פעילות גופנית מותאמת לטיפוח איכות חיים של אוכלוסייה עם מוגבלות שכלית התפתחותית
הספר "פעילות גופנית מותאמת לטיפוח איכות חיים של אוכלוסייה עם מוגבלות שכלית התפתחותית" מתמקד בהיבטים מעשיים (ואף מעט תיאורטיים), המבוססים על סקירה ספרותית העוסקת בפעילות גופנית ואיכות חיים של צעירים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (Developmental Intellectual Disability). ספר זה בא לענות על הצורך לשלב בין החומר העיוני למעשי. בספר זה קיים מגוון רחב של פעילויות ומטלות בנושאים שונים, המבוססים על עבודתי רבת-השנים עם אוכלוסייה זו. הפעילויות והמטלות מציעות דרכים שונות ומגוונות, שבאמצעותן ניתן ללמד ילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית לתפקד בצורה הטובה והיעילה ביותר. הושם דגש על שכלול המיומנויות ועל יכולתם של הילדים לתפקד במלוא יכולתם הגופנית, להתמודד עם קשיים ואתגרים בהצלחה ובכך לזכות בחיים של איכות.
כל הפעילויות נוסו בקרב ילדים ונערים עם מוגבלות שכלית התפתחותית במסגרות של בתי-ספר ומרכזי עבודה שיקומיים. מטרתו של הספר היא לאפשר לכל משתמש בו לפתח את הנושאים על-פי צרכיו ולהתאים את הפעילויות לאוכלוסייה שאותה הוא מלמד. עם זאת, מובן שיש לברור את הפעילויות והמטלות ולהתאימן ליכולת התלמידים והמורים ולמצב שבו מתרחשת הפעילות.
לספר שני חלקים. החלק הראשון, מתאר את המושג "איכות חיים" לצעירים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. חלקו השני של הספר מתמקד בפעילות תפיסתית מוטורית ובמגוון סוגים של פעילות מוטורית יצירתית. הוא מיועד להורים ולאנשי חינוך גופני, מורים ומטפלים, המאמינים כי פעילות גופנית מותאמת עשויה לתרום לעצמאותו של אדם המוגבל בשכלו ובכך לשלבו ולקדמו בהצלחה בחברה הסובבת אותו.
ד"ר יעל אלמוסני, המכללה האקדמית בוינגייט.