מתי התגלגלתם לאחרונה?
תנועת הגלגול – rolling ככלי להערכה ואימון - התפישה הנוירו התפתחותית כבסיס לאימון תנועתי משקם ומטפח
תנועה נלמדת בשלבים, כזו המדמה התפתחותו של התינוק. מהסתכלות על ההתפתחות המוטורית של התינוק נוכל להתרשם כי התנועה מתפתחת בתבניות. תבניות התנועה משלבות נשימה, אחיזה, קואורדינציית עין יד (בליווי תנועה בצוואר), תנועות בגפיים, גלגול מצד לצד, זחילה ותנועות מגוונות מזחילה. התנוחות השונות בהן נמצא התינוק מאפשרות לו תמיכה מקסימלית, יציבות. המעברים מתנוחה לתנוחה מאפשרים תנועה, ומתאפשרים גם הודות לגלגולים (rolling) . תבניות תנועתיות אלה הינן תבניות מוטוריות המשמשות אבני דרך ותשתית לתנועות מורכבות יותר בהמשך. התינוק לומד באמצעותן לנוע, להתייצב וכך להשיג את מבוקשו. עם ההתנסות והתרגול התינוק משיג שליטה מוטורית. שליטה מוטורית motor control, מונח המתאר תיזמון (timing), יציבות (stabilization) וקואורדינציה (coordination). שלושת מרכיבים אלה חוברים יחד ומבטיחים תנועה חסכונית באנרגיה, פונקציונאלית ומותאמת מטרה.
כאמור, אחת התנועות הראשונות המתפתחות בקרב תינוקות לשם התקדמות והשגת מבוקשם הינה תנועת הגילגול rolling- . תנועה זו מאופיינת בביצוע מעבר משכיבה על הגב אל הבטן וההפיך . התנועה מערבת רוטציה במישור האקסיאלי, והינה תבנית תגובת רפלקס ה- righthing, רפלקס ההזדקפות, היישור. בתנועה זו הראש מסתובב ושאר הגוף מסתובב גם כן כדי להיות בקו ישר עם הראש, ובכך להשיג הזדקפות, יישור, יציבות ושיווי משקל. תינוקות שהתפתחותם תקינה, פעולה זו מתבצעת בצורה חלקה, וזורמת. קיים תזמון תנועה מופתי בין גף עליון לאמצע הגוף ולפלג גוף תחתון. מתרחשת תנועה במפרק\ איזור מסוים, וכדי שזו תתאפשר מתקיים ייצוב איזור\מפרק סמוך.
הרולינג כמיומנות מוטורית בוגרת גם כן כוללת את השימוש בגפיים העליונות, הגיו, והגפיים התחתונות בתבנית קואורדינטיבית, כדי לנוע מיציבה אחת לאחרת. השימוש בה נראה במקצועות ספורט שונים כמו גולף, זריקת כדור, ריקוד, התעמלות, החלקת סקי ועוד. פעולות יומיומיות רגילות, גם כן מערבות תנועה זו, ובעצם ניתן לומר כי, הרולינג הוא בסיס גם לכל פעולה. זאת ועוד, ניתן להוסיף שה – rolling , משמש בסיס למגוון פעולות שלא קשורות רק למיומנות הסיבוב, אלא לכל תנועה המערבת חציית קו אמצע, וכל פעילות המתקיים קשר בין הגפיים לליבה.
בעת דרישה לביצוע מאמץ כלשהו, בכל תנועה בין אם היא סטטית או דינמית, וכן בתנועת הרולינג נדרש, אורך, כח , יציבות ותנועה. בצורה כזו מושג שיווי משקל ומושגת שליטה בתנועה. אולם, ניתן לומר כי לא תתרחש יציבות, ללא תנועה תחילה! כן יתכן מצב בו תתקיים ירידה במידת התנועתיות הגוף או פונקציה מסוימת, בגלל איבוד בסיסי של היציבות עם הזמן. במצבים כגון אלה, מערכת העצבים "נועלת" מפרקים במאמץ להשיג יציבות. מערכת העצבים מפעילה מכניזם הגנתי להשגת יציבות שהינה קריטית להמשך ביצוע תנועות. בפועל נראה נוקשות מפרקית, איבוד טווחי התנועה ואסימטריה המובילה לפציעות, חוסר איזון ותפקוד לא תקין.
מיומנות הרולינג עלולה להשתנות בקרב מבוגרים ולהיעשות לא קואורדינטיבית, עקב נוקשות של חלקים מסוימים, מגבלה, וחוסר תנועה. בעקבות מגבלה או חסר של פונקציה מסוימת, הגוף משתמש באסטרטגיות לא יעילות להשלמת המיומנות. המבוגר ישתמש בתנועות מפצות או לא מאורגנות היטיב. באופן כללי נראה תבנית תנועתית המאופיינת בחוסר בשליטה מוטורית. נראה כי מערכת העצבים "שוכחת" לתזמן, לפקח ולנהל את התנועה. ניתן לשער כי קיים חוסר יעילות פרופריאוצפטיבי להשגת אפקט חיובי, ולהשגת לתנועה קואורדינטיבית.
בעת ביצוע תנועת הרולינג יש לשאוף לסימטריה בין שני צידי הגוף. רולינג לא תקין בדרך כלל חושף טעויות במהלך התנועה מפרוקסימל לדיסטל ודיסטל לפרוקסימל, או חוסר יעילות פרופריאוצפטיבית של הראש צואר וכתפיים. השרירים יגיעו לתפקוד אופטימלי שלהם רק כאשר תנועת הרולינג תתרחש שווה בין שני הצדדים. אם התנועות אינן שוות ולא סימטריות, יש לשער כי קיימת בעיית תנועתיות, או לקות בקואורדינציה הנוירו-מסקולארית.
בעיה בביצוע רולינג, ברוב המיקרים, יכולה לנבוע בגלל ירידה במוביליות בעמוד שידרה חזי, צווארי, ירידה בתנועת מפרק הירך והכתפיים. מכאן, ניתן להסיק כי השגת שליטה מוטורית, השגת תנועת רולינג קואורדינטיבית, לא תיפתר עם מתן תרגילי כח, ייצוב ואו חיזוק שרירי הליבה.
כדי להשיג חזרה תנועת רולינג יעילה, יש צורך בראש ובראשונה להשיג תנועה יעילה וקואורדינטיבית של הגיו, גפיים התחתונות והעליונות. תחילה של כל פונקציה בנפרד, ומאוחר יותר של כולם יחד. שיפור ביכולת המוטורית תלוי בלמידה מוטורית, וזו תתרחש כאשר נספק גירויי מגע, שמיעה וראיה למערכות השונות להזנת מערכת העצבים ולשינוי קורטיקלי- הווה אומר - למידה.
אז קדימה- תתחילו להתגלגל !!! וטיפ נוסף- חישבו תנועה ולא שריר!
כתבה: ד"ר סיגלית דסה-שלומוב, מרכזת תנועה משקמת במכללה האקדמית בוינגייט – שיחזור, שיקום וטיפוח התנועה - מתיאוריה למעשה. כלים מעשיים לבעיות אורטופדיות שכיחות (60 שעות).