דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מי מועד למעוד? שיווי משקל דינמי בונה

לא רק אנשים מבוגרים נופלים או מאבדים את שיווי המשקל שלהם. גם אנשים צעירים סובלי לעיתים מאיבוד שיווי משקל.

בעבודתי בטכניקת אלכסנדר, אני רואה בדפוסי היציבה והתנועה של בני נוער וצעירים את הפוטנציאל העתידי של מערכת שיווי המשקל שלהם.
טכניקת אלכסנדר מפתחת גישה לאופן היציבה, התנועה והפעילות היומיומית של הלומד בכל גיל.
מדובר בתהליך הדרגתי של "חינוך גופני" ברמה עמוקה ורגישה ביותר. החיים היומיומיים הם האיזון הבונה שאנו מחפשים. לאו דווקא תרגילים מלאכותיים ליציבה ולשיווי משקל. כל פעולה שגרתית שלנו יכולה להיות בונה או הורסת.
בטכניקת אלכסנדר נלמד להשתמש בפעילות השגרתית שלנו כבפעילות בונת- שיווי משקל. בניית שיווי משקל הוא תהליך התפתחותי ברמה פיזית ומנטלית ובהחלט מדובר בתהליך נרכש.
 
למרות שעמידה והליכה על שתי רגליים היא תכונה שמאפיינת אותנו כבני אדם, בהשוואה לשאר היונקים, עדיין כל אחד ואחד מאיתנו צריך ללמוד אותה מאפס. מדובר בתהליך למידה של היחיד, בדרך של חיקוי, בדרך של ניסוי וטעייה, בחזרות ובאימונים שכל תינוק צריך לעבור. תהליך התפתחותי במערכת העצבית, במערכת השרירית וכמובן במערכת המנטלית שלנו, מאפיין את דרכנו הארוכה מזחילה על ארבע גפיים לעמידה על שתי רגליים. גם לאחר שהתינוק לומד להתייצב, נדרשת עוד למידה כדי לרכוש  שיווי משקל שיהיה גם מהימן . עוד זמן יידרש לתינוק כדי ליצור קואורדינציה ודיוק בביצוע תנועה מורכבת כמו הליכה, ריצה, דילוג או קפיצה. בהדרגה, ישתחררו הידיים ויתפנו לתנועות מוטוריות עדינות. כך במהלך ההתפתחות שלנו,אני נגמלים מהשימוש בידיים כמייצבות. המיומנות בעבודה עם כלים עדינים ורגישים לא יכולה להתפתח לדרגתה הגבוהה כפי שהיא היום,  לולא היכולת לעמוד או לשבת באופן אמין ויציב. האיכות הייחודית של ביצוע זה מושתת על הפחתת מאמץ, על יצירת נינוחות גופנית ומנטלית ולא על יצירת כוח וכיווץ שרירים כלשהם. מדובר במשחק כיוונים עדין בין שרירים, עצבים וחיישנים במערכת המורכבת של בן האדם.
 אז מה קורה בדרך? איך הלמידה המופלאה של רכישת מיומנות האיזון, מופרעת במהלך ההתבגרות שלנו?
הייתכן שנעשה שימוש שגוי שלנו בעצמנו?
הייתכן שרובנו, בלי משים, משתמשים בידיים בכל מיני פעולות שיווי משקל במקום להשאיר לידיים את תפקידן העדין?
הייתכן שבשל כך אנו מפתחים כתפיים נוקשות וצוואר תפוס ומאידך בטן וגב בעלי כיוון לקוי?
למה עולה ההסתברות שיקרה תרחיש מעידה או נפילה ככל שנתבגר? איך תרמנו לתהליך הזה בשוגג?
איך טכניקת אלכסנדר יכולה להקטין את הסיכוי למעידה?
 
איך ניתן להמשיך ולהשתמש בעצמנו בצורה חיונית ובונה, כך ששיווי המשקל שלנו יהפוך למשחק כוחות משעשע בין החלקים השונים שלנו?
טכניקת אלכסנדר תומכת ביצירת דינמיות קונסטרוקטיבית באופנים רבים. העיקרון הוא יצירת הערכה תחושתית מהימנה של האדם ביחסו לסובב אותו וביחסו לעצמו. בעבודה בטכניקת אלכסנדר התלמיד לומד לזהות את דפוסי הדינמיקה שלו וכך בונה את היכולות שלו תוך משחק פנימי של איזון סנסו-מוטורי מעודן.
שיטת אלכסנדר עובדת על שילוב עבודה גופנית , מחשבתית ורגשית  כל זאת על ידי שיחה ועל ידי מגע של המורה בתלמיד. נעשה תהליך למידה או היזכרות של היכולת הייחודית של האדם?
 
בקורס מבוא לטכניקת אלכסנדר במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט) נלמד על התהליכים החשובים של יצירת האיזון הדינמי באדם.
 
לצפייה בסרטון הדגמה, לחצו.