דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

| | 02/08/2018

חמישה חודשי הוראה מאחורינו...

חמישה חודשי הוראה מאחורינו...

  חמישה חודשי הוראה מאחורינו...

קשה לסכם חמישה חודשי הוראה בדף אחד בודד. חזרתי להוראה לאחר תשע שנים שבהן סיימתי תואר שני

במנהל עסקים, עבדתי כעתודה ניהולית בבנק וילדתי שלושה ילדים. החזרה להוראה נעשתה כצורך בהגשמה

עצמית ובאהבתי הרבה לילדים. חזרתי להוראה לוותה בהרבה חששות, בעיקר מכיוון שסיימתי את לימודיי

במכללה לפני כעשור ומה לעשות... השנים עושות את שלהן. בשיחתי הראשונה עם המפקח, לאחר הקבלה

לעבודה ,ובמאמר מוסגר אני סבורה ובטוחה כי הוא הצטער שנתן לי משרה ,נשאלתי מה הן הדרכים ללמד קפיצה

לרוחק ומהם השלבים בניתוח המיומנות. הבטתי בו בעיני עגל והרגשתי לא חכמה במיוחד בלשון המעטה. אך

חזרתי הביתה, פתחתי ספרים וקלסרים והחלטתי שכל מה שאלמד אעשה עבודת חקר שאדע כל נושא וכל יחידת

הוראה כהלכה ולא תהיה יותר אפשרות ל'התקיל' אותי, לא אאכזב את המפקח, את מנהלת בית הספר שבחרה

בי והכי חשוב לא אאכזב את עצמי. 

רוב החומר שלי משנותיי בוינגייט נעלם עם מעברי הדירות, אך לשמחתי גיליתי שיש אנשים טובים באמצע הדרך .בשהותי בוינגייט הכרתי סטודנטית שנה ד' בשם מעיין שהעבירה לי את כל החומר שלה בהוראה, דבר ש'מציל'

אותי בכל יום כשאני כותבת ומכינה מערכים .

חלו שינויים רבים בדרכי ההוראה שלי מתחילת השנה. הסדנא היוותה עבורי כמו סדנה לאלכוהוליסטים אנונימיים,

רק במקום האלכוהול ישנם המתמחים. הרגשתי שאני שופכת את ליבי ומוצאת אוזן קשבת ותומכת וכמובן גם

לומדת מחבריי לקבוצה. גם במטלות ובכתיבה העצמית הגעתי למסקנות רבות שמלוות אותי בהוראה .אך הדבר

החשוב  ביותר שלמדתי מהסדנא וממך חנן, הוא שהתלמידים הספורטאים לא צריכים אותנו, הם גם ככה פעילים ,

הולכים לחוגים ואף יש כאלו שהפניתי לאגודות כשגיליתי הצטיינות יתרה. אולם, רק לאחר שיחותיך בכיתה

התחלתי לשים דגש על החלשים. הבנים והבנות שמתחבאים מאחור כדי שחס וחלילה הכדור לא יגיע אליהם, אלו

שכאשר מישהו נפצע הם הראשונים ללוות אותו למזכירות ואלו שמגיעים פעמים רבות בלי תלבושת בכוונה

תחילה. יש לי תלמידה בכיתה ו' בעלת ממדים גדולים יחסית, אשר בכל שיעורי חנ"ג התחבאה בסוף האולם כדי

שלא אראה אותה. החלטתי שאני חייבת להגיע אליה. אכן לקח לי זמן אך הצלחתי. כשבחנתי תלמידים בזוגות ,

היא הייתה בת הזוג שלי. דאגתי שבכל מטלה שאתן לה היא תחוש הצלחה והישג. בנוסף לקחתי אותה לשיחה והסברתי לה שאני לא מחפשת אצנים, כדורגלנים או כדורעפנים, אלא, הציונים הגבוהים מגיעים הודות לרצון ,

לניסיון ולהשתתפות. כל אלה יותר חשובים. פניה של התלמידה הוארו ובערב עוד באותו היום, קיבלתי טלפון

מאביה שהיה נרגש כשסיפר לי שבתו חזרה נרגשת מכך שהצליחה לקלוע סל ושביום אחר הצטיינה במבחן

כדורעף .התלמידה לא הפכה להיות המשתתפת המצטיינת בשיעוריי, אך אפשר לחוש בשיפור ניכר .

קבוצות המשחק בכל שיעור היו מקור לויכוחים רבים בכל הכיתות. נהגתי בכל שיעור לבחור קבוצות. בכל שיעור

שמעתי ילדים מעליבים את החלשים ואומרים "לא! למה היא/ הוא איתנו? הוא גרוע !". ידעתי שאני זו שצריכה

לעזור לחלשים והחלטתי לפני שבועיים לעשות לבחירת הקבוצות סוף. אני כבר מכירה את התלמידים החזקים

יותר ופחות ופשוט חילקתי את הכיתות לשתי קבוצות שוות בכוחות, כך שהקבוצות קבועות וידועות לכל

התלמידים. אני כל כך מרוצה מהחלטתי, מכיוון שלמתקשים בחינוך גופני לא נצבט הלב בכל שיעור בבחירת

הקבוצות ובנוסף הזמן הפנוי לפעילות עלה בכל שיעור ואינו מתבזבז עוד לשווא. 

בעיות המשמעת הם החלק הקשה בשיעורי החינוך הגופני. ההתמודדויות לא קלות בייחוד בשעות האחרונות ביום

העבודה) .שעה 7 היא סיוט(. בשיעור של כיתה ו'1 אחד התלמידים הפריע והרס שיעורים שלמים. הוא קיבל פטור

מהשיעורים) כי זה שיעור שביעי ואחרון והרטלין כבר לא משפיע(, אך הוא נשאר .עברו כמה חודשים ועכשיו

בתעודה הוא קיבל 111. מהילד הכי בעייתי, הפך למצטיין הכיתתי והעוזר שלי. אין לי מושג מה עשיתי נכון אך

כנראה עשיתי משהו טוב. מקרה נוסף היה עם ילד אחר, שמתחילת השנה ברח מהשיעורים שלי ואם הואיל

להגיע, הפריע. בשיחתי עם המנהלת לגביו הובהר לי שחייו קשים מאד והחלטתי לשנות את התייחסותי אליו .הוא

החל להופיע בשיעורים ולהשתתף ללא הפרעה. השבוע, לפני התעודות, הסברתי לו שקשה לי לתת לו ציון ,כי

אינני יודעת לפי מה להעריך אתו ,לפי מה שהיה עד כה או לפי השיפור בשני השיעורים האחרונים? החלטנו יחד

על ציון 01 והבטחתי לו שאם ימשיך כך, במחצית הבאה ציונו יהיה 111. עיניו של הילד הביעו שמחה כה גדולה

כך שלאחר חמישה חודשי הוראה, אסכם שהמקרים הללו, שאנו המורים המתחילים מצליחים ומגיעים לילדים

הקשים ביותר וגורמים להם לחייך ולהשתתף בשיעור, הם אלו שגורמים לי לקום בכל בוקר עם חיוך ולדעת

שעשיתי את הבחירה הנכונה!  

 

 

מאמרים רלוונטים נוספים

חינוך לתנועה - סיכום התכנים

02/08/2018

חינוך לתנועה - סיכום התכנים

קרא עוד

חשיבה משחקים "כדורגל אנושי"

02/08/2018

חשיבה משחקים "כדורגל אנושי"

קרא עוד

Korfball

02/08/2018

Korfball

קרא עוד

חשיבה משחקים "כדורגל אנושי"

02/08/2018

חשיבה משחקים "כדורגל אנושי"

קרא עוד

יום ספורט – כישורי שפה בבית חינוך ישורון

02/08/2018

יום ספורט – כישורי שפה בבית חינוך ישורון

קרא עוד

חמישה חודשי הוראה מאחורינו...

02/08/2018

חמישה חודשי הוראה מאחורינו...

קרא עוד