טבע, שטח ואתגר, לא רק בשביל הכיף ולא רק להרפתקנים
טבע, שטח ואתגר, לא רק בשביל הכיף ולא רק להרפתקניםההתערבויות החינוכיות, הטיפוליות והשיקומיות באמצעות טבע, שטח ואתגר
הכנס השלישי
כשאנחנו מתרגזים, כועסים על מישהו או משהו ממש מעצבן אותנו, הדרך הטבעית ביותר להתמודד עם המצב מבלי לגרום נזקים לסביבה הוא לצאת החוצה ולנשום קצת אוויר, רעיון בסיסי זה מהווה בסיס למגוון של שיטות טיפול והתערבות חינוכית המשתמשות בטבע כמרחב הטיפול, החינוך או הלמידה.
למידה חוויתית (התנסותית) הנעשית בטבע או בשטח כפי שאנו נוהגים לומר הוא תחום מתפתח הכולל דרכי עבודה או התערבות שונות וכן מגוון של שיטות טיפול או חינוך. לתחום יש לו רקע פילוסופי והוא פונה לקהלי יעד מגוונים. בחו"ל התחום נלמד באוניברסיטאות כמקצוע אקדמי וכבר הצטבר בעולם מחקר אקדמי רב בנושא. הלמידה החוויתית היא דרך נוספת, מרתקת ואקטיבית שיכולה לשרת מגוון מטרות: חינוכיות, טיפוליות, התפתחותיות וחברתיות. שיטות הטיפול מיועדות ליחידים או קבוצות ויש בהן אלמנט של העצמה וטיפול היכולות של האדם. כל הרעיון מתבסס על רקע של פסיכולוגיה חיובית ופילוסופיה הומניסטית המדגישה היבטים חיוביים בחיים.
בנובמבר 2014 התקיים בזיכרון יעקב הכנס השלישי לפעילויות שטח טבע ואתגר. זהו כנס מקצועי של למידה וחוויה, הרחבת אופקים ומפגש בין אנשי מקצוע המטפלים או מחנכים הפועלים בטבע: שהייה בטבע, אמנות ויצירה בטבע, תרפיה בטבע, טיולים. שטח: הישרדות, מסעות חניכה ואתגר: פארקי חבלים, מסעות אופנים, פעילות ים, גלישה, טיפוס ממצוקים ועוד.
את הכנס יזם האיגוד ללמידה התנסותית שהוקם בשנה האחרונה בשיתוף עם כמה מוסדות אקדמיים המכשירים אנשי מקצוע בתחומים אלו. בין מארגני הכנס היו צוות בית הספר לתיירות ופנאי אתגרי במכללה האקדמית בווינגייט שבמסגרתו נלמדת תכנית דו-שנתית להכשרת מומחים לפנאי אתגרי. מטרת הכנס הייתה לאגד את המומחים הגדולים בישראל בנושא ולהעניק לבאים למידה חווייתית והרחבת אופקים. הכנס עסק בהתערבויות טיפוליות וחינוכיות בעזרת טבע, שטח ואתגר לשם הובלת תהליכים אצל קבוצות ויחידים שונות, עבור מגוון רחב של אוכלוסיות וקהלים.
דותן חיים מרכז קורס "מדריכים לטיפול באמצעות הרפתקה ומסע בטבע בבית הספר לתיירות ופנאי אתגרי שבמכללה האקדמית בוינגייט שהיה בין מארגני הכנס מסביר כי המטרה של תכניות ההכשרה בתחום הוא להסמיך מדריכים ואנשי מקצוע שיטפלו במגוון אוכלוסיות באמצעות פעילות אתגרית ובאמצעות מסעות אתגריים בטבע. בקורס משתמשים במשאבי הטבע כדי לחנך ולטפל בקבוצות שונות של אנשים. השהייה בטבע וההתמודדות עם אתגרים שונים מחוללת שינויים מהותיים ומביאה לתוצאות מהירות יחסית.
חלק גדול מהמרצים בכנס השנה היו בוגרי תכניות הלימוד השונות של בית הספר לתיירות ופנאי אתגרי במכללה האקדמית בוינגייט. במושב "האתגר" מעניין היה ללמוד כיצד ניתן להשתמש בתחום זה כדי לקיים סדנאות למנהלים, לארגונים וללמד כישורים חברתיים. בכנס התקיימו בין ההרצאות העיוניות גם סדנאות כגון: רכיבה על אופני טנדאם, בניית תרגילים בשטח וסדנה למשחק חופשי בדגש על החזרת הכף וההנאה שלעתים אבדו לבני האדם במרוץ החיים.
המתעניינים מוזמנים לקרוא עוד על התחום באתר בית הספר לתיירות ופנאי אתגרי במכללה האקדמית בוינגייט או להגיע לאחד מהימים הפתוחים שהם מקיימים לאורך השנה.
כתבו, צוות בית הספר לתיירות, פנאי ואתגר במכללה האקדמית בוינגייט.