כמה טיפים ועקרונות לנהיגה בבוץ על ידי הצוות המקצועי של רכבי שטח בבית הספר לתיירות ופנאי אתגרי במכללה האקדמית בוינגייט:
הכנות מוקדמות לנסיעה בשטח בוצי:
1. למניעת רטיבות ולכלוך בתוך הרכב, הנח ניירות עיתון מתחת לשטיחי הרכב, עטוף בשקיות אשפה את השטיחים, הכן שקיות גדולות לאחסון רצועות ובגדים רטובים, חבר רצועות לפנים ומאחור והניחם על הגג למקרה חילוץ. כדי לא לחברם בבוץ או בשלולית, הכן מגפים ובגדים רזרביים, מגבת רטובה לניקוי ידיים והגה, הכן הנוסעים למצבים בהם יישארו ברכב כדי שלא יכניסו בוץ לרכב.
2. החלקות – דרך בוצית בה קימת החלקה. כדי להמנע מהחלקה מומלץ הצמד לחריצי הרכבים הקודמים.
בירידות, יש לנוע לאט יותר ולהימנע מהטיות הגה חזקות הגורמות להחלקת יתר. במקרים מסויימים מומלץ לתת תנופה, במעברים ניתן לבנות קיר תומך בצד המחליק. בגשם החלקות על סלעים עד כדי עצירה מוחלטת, ניתן לבנות מדרגות או תמיכה ברצועה.
3. מעבר שלוליות – תלוי בעומק. בכל מקרה נסיעה איטית לוודא מה העומק ואם אין אבנים וסלעים גדולים במים.
כשעומק המים, מתקרב לגובה הגלגל, סע לאחור ועבור לשולים בדופן הגבוהה. לעתים ניתן לנקז המים החוצה. ולהנמיך העומק. המפלט במים? שמור גז קבוע. לא מומלץ להכנס לשלולית עמוקה מחשש לחדירת מים לפילטר או לדיפרנציאל דרך הנשם. בשלולית רדודוה, נסיעה מהירה יוצרת מניפה המרחיקה המים מהרכב כל עוד נוסעים.
4. שקיעות בבוץ – הרכב מחליק במקום או נעצר, נסיעה אחורה ותנופה חזקה יותר. שים לב שכל ניסיון נוסף הרכב שוקע יותר ויש חשש שיתיישב על הגחון. לא מומלץ לנסות הרבה מאחר ויהיה קשה יותר לחלץ.
בבוץ היוצר ערוגה, יש לתת תנופה. כל עוד אפשר רווחים גדולים תנופה חזקה כל עוד אין סלעים באזור הגחון.
5. חילוצים בבוץ – נכון, מתלכלכים כהוגן. שב וחשוב לפני החילוץ (מומלץ קפה). חילוץ לא נכון יכול להביא לעוד שקיעות ולבסוף להיעזר בחילוץ בגורם חיצוני. הרכב המחלץ חייב לעמוד במקום יבש, הרבה רצועות כבלים מכפילים מרחוק. בשקיעת גחון, יש התנגדות חזקה מאד לכן לתכנן בהתאם למקבילית הכוחות.
6. חזרה לכביש - סוף, סוף יצאנו. רגע לפני- לשטוף מרכב הרכב והגלגלים בשלולית או לנקות עם שפכטל הבוץ מהג'נטים (רעידות בכביש ופיזור פשטידות). לאסוף רצועות וציוד מלוכלך בשקים לשטיפה, כולל ניקוי נעלים והחלפת בגדים. לייבש בלמים, לנקות פנסים ומראות, פשטידות בכביש גורמות לרכבים אחרים להחלקה.
בוץ בג'נטים גורם לרעידות בהגה. שטיפה בתחנת דלק יקרה מאד. שטיפה טובה בזרנוק במיוחד בג'נטים כשהרכב מורם. אין לעלות על כביש עם בוץ. מחשש השארת בוץ על הכביש המהווה סכנת החלקה לאחרים! ולגרום לרעידות בהגה.
זה הראשון מבין סדרת המפגשים בקורס בהם מתנסים המשתתפים בנהיגה בתנאי שטח שונים: בוץ, חולות, אזורי טרשים, מדרגות סלע, שיפועי צד, מעלות אתגריים ועוד. בנוסף ללימוד המעשי נלמדים גם שיעורים תיאורטיים על נושאים שונים ומגוונים כגון כללי בטיחות, הובלת שיירה, ארגון וניהול טיולים ב רכבי שטח, מכונאות ותיקון תקלות.
פרק משמעותי הנלמד בקורס הן סדנאות ניווט הנלמדות גם בכיתה באופן עיוני וגם בשטח.
בשלב המתקדם של הקורס עוסקים גם במתודיקה של הדרכה, בתכנון והובלת מסעות ברכבי שטח, ניהול סיכונים בשטח וגם טיפול בתקלות. כל אלו תוך הקפדה יתרה על בטיחות הנוסעים, הרכב והציוד.
בסיום הקורס נדרשים המשתתפים לתכנן, לבצע, ולהוביל באופן עצמאי, תחת פיקוח והכוונה של מדריכי הקורס, מסע שטח בן שלושה ימים בו הם נבחנים ע"י הצוות על הוכחת מיומנותם בחומר הנלמד.
מעבר לכך כל המשתתפים מעידים שהקורס הינו חוויה אדירה ומשמחת.
צוות המדריכים של קורס מדריכים מקצועיים לרכבי שטח 4X4 במכללה האקדמית בוינגייט
כתבו: דן אמיר, מורה דרך ומדריך בכיר בקורס וגילה זהר מנהלת בית הספר לתיירות ופנאי אתגרי