכשיר הטלה שמשקלו כ-150 גרם, אורכו כ-32 ס"מ, היקפו כ-30 ס"מ והוא עשוי מחומר ספוגי וצורתו כשל טיל.
מבחן גמישות - (Sit and Reach ) - הנבדקים ישבו עם רגליים ישרות כשכפות רגליהם צמודות לתיבה וניסו להגיע עם אצבעות ידיהם רחוק ככל האפשר בכפיפה לפנים.
ריצת 30 מטר מזינוק בעמידה (30 m S) – הנבדקים יצאו לריצה כתגובה לפקודת המזניק.
ריצת 30 מטר אחרי הרצה של 5 מטר (30 m L) – נמדד זמן ריצת 30 מטר אחרי הרצה מוקדמת של 5 מטר.
תוצאות
טבלה מספר 1 מביאה את הממוצעים וסטיות התקן של הבנים והבנות בכיתה הראשונה ובכיתה השנייה של בית הספר התיכון. הכוכבית מציינת הבדל מובהק באותו המין בין התלמידים בשתי הכיתות. ההבדלים בין הבנים והבנות היו מובהקים כולם ברמה של p < 0.001
|
1 Class
Males
|
1 Class
Females
|
2 Class
Males
|
2 Class
Females
|
T-agility (s)
|
11.6 ± 1.3 *
|
12.9 ± 1.6 *
|
11.3 ± 1.55
|
12.6 ± 1.49
|
800 m (s)
|
338.8 ± 82.1 *
|
441.9 ± 89.9 *
|
315.3 ± 78.1
|
423.3 ± 85.4
|
Vertical jump (cm)
|
37.3 ± 9.2 *
|
29.5 ± 7.6 *
|
39.9 ± 9.7
|
31.7 ± 7.2
|
Long jump (cm)
|
364.4 ± 59.7 *
|
300.8 ± 51.5 *
|
396.6 ± 240.0
|
315.4 ± 50.4
|
Handgrip (kg)
|
35.4 ± 7.4 *
|
27.4 ± 4.7 *
|
38.5 ± 8.4
|
28.7 ± 4.7
|
Vortex (m)
|
29.7 ± 9.3 *
|
16.7 ± 5.3 *
|
32.7 ± 10.4
|
18.6 ± 5.7
|
Sit & reach (cm)
|
0.9 ± 8.1
|
9.3 ± 7.6
|
1.2 ± 9.4
|
9.6 ± 8.3
|
30 m S (s)
|
4.66 ± 0.62
|
5.22 ± 0.55
|
4.63 ± 0.65
|
5.21 ± 0.58
|
30 m L (s)
|
4.32 ± 0.54 *
|
4.88 ± 0.52
|
4.21 ± 0.51
|
4.85 ± 0.52
|
טבלה מספר 2 מביאה את האחוזונים (Percentiles) של הבנים בכיתה הראשונה בבית הספר התיכון.
|
|
Percentiles
|
n.
|
3
|
5
|
10
|
25
|
50
|
75
|
90
|
95
|
97
|
T-agility (s)
|
310
|
9.7
|
9.9
|
10.2
|
10.7
|
11.4
|
12.3
|
13.2
|
13.9
|
14.2
|
800 m (s)
|
432
|
239
|
242
|
247
|
302
|
322
|
359
|
437
|
513
|
532
|
Vertical jump (cm)
|
454
|
21
|
23
|
26
|
31
|
37
|
43
|
50
|
51
|
55
|
Long jump (cm)
|
460
|
250
|
260
|
280
|
330
|
370
|
408
|
440
|
460
|
480
|
Handgrip (kg)
|
459
|
23
|
24
|
26
|
30
|
35
|
40
|
46
|
49
|
50
|
Vortex (m)
|
440
|
15
|
16
|
18
|
23
|
30
|
35
|
42
|
46
|
50
|
Sit and reach (cm)
|
437
|
−16
|
−14
|
−10
|
−4
|
2
|
6
|
11
|
13
|
15
|
30 m S (s)
|
157
|
3.7
|
3.7
|
3.9
|
4.2
|
4.6
|
5.0
|
5.5
|
5.7
|
5.9
|
30 m L (s)
|
401
|
3.7
|
3.7
|
3.8
|
4.0
|
4.2
|
4.5
|
4.9
|
5.2
|
5.6
|
טבלה מספר 3 מביאה את האחוזונים של הבנות בכיתה הראשונה בבית הספר התיכון
|
|
Percentiles
|
n.
|
3
|
5
|
10
|
25
|
50
|
75
|
90
|
95
|
97
|
T-agility (s)
|
453
|
10.9
|
11.1
|
11.5
|
12.2
|
12.8
|
13.6
|
14.5
|
15.4
|
16.0
|
800 m (s)
|
480
|
319
|
327
|
339
|
356
|
430
|
509
|
550
|
617
|
633
|
Vertical jump (cm)
|
536
|
15
|
18
|
20
|
24
|
30
|
35
|
39
|
42
|
43
|
Long jump (cm)
|
548
|
200
|
210
|
230
|
270
|
300
|
340
|
370
|
386
|
400
|
Handgrip (kg)
|
537
|
20
|
20
|
22
|
24
|
27
|
30
|
34
|
35
|
37
|
Vortex (m)
|
524
|
9
|
10
|
11
|
13
|
15
|
20
|
24
|
28
|
30
|
Sit and reach (cm)
|
541
|
−8
|
−4
|
−1
|
5
|
10
|
14
|
18
|
21
|
22
|
30 m S (s)
|
228
|
4.3
|
4.4
|
4.6
|
4.8
|
5.2
|
5.5
|
5.9
|
6.2
|
6.6
|
30 m L (s)
|
494
|
4.1
|
4.2
|
4.3
|
4.5
|
4.8
|
5.1
|
5.5
|
5.8
|
6.0
|
טבלה מספר 4 מביאה את האחוזונים של הבנים בכיתה השנייה בבית הספר התיכון
|
|
Percentiles
|
n.
|
3
|
5
|
10
|
25
|
50
|
75
|
90
|
95
|
97
|
T-agility (s)
|
318
|
9.4
|
9.6
|
9.9
|
10.3
|
11.0
|
11.8
|
12.9
|
13.8
|
14.5
|
800 m (s)
|
380
|
230
|
234
|
240
|
251
|
312
|
341
|
417
|
443
|
519
|
Vertical jump (cm)
|
408
|
18
|
23
|
27
|
34
|
40
|
46
|
52
|
55
|
57
|
Long jump (cm)
|
402
|
250
|
260
|
290
|
340
|
390
|
430
|
460
|
489
|
505
|
Handgrip (kg)
|
411
|
23
|
25
|
28
|
33
|
38
|
43
|
49
|
52
|
55
|
Vortex (m)
|
388
|
16
|
17
|
20
|
25
|
32
|
40
|
46
|
51
|
56
|
Sit and reach (cm)
|
409
|
−17
|
−15
|
−13
|
−5
|
2
|
7
|
12
|
16
|
19
|
30 m S (s)
|
149
|
3.7
|
3.7
|
3.8
|
4.1
|
4.6
|
5.0
|
5.4
|
5.8
|
6.1
|
30 m L (s)
|
357
|
3.6
|
3.6
|
3.7
|
3.9
|
4.1
|
4.4
|
4.9
|
5.1
|
5.4
|
טבלה מספר 5 מציגה את האחוזונים של הבנות בכיתה השנייה בבית הספר התיכון
|
|
Percentiles
|
n.
|
3
|
5
|
10
|
25
|
50
|
75
|
90
|
95
|
97
|
T-agility (s)
|
399
|
10.4
|
10.7
|
11.2
|
11.7
|
12.5
|
13.4
|
14.4
|
15.17
|
15.4
|
800 m (s)
|
367
|
311
|
314
|
323
|
349
|
420
|
454
|
532
|
600
|
620
|
Vertical jump (cm)
|
462
|
18
|
20
|
22
|
27
|
32
|
37
|
41
|
43
|
45
|
Long jump (cm)
|
447
|
220
|
230
|
250
|
290
|
320
|
350
|
380
|
400
|
420
|
Handgrip (kg)
|
465
|
21
|
22
|
23
|
25
|
28
|
32
|
35
|
36
|
38
|
Vortex (m)
|
437
|
10
|
11
|
12
|
14
|
17
|
22
|
26
|
30
|
32
|
Sit and Reach (cm)
|
467
|
−8
|
−6
|
−1
|
5
|
11
|
15
|
19
|
22
|
23
|
30 m S (s)
|
175
|
4.1
|
4.2
|
4.5
|
4.8
|
5.2
|
5.6
|
6.0
|
6.2
|
6.4
|
30 m L (s)
|
414
|
4.1
|
4.2
|
4.3
|
4.5
|
4.7
|
5.1
|
5.5
|
5.9
|
6.1
|
דיון בממצאים
ממוצעי ההישגים של תלמידי הכיתה השנייה בבית הספר התיכון (בנות וגם בנים) היו גבוהים יותר מאשר ממוצעי ההישגים של התלמידים בכיתה הראשונה בבית הספר התיכון במבחנים הבאים: T-agility, 800 m, Vertical jump, Long jump, Handgrip, ו- Vortex.
לא נמצאו הבדלים מובהקים בין תלמידי הכיתה השנייה לתלמידי השנה הראשונה במבחן הגמישות ובמבחן הריצה ל-30 מטר מזינוק בעמידה ואילו במבחן הריצה ל-30 מטר אחרי חמישה מטר של הרצה היה הבדל מובהק רק אצל הבנים.
רמת ההישגים בריצת 800 מטר הייתה נמוכה מאד. הכיתה הראשונה בתיכון באיטליה מקבילה מבחינת הגיל לכיתה ח' בישראל ואילו הכיתה השנייה מקבילה לכיתה ט'. טבלה מספר 6 מציגה להשוואה ממוצעי תוצאות ריצת 800 מטר (בדקות ושניות) בחטיבת ביניים בישראל.
|
כיתה ח' בנים
|
כיתה ט' בנים
|
כיתה ח' בנות
|
כיתה ט' בנות
|
איטליה
|
5:39
|
5:15
|
7:22
|
7:03
|
ישראל
|
3:59
|
3:10
|
4:42
|
4:45
|
הממוצעים באיטליה הם נמוכים גם מההישגים בכיתה ז' שנמדדו בבית ספר בישראל בו השיגו הבנות בממוצע זמן של 4:54 דקות והממוצע של הבנים היה 4:06 דקות. קשה להבין מדוע ההישגים בריצת 800 מטר אצל התלמידים באיטליה שנמדדו במחקר זה הם נמוכים כל כך ונראה שרבים מהם עברו חלק גדול מהמרחק בהליכה. מחברי המאמר מסתפקים רק באמירה כללית:
the 800 m test has values proportionally lower than the reference standards reported in studies of other European populations.
(הערת עורך התקציר: סביר מאד להניח שמשהו השתבש בעיבוד הנתונים של ריצת 800 מטר. פניתי לאחד מכותבי המאמר שכתובתו מופיעה במאמר והוא ענה שלא צריך להסתכל רק על הממוצע אלא גם על הטווח. הוא ציין שהבנים המהירים ביותר בכיתה ח' רצו 800 מטר ב-3:44 דקות. עניתי לו שגם זה לא זמן מהיר במיוחד...)
בקפיצה לרוחק הממוצעים במחקר זה באיטליה טובים מאלה שהושגו בחטיבת ביניים בישראל. ההשוואה מובאת בטבלה מספר 7. התוצאות מובאות במטרים.
|
כיתה ח' בנים
|
כיתה ט' בנים
|
כיתה ח' בנות
|
כיתה ט' בנות
|
איטליה
|
3.64
|
3.97
|
3.01
|
3.15
|
ישראל
|
3.31
|
3.65
|
2.73
|
2.71
|
גם בריצת 30 מטר הממוצעים באיטליה טובים ממוצעים שהתקבלו בחטיבת ביניים בישראל. טבלה מספר 8 מביאה את הממוצעים של בנים בגיל 15-14 (הממוצעים מובאים בשניות). אין לי נתונים בריצת 30 מטר על בנות בישראל.
|
כיתה ח' בנים
|
כיתה ט' בנים
|
איטליה
|
4.66
|
4.63
|
ישראל
|
5.19
|
4.96
|
מעניין גם שבאיטליה רואים ממוצעים טובים יותר של הבנות בכיתה השנייה ברוב המבחנים בעוד שבמחקרים רבים שנערכו על אוכלוסיות דומות בארצות אחרות לא נמצאו הבדלים בהישגים של בנות בין גיל 15 לגיל 14.
מקור:
Mascherini G, Buglione N, Ciani V, Tirinnanzi F, Bini V, Levi Micheli M. Florentine Normative Values for Physical Fitness in Adolescents Aged 14-15 Years. Healthcare (Basel). 2022 Dec 8;10(12):2486. doi: 10.3390/healthcare10122486. PMID: 36554010; PMCID: PMC9778116.
יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.