הוראה מתקנת
תלמידים רבים מתקשים בלימודים. חלקם מתקשים ברכישת מיומנויות היסוד (שפה /חשבון) ולחלקם ציונים נמוכים. לא אחת אנו שומעים הערת מורה או הורה, "אתה מסוגל ליותר". מנגד, התלמידים חשים לא בנוח בעת מבחן, מרגישים שאינם יודעים לענות על השאלות למרות שלמדו לקראת המבחן או חשים תסכול רב כי הם מרגישים שציוניהם במבחנים אינם משקפים את הידע האמיתי שלהם. אז מה קורה? מה הבעיה?
הנטייה הגורפת היום היא להפנות ילדים לאבחונים יקרים כי בוודאי יש להם "לקות למידה" או "הפרעת קשב וריכוז". האומנם?
דעה רווחת היא כי תלמידים עם לקויות למידה ו/או
הפרעת קשב וריכוז, הם תלמידים בעייתיים. מנגד, האמת היא שתלמידים רבים עם לקות למידה ו/או בעלי הפרעת קשב וריכוז, מתקשים ברכישת מיומנויות היסוד בביה"ס היסודי: קריאה, כתיבה וחשבון, למרות שהם ילדים מוכשרים ואינטליגנטים. בכיתות הגבוהות ציוניהם נמוכים למרות שלעיתים בכיתה הם אלה שמצביעים ויודעים. מנגד, לעיתים הם מתקשים לעקוב אחר הנעשה בכיתה, למרות היותם נבונים. הפער בין "אני חכם" לבין "אני לא מצליח" גורם להפרת שיוויי המשקל הפנימי וכתוצאה מכך לתסכולים ולעיתים אף לכעסים ולהתפרצויות אלימות. הסביבה שאינה מכירה את מאפייני התסמונת והשלכותיה, לא אחת מאשימה ילדים אלה שלא בצדק בעצלנות ומרדנות.
הידעת?
-
לתלמידים עם לקויות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז מוטיבציה ללימודים, יכולת אקדמית ממוצעת ואף גבוהה מהממוצע. למרות זאת, הם מתקשים להשתלב במערכת הבית ספרית הרגילה שלא ערוכה לתת מענה לקשייהם האובייקטיביים והייחודיים.
-
הישגיהם האקדמיים הנמוכים, נובעים לרוב מהעדר הוראה מותאמת ודרכי היבחנות מותאמות ולכן לא מבטאים את מלוא יכולותיהם והידע שרכשו.
-
לכישלונות בתחום האקדמי יכולות להיות השפעות הרסניות על הדימויי העצמי ותחושת המסוגלות העצמית. זו ראשיתו של "מעגל הכישלון".
-
במסגרת לימודית מותאמת, תלמידים אלה יוכלו לממש את מלוא הפוטנציאל הלימודי שלהם.
קורס ההוראה המתקנת מתייחס למכלול הקשיים של התלמידים בראיה רב גילאית. בקורס יחידות לימוד מודולריות לנושא הקריאה והכתיבה, חשבון, אסטרטגיות למידה וטיפול בהתנגדויות. הקורס משלב ידע תיאורטי, מחקרים עכשויים והתנסות מעשית מודרכת בעבודה עם תלמידים עם לקויות למידה.
בוא/י ללמוד מקצוע מרתק ולסייע לרבים לממש את יכולותיהם האמיתיות.
הכותבת הינה רותי דקל, מרכזת קורס אסטרטגיות למידה וטיפול בהתנגדויות במכללה האקדמית בוינגייט.
מידע נוסף ניתן לקבל באתר "המרכז הישראלי לאסטרטגיות למידה"