אבחון פסיכודידקטי
בחירת תחום לימודים - הכוונה מקצועית
לא מעט צעירים בארץ עוברים את המסלול של שירות צבאי, יציאה לאזרחות, טיול ממושך ברחבי העולם ועבודות מזדמנות על מנת לחסוך סכום כסף ולהתחיל ללמוד, ורבים מקרב הצעירים הללו מגיעים אל צומת הדרכים הזו בחייהם, שבה הם נדרשים לבחור את תחום הלימודים. בנסיבות מסוימות עולה הצורך לפנות אל הלימודים לצורך השלמות שונות כמו השלמת בגרויות, לימודים עבור המבחן הפסיכומטרי וכדומה. ניתן לבחור בין לימודים מקצועיים לצורך רכישת הכשרה ספציפית נקודתית טכנית או מעשית, כגון מקצועות המכונאות, מקצועות המחשב, עמילות מכס, שמאות וכדומה, המעניקים הסמכה לעסוק בתחום, וניתן לפנות אל הלימודים האקדמיים, אשר מקנים מגוון אפשרויות תעסוקתיות עתידיות. יישנם מצבים בהם קיימת הבחירה הנוגעת לתחום הלימודים הנחשק אך לא תמיד הבחירה אכן תואמת את הנתונים האישיים, כשבחירה שגויה עלולה להוביל לאי מימוש היכולות באופן אופטימאלי, ובמקרים רבים גם להפסקת הלימודים. על כן, מומלץ לפנות עוד בטרם התחלת התהליך אל מכון להכוונה מקצועית על מנת לסייע ולהתאים את תחום הלימודים אל ההיבט האישיותי ובהתאם ליכולות ולכישורים. חשוב להדגיש כי במרבית מוסדות הלימוד קיימת אפשרות של תיאום פגישת ייעוץ לימודי. מומלץ להיוועץ בגורמים מוסמכים, ולהישען על עצותיהן של בני המשפחה והחברים בעירבון מוגבל.
בחירת תחום לימודים - השלבים בקבלת ההחלטה
בחירת מקצוע ותחום הלימודים מהווה את אחת מהבחירות המשמעותיות והמשפיעות בחיים. על מנת להימנע ככל שניתן מהחלפת חוג הלימודים בתום השנה הראשונה מומלץ שלא לדחות את ההחלטות היכן ומה ללמוד לרגעים האחרונים. כמו כן, במידה וקיים חשד ללקות למידה או הפרעת קשב מומלץ לפנות אל אבחון פסיכודידקטי מטעם מכון מוכר ומבעוד מועד. השיקולים שאותם יש לקחת בחשבון במהלך התהליך לבחירת מסלול הלימודים כוללים תחומי לימוד הקרובים אל ליבו של הסטודנט לעתיד. יחד עם זאת, לא תמיד המקצועות הללו עולים בקנה אחד מבחינת תנאי הקבלה עם היכולות או ההתאמה האישיותית, ועל כן יש לבחון את שביל הזהב בין הרצוי למצוי, ולחפש חלופות אפשריות. את החלופות יש לדרג בהתאם לסדר העדיפויות האינדיבידואלי. אחת הסיבות לכך שההחלטה בנוגע ללימודים סבוכה נעוצה בעובדה שמדובר למעשה במספר החלטות הנוגעות לשאלות מה והיכן ללמוד, ומיקוד התחום מקצועי. מוטב כי השיקולים המרכזיים בהחלטה יהיו קשורים אל המקצוע, כששאר ההחלטות נוגעות אל התחום הספציפי והמוסד הלימודי המתאים ביותר לשם כך. השלבים הללו בתהליך קבלת ההחלטה יובילו לכך שההחלטה שתהיה יעילה ומושכלת יותר.
החוק להסדרת זכויות הסטודנטים לקויי הלמידה במוסדות האקדמיים להשכלה גבוהה
כל אחד מודע כיום לצורך ברכישת השכלה גבוהה כתנאי הכרחי לקידום מקצועי. ואולם, רבים מהפונים לרכישת השכלה אקדמאית אינם מצליחים לעמוד בכל האתגרים האינטלקטואלים והדידקטיים שהמסלול האקדמי מציב בפניהם, היות והם נכללים בקטגוריית לקויי הלמידה. בשנת 2008 יצא החוק המסדיר את זכויותיהם של הסטודנטים לקויי הלמידה במוסדות האקדמיים להשכלה גבוהה, אשר מגדיר סל של התאמות המוענק לסטודנטים לקויי למידה במוסדות להשכלה גבוהה, כשההתאמות מוענקות החל משלב מבחני הכניסה ולאורך כל מהלך לימודיהם במוסד האקדמי. יחד עם זאת, ההתאמות וההקלות לסטודנטים מותנות בהצגת דו"ח אבחון פסיכודידקטי מטעם מוסד מוכר, שנערך בחמש השנים האחרונות. אבחון פסיכודידקטי שנערך לפני יותר מחמש שנים אינו תקף, ויהיה על הסטודנט לפנות אל אבחון פסיכודידקטי נוסף. חשוב להדגיש כי האבחון עשוי לסייע לסטודנט לא רק במתן התאמות במבחנים והלימודים האקדמיים, אלא גם באמצעות שיעורי חונכות, סדנאות וקורסים לפיתוח מיומנויות למידה יעילות, וכן טיפול ותמיכה פרטניים בהתאם לאופי הקשיים.