ד"ר צילי רז-ליברמן / שה"ם, האוניברסיטה הפתוחה וסמינר הקיבוצים
מציאות רבודה
מילת באז (buzz) חדשה הנשמעת לאחרונה יותר ויותר היא "מציאות רבודה" (באנגלית: Augmented reality, ובקיצור AR). מציאות רבודה היא "תחום במיחשוב שעוסק בשילוב אלמנטים וירטואליים עם הסביבה האמיתית בזמן אמת ובאופן אינטראקטיבי" (ויקיפדיה). אין לבלבל בין מונח זה למונח "מציאות מדומה" (virtual reality) המתייחס להחלפה של העולם האמיתי בעולם מדומה/וירטואלי.
באופן מעשי, המציאות הרבודה היא האפשרות להוסיף לעולם הפיסי שלנו שכבות וירטואליות של מידע. אפשרות זו הפכה זמינה ביותר בזכות המצלמות שנמצאות בטלפונים ה"חכמים". הטכנולוגיה מאפשרת למצלמה לזהות "גירויים", כמו קודי QR, בעולם האמיתי המביאים להצגה של מידע נוסף, כגון: הדמיה תלת מימדית, קישור לאתר אינטרנט או סרט וידאו.
קודי QR
אחת הדרכים לקשר בין העולם האמיתי לשכבות המידע הוירטואלי היא באמצעות קודי QR. אלו קודים מרובעים המכילים מידע בצורה גרפית-חזותית. הקוד דומה לברקוד שמופיע על מוצרים שונים שאנו רוכשים בסופר, רק שבצורתו המרובעת הוא יכול להכיל מידע רב יותר. אולי לא שמתם לב אליהם עדיין, אבל הם כבר נמצאים בכל מקום:
כיצד זה עובד?
באמצעות המצלמה בטלפון החכם ובאמצעות אפליקציה פשוטה שניתן להתקין עליו, אפשר לסרוק את הקוד, לפענח אותו ולספק את שכבת המידע הנדרשת.כלומר, הQR משמש למעשה כ"גירוי" שנמצא בעולם הפיסי, שעל-ידי זיהויו יוצג למשתמש מידע נוסף, הנמצא בשכבה וירטואלית. לדוגמא, ניתן ליצור ולשים קוד QR ליד כל תמונה במוזיאון. המשתמש יכול לסרוק את הקוד ליד התמונה שמעניינת אותו, ולקבל מידע נוסף על התמונה, מידע טקסטואלי, הסבר קולי,ואפילו סרט וידאו. כדי להגיע מהקוד שתלוי על הקיר למידע הוירטואלי, המשתמש צריך להשתמש בטלפון החכם שלו.
יישומים אפשריים בחינוך ובהוראה
למציאות רבודה, ובמיוחד לשימוש בקודי QR , יישומים אפשריים בתחומים רבים, בין השאר גם בחינוך ובהוראה. למשל, ניתן, להוסיף מידע רב והרחבה, על ידי הוספת קודי QR לספרי הלימוד. המידע יכול לכלול סרטוני וידאו, או אנימציה תלת מימדית שיסבירו משפט מתמטי, או קישור למפה המציגה את העולם בתקופה מסויימת. ניתן לערוך סיורים לימודיים על ידי הוספת קודי QR לשלטי רחוב, למבנים מפורסמים או לעצים ולפרחים. ניתן ליצור קוד QR שיודבק לכריכתו של כל ספר בספריה. סריקה של הקוד תוביל לקבלת מידע על הספר, כולל מידע על הסופר, ספרים נוספים שהוא כתב, המלצות של תלמידים אחרים ועוד. בלימוד שפה ניתן ליצור מילון מונחים עם קודי QR שיכללו קישור לקובץ קולי שישמיע הגייה נכונה של המילים הרצויות.
דוגמא לתרגיל שהתקיים בשעור "הוראה ולמידה בסביבות מתוקשבות (חנ"ג)" בסמינר הקיבוצים בקרב סטודנטים שנה א':
לאחר שהסטודנטים קיבלו הסבר על מציאות רבודה ושימושים אפשריים שלה בלמידה ובהוראה, הם הורידו תוכנת קריאה של קוד QR לטלפונים החכמים שלהם, וחולקו לזוגות. כל זוג קיבל קוד QR שסריקה שלו חשפה את הסטודנטים לקובץ גוגל-דוקס משותף שהכיל הכוונה למקום בו עליהם יהיה לחפש את "משימת ההמשך". המקומות שנבחרו היו בתוך הסמינר כגון: חדר הכושר, אולם הספורט, הספרייה, הקפטריה ועוד. המטרה העיקרית של הקוד הראשוני הייתה לוודא שכל הסטודנטים יודעים ויכולים לקרוא קוד QR.
משימת ההמשך שחיכתה לזוגות במקום היעד כללה מספר משימות. לדוגמא: משימת "אולם הספורט" כללה:
צילום סטילס של אחד מבני הזוג "תלוי" על הסולם השבדי שבאולם הספורט.
צילום וידאו קצר של בן הזוג השני המבצע 5 כפיפות מרפקים בתוך האולם.
ציון של 3 מכשירי ספורט לפחות שנמצאים באולם.
יצירת מסמך גוגל-דוקס שמכיל: את שמות חברי הצוות, תוכן המטלה הראשונה, "פתרון" המטלה (1 2 ו-3 לעיל). את התמונות ואת הסרט יש לערוך לסרט קצר שיכלול גם כותרות, מוסיקת רקע, כתוביות. יש להעלות את הסרט גם לאתר יוטיוב.
יצירת קוד QR עם כתובת המסמך שיצרו.
העלאת קוד ה-QR למסמך הגוגל-דוקס.
לאחר החזרה לכיתה, הסטודנטים התבקשו גם לתכנן משימה הקשורה להוראת החינוך הגופני שכוללת שימוש בקודי QR, ולהציגה בפני הכיתה.
תרגיל זה שימש למעשה תרגיל חזרה וסיכום החומר שנלמד בקורס הוראת המחשבים. פרט לחשיפת הסטודנטים לטכנולוגיה החדשה היחסית, מטרת התרגיל הייתה לתרגל נושאים שונים שנלמדו במהלך הקורס כמו יצירת מסמכי גוגל-דוקס ושיתופם, עריכת תמונות, יצירת סרטוני וידאו והעלאתם ליוטיוב ועוד.
לסיכום, חשוב לסייג ולציין שכמו בכל תחום טכנולוגי חדש, לעיתים ההתלהבות מהטכנולוגיה מאפילה על שיקול הדעת הפדגוגי. ניתן כמובן למצוא גם לא מעט רעיונות ותיעוד של שימוש בקודים שאינם באמת תורמים ללמידה, אלא משמשים רק כגימיק. בשימוש בקודים, כמו בכל טכנולוגיה, צריך לשאול את השאלה, מה הוא הערך המוסף ומה הן מטרות הלמידה שאותן הוא משרת.