בעקבות השיעור הראשון
מתוך: הכשרתון 26
כתב: דורון קצב (מתמחה בהוראה)
הרושם הראשוני שניסיתי להשאיר על התלמידים שלי הוא שיש להם על מי לסמוך, אל מי לפנות, שיש להם אוזן קשבת בכל נושא שבו הם יבחרו לדבר עליו או יזדקקו לעזרה. לפני השיעור חשבתי על ההנחיות שאעביר לתלמידים, למה להתייחס ובמה להתמקד לפני קריאת השמות, איך להתייחס להפרעות משמעת במהלך השיעור וכיצד לתת משוב על התנהגות חיובית. תחושותיי לפני השיעור היו מאוד חיוביות כי ידעתי מה אומר ומה הקווים האדומים שלי, על מה אני מוכן לוותר ולמה אתייחס בחוסר סובלנות. עם זאת חינוך גופני הוא מקצוע דינאמי, מגוון מלא בשינויים ובהפתעות בלתי צפויות ולכן הייתי גם עם יד על הדופק, טיפה חששתי וייחלתי שיתחילו השיעורים.
בשיעור הראשון עשיתי הכרות עם ילדי הכיתה, קראתי שמות, העברתי כללים ונהלים, סיפרתי לתלמידים על עצמי מאיפה באתי, מהם תחביביי, במה אני מאמין ומה נעשה השנה באופן כללי. לאחר מכן הוריתי לתלמידים לשבת במעגל סביבי, חילקתי סוכריית טופי לכל אחד וכל ילד בתורו אמר משהו שהוא מאחל לעצמו השנה ומשהו שהוא מאחל לעצמו להימנע ממנו השנה (לדוגמא אני רוצה שיהיו לי חברים חדשים ואני לא רוצה לקבל עונשים(. לאחר מכן התלמידים ביצעו 3 סיבובי ריצה מסביב למגרש, מעגל סביבי שבו העברתי חימום מפרקים דינאמי ומשחק שנקרא פצצת הזמן שבו התלמידים נעים במרחב באופן חופשי ולשריקה אני נותן להם משימות, כגון: להתחלק לזוגות, לחמישיות, לגעת בילד שלובש אדום, צהוב וכו'... להסתדר לפי צבע השיער, צבע העיניים וכדומה. אחר כך חילקתי אותם לטורים והוריתי להם על מרוץ שליחים שבסופו מחכה להם טוש ומדבקה שעליה הם צריכים לרשום את שמם, להדביק על חולצתם ולרוץ לסוף הטור. בסוף העברתי מתיחות, הסברתי מה עשינו ומה נעשה בהמשך השנה, איחלתי להם בהצלחה ושחררתי אותם.
כעת לאחר השיעור אני מרגיש עייף. קודם כל... בהחלט מעייף פיזית ללמד אבל נהניתי מכל רגע. אני חושב שסך הכול לימדתי בצורה ברורה, הנהלים הועברו בצורה טובה, התלמידים היו קשובים, נהנו מהשיעור והספקתי ללמד את כל מה שרציתי. עם זאת, ברצוני לציין כיתת חינוך מיוחד שלימדתי היום. לדעתי עם כיתה זו צריך נוהל עבודה שונה - אולי טיפה פחות פורמלי, פחות מבוסס על מבחנים ויותר מבוסס על התקדמות בהתנהגות, הטמעת ערכים כגון: כיבוד וקבלת האחר, סבלנות וסובלנות, עזרה, אמון במערכת וכדומה. אני מאמין שאשנה בהם דפוסי התנהגות לא מקובלים כמו הצקות, דחיפות, חוסר כבוד, שיתוף פעולה ובריחה בבכי מהשיעור מסיבות כאלו ואחרות.