סוללים את העתיד
כתב וצילם:מאור דרור, תלמיד בקורס בוני שבילי אופניים. הכתבה פורסמה במגאזין: WERIDE
ממש בימים אלו מתרחש אירוע היסטורי, עוד אבן דרך משמעותית במיוחד בעולם האופניים הישראלי שלנו. לא נהיה דרמטיים מידי אבל כן מדובר על משהו טוב מאד שקורה לנו.
בפעם השנייה בארצנו הקטנטונת מתקיים קורס בוני שבילי אופניים.
תקציבי פיתוח שבילי האופניים הולכים ותופסים נפח משמעותי יותר ויותר בקרב המועצות האזוריות והרשויות כולן כבר יודעות שרוכבי אופניים הם חלק בלתי נפרד מהנוף וחלק בלתי נפרד מתכניות פיתוח כמעט בכל אזור בארץ.
תכנון, ביצוע, תקצוב, הליך מכרזי, התייחסות רחבה לתחזוקה לטווח ארוך… עולם שלם שהולך ומתעצב, הולך ומקבל אופי ורמה מקצועית בין לאומית…
עולם שלם שכולל הרבה יותר מרוכבי אופניים.
היום סינגל מתחיל עם אדריכל נוף, יועץ בניית שבילי אופניים והליך תכנון ותאום מוגדר, בזמן הביצוע עובדים בשטח כבר צוברים ניסיון וכל פרויקט סלילת סינגל מפוקח ומלווה על ידי אנשי מקצוע מוסמכים "בוני שבילים" והם כמובן גם רוכבי אופניים. את התוצאות אנחנו רואים בשטח, שבילים מודרניים שכולנו רוכבים ביום יום כבר מרגישים אחרת, מלוטשים יותר, עובדים נכון יותר ומתאימים עצמם למגוון רוכבים עצום.
זכיתי באופן אישי להשתתף וללמוד בקורס בוני שבילי אופניים... התקבצו כאן בחסות המכללה האקדמית וינגייט - בית הספר לספורט תיירות ופנאי אתגרי, מיטב העוסקים במלאכה, נציגות מדהימה של קק"ל עם ייצוג מרשים של כל קשת אנשי המקצוע, אדריכליות ומהנדסים משלושת המחוזות, יערנים ואנשי תחזוקה מהשטח, יחד עם גורמים פרטיים מכל רחבי הארץ, מסמר הרחוקה בדרום, אנשי העמקים, שפלת החוף, אנשי הגליל ואפילו למדבר יהודה יש נציג... כולנו התקבצנו תחת קורת גג אחת.
הקורס התחיל עם ארבעה ימים בהם נסקרו נושאי תכנון מהותיים, היסטוריית פיתוח שבילי האופניים בארץ ובעולם, סוגיות בטיחותיות ועולם מושגים שלם שנרכש בכמה שנים טובות של עבודה ופיתוח. הרבה שנים של ניסיון וידע שצמח מהשטח נפרשו לפנינו על ידי אותם העוסקים במלאכה שכולם גם רוכבי אופניים כמובן מכל הגוונים והסגנונות.
קנאת בונים תרבה זרימה
כמעט כל מי שקשור בפיתוח שבילי האופניים בארצנו הגיע להרצות, להסביר, להדגים, להדגיש ולחלוק מניסיונו הרב, לא מובן מאליו בכלל מכיוון שחלקנו
נהיה מתחרים לעתיד על אותם פרויקטים של פיתוח שבילי אופניים. כרוכבים אין דבר טוב עבורנו מאשר שיתוף פעולה כזה, שפת תכנון משותפת תקצר
ותייעל תהליכי תאום ותכנון מול הרשויות השונות ובשטח אלמנטים מוצלחים ילמדו ויבוצעו בפרויקטים נוספים.
אלמנטים בנויים מתקדמים כגון סוויצ'בק או ברם, גשרון ,ניצול נכון של השטח, צפיפות מול זרימה, ניקוז השביל, התמודדות עם שיפועי צד, שימוש נכון בכלים מכאניים, שיקום סביבת הביצוע, רמות קושי של השביל והתאמה לקהל יעד- כל אלו רק הם מקצת הנושאים בהם עסקנו שעות ארוכות. פעם הבאה שאתם
רוכבים בגבעת המורה, להב, חווארי אלמוג או סינגלי קק"ל השונים, תזכרו שיש לא מעט מחשבה והרבה מיומנות מאחורי כל סיבוב או מדרגה.
לבנות שביל אופניים אפשר בהרבה דרכים ובכל אזור ושטח, אחד הדברים שהבנו מהר מאד בקורס זה שלכל בונה שבילים יש את הדרך שלו, הסגנון שלו והנגיעה האישית שלו. כל שביל הוא מעין יצירת אומנות שצריכה לשלב בתוכה נוף, מקומות מעניינים ובעיקר בעיקר להתאים לאופי המשתמשים.
בשביל ישראל לאופניים נרצה שביל נח שמתאים לרכיבות ארוכות ובייקפאקים, זה אומר כמה שפחות מהמורות ומדרגות, כמה שפחות טכני וכמה שיותר נוף ומקומות מעניינים. יחד עם מגבלות שטחי אש והצורך שהמסלול יעבור בכמה מקומות ישוב או תחנות דלק. הלל זוסמן הד"ר לענייני שביל ישראל לאופניים
דאג לחדד לנו כמה דברים בסדנא בת יומיים בה בילינו בסלילת מקטע שביל חדש לא רחוק משדה בוקר. יחד עם רמי גולד ויואב בהט שליוו בשטח את הצוותים למדנו איך נראה סוויצ'בק איכותי בשטח טרשי וקשה ומה המשמעות של כלי הנדסי המותאם במיוחד לסלילת שבילי אופניים (כלי כזה הובא בהתנדבות על ידי חברים ואנשי מקצוע המשתלמים בקורס!))
לעומת זאת בשביל קק"ל חדש שהולך ונסלל במענית רצינו לפנות לקהל יעד אחר. השביל הוגדר ברמת קושי גבוהה יחסית ומקדם פאן גבוה, כאן כבר מצאנו עצמנו הולכים מקטעים שלמים 4 ו 5- פעמים ומבלים בדיונים סוערים על בחירת קוים במהירות גבוהה וברדיוס הברם שיכניס אותך טוב לגינת הסלעים
המגניבה. יפתח סהר ויואב בהט טיזזו בין הקבוצות הפזורות בשטח והכווינו, כשהפעם גם אופניים היו אתנו וכמה אלמנטים מורכבים שנבנו בשטח נדגמו ולוטשו בזמן אמת.
למדנו לעבוד בתא שטח שונה. למדנו כיצד כלים הנדסיים קטנים נותנים מענה ALL RIDE בסדנא באזור מיתר, פרויקט נוסף של קק"ל המבוצע על ידי חברת מצוין ומאפשרים עבודה איכותית ומהירה. תוואי השטח שם מאפשר שביל מהיר והזרימה מהדהדת מכל סיבוב וכל עץ. יפתח סהר ורמי גולד שופעים ידע
וניסיון ואנחנו …. אנחנו זכינו.
לפני סיום נגיד תודה לאיתן חברוני, איש מיוחד שהוא המנוע העיקרי של כל הסיפור הזה, מעטים שמעו את השם ועוד מעטים יודעים כמה משמעותית
התרומה שלו לעולם האופניים בישראל, בין יתר עיסוקיו הוא מנהל את רוכבי שמשון – מועדון רוכבים באזור בית שמש ומטה יהודה והוא הרוח הנושבת
במפרשי הקורס לבניית שבילי אופניים.
תודה גדולה לכל המרצים וכל אלו שחלקו הידע הרב, לא מובן מאליו ועוד תודה ענקית לצוות ההיגוי של הקורס שבלעדיהם הקורס לא היה מתקיים:
המכללה האקדמית וינגייט– בית הספר לספורט תיירות ופנאי אתגרי-גילה זוהר , קק"ל- זוהר צפון, משה שלר, גידי בשן, רט"ג- הלל זוסמן
קורס בוני שבילים הבא יהיה ב 2019 מוזמנים להצטרף! ועד אז נסלול לנו עוד כמה סינגלים משובחים.