דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

הא"ב של רכבי השטח

עדכון: 09:04 ,11.11.2010

מחבר: עמוס בשן

 
 
רשימה חלקית של 22 מושגי היסוד החשובים ביותר ברכבי השטח
 
 א- איזון בעליה למניעת הצלבת צירים ואחיזה טובה יותר (וגם ה-א של ר.א.ל.י.).
 
ב- בקרת נהיגה נכונה דרך שעון החום.
 
ג - גחון, מרווח הגחון מהקרקע למניעת פגיעה מסלעים.
 
ד - דיפרנציאל – על פי חוקי הפיזיקה, בזמן הפנייה של הרכב, הגלגל החיצוני עובר דרך ארוכה יותר מהגלגל הפנימי, באותו הזמן. לכן גם מהירותו של הגלגל החיצוני גדולה משל הגלגל הפנימי. הדיפרנציאל הוא הכלי המאפשר את המהירויות השונות של הגלגלים. ללא הדיפרנציאל, הרכב עלול להתהפך. בשטח, חלק מהגלגלים יכולים לאבד את אחיזתם בקרקע ואז הם לא יסתובבו ויסכנו את הרכב בהתהפכות.
ניתן ברכבי השטח לנעול את הדיפרנציאל, כך שזוג גלגלים יסתובב ביחד, באותה המהירות, גם אם אחד מאבד את האחיזה.
 
ה. הנעה כפולה –  4X4 ,כל גלגל יכול לקבל כוח מהמנוע בנפרד וכל גלגל מפעיל מומנט נפרד בקרקע. בצורה זו, גם כשחלק מהגלגלים איבדו את אחיזתם בקרקע, לרכב יש עדיין את היכולת להתקדם. גם בנסיעה בשטח חלק, כשלכל גלגל אחיזה חלשה, עדיין סכום המומנטים של סך הגלגלים יכול להביא להתקדמות הרכב בשטח.
 
רכבים   רכב בבוץ
ו- וונטיל - הצמיג להוצאת אויר בחולות.
 
ז. זוויות. זוית גישה – הזווית של המכשול, אותו הרכב יעבור, מבלי לשפשף פניו; זוית נטישה – הזווית של המכשול, אותו הרכב יעבור, מבלי לשפשף את אחוריו; זוית ראיה - ראית הנהג את הדרך והשטח המת שבזוית זו.
 
ח. חיזוקים – יש למגן הרכב מפני החבטות הרבות  בגחון.
 
טטיפולים ברכב יבטיחו אמינות ואורח חיים ארוך יותר.
 
יישר, ככל שניסע בעליה ישר נשמור את כל כוחות הרכב בכוון אחד (וכמובן, ה-י של ר.א.ל.י.).
 
ככיוון הנהג בעליות וירידות. הכוונה כפי שמכוונים בצה"ל ובהסתמך על משה רבנו....
 
ל –  לאט! מרכיב חשוב באחיזה ובטיפוס (ואין לשכוח את ה-ל של ה ר.א.ל.י.).
 
מ - מנוע – רצוי עם מומנט מוגבה, כך שהרכב יוכל לטפס במדרונות התלולים ביותר.
 
ננעילות אחורית, מרכזית, קדמית, ולהשתדל לא להגיע לנעילה מלאה.
 
ס - סרן – קדמי/אחורי, מוט אליו מחוברים הגלגלים.
 
ע - עבירויות – אופי הדרך: עבירות קלה – בינונית – קשה. יכולת עבירות.
 
פפעימות, סטקטו, בירידה לפנים ולאחור למניעת חימום המעצורים, לשליטה ברכב.
 
צ - צמיגים – משפיע על עבירות ובטיחות הרכב, בכביש ובשטח. לכן מומלץ 50/50 שהם מתאימים לנסיעה גם בכביש וגם בשטח.
 
ק - קרל פורסט – ממציא הג'יפ.
 
ררציפות - שמירה על רציפות נסיעה בטיפוס ואחיזה טובה יותר (ואחרון חביבי, ה-ר של ר.א.ל.י.).
 
ששטח. החל מכביש תקני אחיזה ומהירות ועד חולות, כפור שלג באחיזה נמוכה והחלקה.
 
ת - תיבת הילוכים –  רגיל ידני או אוטומטי, הילוך נכון בשטח 4X4 בעליות ודרך משובשת הילוך כוח איטי.


רוצים להוסיף מושגים? הוסיפו הערות ונרחיב את המאמר!