ליקויי למידה - הקשיים והדרכים להתמודדות ושיפור
דברים רבים נכתבו על תופעת ליקויי למידה, אם על ההיבטים הקוגניטיביים, הלימודיים והחברתיים. מי שסובל מליקוי למידה, תהיה לו השפעה בכל מערכות החיים. התחום הבולט הוא כמובן נושא הלמידה. ההשפעה על הקשרים החברתיים של ילדים הסובלים מלקות זו היא קשה. רוב הילדים הסובלים מלקות למידה הכוללת הפרעת קשב וריכוז, נחשבים כילדים מנודים וקשה להבין אותם. ילדים אלה, חשים תחושת בדידות ומרגישים כי הם נטע זר בחברת הילדים בכיתתם ובכלל. התוצאות הן: דימוי עצמי נמוך, הרגשת דיכאון, עצבנות יתר ועוד. גם בגרותם, אנשים הסובלים מליקויי למידה בגלל היבטים נוירולוגים שונים, עלולים לסבול מאי יציבות בעבודה, תפקוד בחיי הזוגיות ותפקוד לקוי כהורים לילדים.
ילדים שהם לקויי למידה, חשים, כי בית הספר הוא מקום מנוכר. לצד החוויה הזו עשוי הילד שלא מבינים אותו או להכיר בתסכולו העמוק, הנובע מעצם היותו לקוי למידה. ישנם נוירולוגים שטוענים, כי טיפול תרופתי שישיג ריכוז לפחות בשעות הלימודים יעזור, אך הפתרון הינו טיפול מקיף, פרטני, אשר יכלול גם שיחות עם פסיכולוג, תרפיות במוסיקה, מה שירגיע ויגרום לילד להערכה עצמית, כגון מציאת התכונות והכישרונות של הילד ועוד כלים להתמודדות בחברה .
מסגרת לימודית מתאימה
ישנם מקרים רבים שעדיף, כי ילד שיש לו ליקוי למידה שאינו יכול לגרום לו להסתדר במסגרת רגילה, יש למצוא לו מסגרת תואמת, כגון מעט ילדים בכיתה, מה שהכי מומלץ לילדים בעלי ליקויי למידה וכן תכנית לימודית המתאימה במיוחדים לילדים אלה מסגרת מיוחדת זו וכן, תכנית הלימודים, תקל עליהם את הלימודים עד להצלחה במבחני הבגרות. תיקון ליקויי למידה, דומה לתיקון של כל ליקוי פיזי אחר, כלומר, התערבות הרמה האורגנית, על מנת שהילד יחזור לתפקוד האופטימלי. לקות הלמידה, מוגדרת כפגיעה באחד או יותר מהתפקודים הפסיכולוגיים הדרושים לרכישת קריאה, כתיבה וחשבון. ההשערה הינה בסיס נוירולוגי לפגיעה בתפקודים הלימודיים ובשאר המישורים בחייו של ילדים אלה. ישנם מטפלים, אשר מתמחים בליקוי למידה ובאמצעות גישות ושיטות שונות, הילדים לומדים לשנות את דפוס הפעולה שלהם.
שיטה יעילה לשיפור ליקוי למידה ודפוסי ההתנהגות
שיטה נוספת וידועה לטיפול ושיפור היכולות הלימודיות של ילדים ליקויי למידה, היא באמצעות פעולת גלי המוח. המטפל יחבר אלקטרודות לראשו של הילד שהוא לקוי למידה, ויושיב אותו מול מחשב על מנת לשחק. המו ח יגיב בדפוס הפעילות הרצוי ויעצור, כאשר הדפוס אינו רצוי. הילד ישים לב, כי הוא יוכל לבצע משימות שקודם לכן הוא התקשה לבצע. גם המטופל וגם משפחתו, ייפגשו עם המטפל, על מנת שיהיה מעקב בהתנהגותו של הילד וההורים כמובן ידווחו אם חל שיפור ניכר הן בלימודיו והן בהתנהגות בחברה ובבית.. לסיכום- חשוב להכיר בתחושתם של ליקויי למידה ולהעניק להם חוויית הקשבה, זמן איכות, מובנות וכך, לתת להם אפשרות של ביטוי אותנטי לעולמם הרגשי. הצעדים החשובים והמשמעותיים הללו עבורם, עשויים לחזק ולהעצים אותם בהתמודדות היום יומית שלהם, מול תחושת הניכור והבדידות וכך, הם יתנו ביטוי אמיתי לעולמם הפנימי.
השיטות הן רבות ויש להתעניין ולקרוא כמה שיותר חומר אם ספרותי או אם רפואי לגבי הדרכים הטובות ביותר להתמודדות עם ילדים הסובלים מליקוי למידה והפרעות קשב וריכוז.