אז מה בעצם יש לאימון לתרום ל-NLP, ולהפך??
אימון ו-NLP: יחסי גומלין
אימון ו-NLP הם שדות משולבים, המשלימים ומעמיקים זה את זה.
אם נסכם בפסקה אחת, נוכל לומר שבאימון מובילים תהליך עם אדם המבקש שינוי, לומדים "לשבת על כיסא המאמן" ברמת זהות, כישורים ותהליך עבודה.
ב-NLP עובדים עם כלים ממוקדים ורבי עוצמה בתוך כל התהליך הגדול הזה.
אם "אימון" הוא התמונה הגדולה, או המעטפת, אז ה-NLP – הוא הפרטים הקטנים שבתוכה והוא ההבדל שעושה את ההבדל והופך את האימון לאיכותי, מדויק ותוצאתי ברמות העמוקות ביותר.
הדומה והמשותף בין אימון ו-NLP
1. גם באימון וגם ב-NLP, מטרת התהליך היא כפולה:
- לעזור למונחה / למתאמן להגדיר במדויק ולהשיג את מטרתו ולהתחבר למשאבים הנחוצים לו כדי להשיג אותה
- להוציא את המונחה / המתאמן מהתהליך עם היכרות מעמיקה של "חוברת המדריך למשמש" של עצמו: לחשוף עימו את האסטרטגיות שלו להצלחה כך שיוכל לשוב ולהפעילן בהתאם לצרכים שונים ולהיות המאמן של עצמו בהקשרים אחרים ולאורך זמן.
2. מדד הפרקטיות וחקר החוויה הסובייקטיבית. המדד להצלחה הוא לא "נכון / לא נכון", אלא "עובד לא עובד". גם באימון וגם ב-NLP אנחנו לא שואלים אם פרויד צדק או טעה, אנחנו שואלים – מה עובד ומה לא עובד, מה חסר ומה נדרש. המדד להתקדמות ולשיחה הוא מדד פרקטי לחיים טובים יותר.
3. תפקיד המאמן / מנחה ה-NLP הוא להיות "צינור" למידע ולתשובות. הנחת היסוד היא שכל התשובות וכל הפתרונות נמצאים אצל המונחה / המתאמן כאשר המומחיות של המנחה / המאמן היא לשאול את השאלות הנכונות, למקד ולהאיר את הכיוונים הנכונים.
במובן זה, בשני המקצועות:
א. ככל שאתה מייעץ פחות אתה מקצועי יותר
ב. המתאמן גם לא מפתח תלות במאמן וגם לא במנחה.
4. קהל יעד – בעלי מוטיבציה לשינוי (אמנם לנל"פ מגיעים גם חלק בנושאי חרדה ופתולוגיות, אבל כולם כולם - אנשים בשלים ומחויבים לשינוי), אנשים שמסוגלים להתחבר לכוחות שלהם ולראיית עתיד מיטבי עבורם. מרכיבים אלה הם "הלחם והחמאה" בכל תהליך אימון ו/או NLP.
5. גישה – בשני המקצועות המאמן / המנחה רואה במתאמן / במונחה אדם שניחן ביצירתיות, בתושייה והינו יישות שלמה שיש לה את כל המשאבים להשיג את מטרותיה.
6. המודל – בין כל נקודות השוני (בכל זאת – זה מודל טיפולי וזה מודל אימוני) יש ביניהם הרבה מן המשותף: בין המודל האימוני למודל הטיפולי – חיבור לעתיד מיטבי, משאבים וחוזקות, ואם חזרה לעבר – רק כדי לחזק ולהעצים ולדלות משם חוזקות ועוצמות. ברמה הפרקטית
השונה בין אימון ו- NLP:
1.התמונה הגדולה והפרטים: אימון – התמונה הגדולה, השלד. NLP – הפרטים הקטנים בתוך התמונה. התמונה הגדולה והפרטים - NLP – אוסף טכניקות וארגז כלים רבי עוצמה להשפעה ולשינוי. NLP נחשב טיפול קצר מועד שההתערבויות שלו מדויקות וממוקדות כמו לייצר לבעיות ספציפיות, הקשרים נקודתיים וכדומה.
2. אימון / טיפול – באימון המתאמן מגדיר את חזונו, וערכיו, בונה תכנית פעולה יישומית להוצאתם לפועל, עוסק נטו במימוש פוטנציאל והגשמה. ב-NLP עובדים גם עם סוגיות פתולוגיות כגון: חרדה, התמכרויות, טראומה, מחלות וכאב וכיו"ב.. אימון אישי אינו עוסק בפתולוגיות טיפוליות.
3. משימות - באימון – כל שיחה / מפגש מסתיים עם משימה מודעת ומדידה. ב-NLP לעיתים יסתיים מפגש כשהמשימה ניתנת ללא מודע
4. תהליך האימון מושתת על מערכת יחסים מתמשכת בין מאמן למתאמן. נלפ – קצר מועד.
אז קודם כל, בגלל שאימון הוא תהליך, ולא משהו קצר מועד של מפגש אחד – אפשר מיד להבין שיש כאן מיומנויות נוספות ודגשים חשובים למתייחסים לתהליך. חוזה, ריטואלים קבועים, שיטות לחבר תכנית ומבנית בין מפגש למפגש, מבט על, הדהודים ורזוננסים שמתבטאים מעל ומתחת לפני השטח, ציר התפתחותי שמתייחסים אליו וכלים לעיבוד, ניתוח ושיקוף של אלה, יחסי מאמן-מתאמן שיש בהם השלכות והעברות נגדיות ועוד.
תכנית הכשרת מאמנים בוינגייט, בניהול האקדמי של בית ספר "אמבישן" ובהנחיית בעלת בית הספר – הילה פורטיס טויטו, מאפשרת למידה המבוססת על הקניית ידע תיאורטי בתחום האימון בשילוב התמחות ב-NLP ובכך נחשבת לתכנית ייחודית ואיכותית ביותר.
כביטוי מרכזי של לימודי עומק ולא רוחב – NLP זהו לא "עוד כלי" להעשרה וגם לא נישה אימונית אלא זהו ארגז כלים אימוני פשוט ומיידי ליישום, מעיין "מתכון" שמדייק וממקסם את איכות האימון ואת ביצועי המאמן. למידת אימון בגישת NLP היא למעשה שילוב שני תחומים , שכל אחד מהם בפני עצמו מהווה אבן יסוד ותשתית בסיסית לחשיבה ולשפה המובילות לשינוי ולתהליכים התפתחותיים. כשאימון ו-NLP נפגשים יחד בקורס הכשרת מאמנים, הבוגרים יוצאים עם בסיס איתן ורפרטואר יוצא דופן להוביל מהרגע הראשון תהליכי אימון עמוקים ומדויקים, רבי עוצמה ותוצאתיים.
כמאמן NLP אני…
- עוזר למתאמן שלי להבין את עצמו ואת הזולת, את תהליכי עיבוד המידע שלהם, את תפיסת המציאות שלהם וכך אני עוזר לו לייצר תקשורת מיטבית ויעילה עם עצמו ועם אחרים.
- מנסח את עצמי דרך אותם הפילטרים ותבניות החשיבה של המתאמן שלי – וכך יוצר עימו כימיה מקסימאלית.
- אני יודע ומכיר חוקי לשון ומבני משפט שיוצרים אוניברסלית השפעה מסוימת אצל האחר – וכך – בזמן ובמקום הנכון – אני מנסח את עצמי כדי להשפיע על הלא מודע שלו – לטובה.
- אני משקף למתאמן שלי כיצד הוא מתנסח ועוזר לו בעת הצורך לאמץ ניסוח חדש.
- אני תמיד מנהל אימון משני צידי המוח – מוח שמאל, הרציונלי – שמדבר על הרצון והמטרה, ומוח ימין שחווה את המקום המיטבי הנ"ל ובכך עושה "חזרה גנרלית" לקראת הרגע עצמו.
- אני אומן ומומחה לדיגום והפקת אסטרטגיות שיטתיות להצלחה, לביצוע שינויים, להרחבת החשיבה היצרתית ומאגר האפשרויות לתגובה ופעולה.
- אני חי ומאמן על פי הנחות היסוד של ה-NLP ומהווה בכך מודל ומקור השראה למתאמניי. הנחות היסוד שגורות בפי ובהתנהלותי והמתאמן סופג אותן לאורך האימון. הנחות היסוד מאפשרות למתאמן שלי לפתח גישה חיובית יותר לחיים, להתחבר למוטיבציה, להתחבר לפרופורציה כשצריך ולמאגר המשאבים הענק הקיים בו.
כיצד נלמדת שיטת ה- NLP במהלך קורס ההכשרה?
למידת ה- NLP בקורס נחלקת לשניים:
- מיומנויות תקשורת
- טכניקות מובנות להשגת שינוי והצלחה
מיומנויות התקשורת מועברות לאורך כל הקורס כחלק מחומר הליבה של מיומנויות האימון בקורס. לדוגמא – כשלומדים על יצירת מרחב אידיאלי למתאמן באימון – נלמד גם נושא ה- RAPPORT של ה-NLP כאשר לומדים כיצד להגדיר מטרה אימונית – נוספים ללמידה כל התרומות והדיוקים שיש ל-NLP לתת על מנת לשפר, לדייק ולמקסם את השיחה ולהבטיח שתהיה זו מטרה שראשית כל – תושג, ובנוסף לכך שהתוצאה תישמר לאורך זמן. דוגמא נוספת היא בעבודה על פרדיגמות – כאשר לומדים המשתלמים לעומק כיצד ניתן 'לפרק' אמונות מגבילות ולבנות אמונות חדשות ומקדמות – ל-NLP תרומה אמיתית ביצירת דיוק בשאלות הבהרה ובשיחה המשפיעה גם ברמת הלא מודע לחולל את השינוי הרצוי ולקדם את המתאמן אליו.
למידת מיומנויות ה-NLP נעשית בד בבד ללימודי היסוד באימון. למידת טכניקות ה-NLP נעשית ברובה בחלק השלישי של הקורס, כבונוס, לאחר שכבר סיימו את כל חובותיהם מבחינת תכני הליבה האימוניים בקורס והמבחנים. הטכניקות הנלמדות הן טכניקות יסוד קלאסיות לאימון, המתמקדות באסטרטגיות לשינוי, שלבים ומודלים בפני עצמם (לדוגמא – רמות לוגיות של שינוי, מודל דיסני – מחלום למציאות ועוד).
חישבו על זה רגע … כמה נפלא יהיה עוד מעט כשתוכלו פשוט להיכנס למוח של מישהו אחר או לסרוק ממש את המוח שלכם, לסרוק את הנוסחא שלו או שלכם להצלחה, וכמו קוד של כספת (שאנחנו לא רק יודעים את המספרים אלא גם איזה מספר בא אחרי איזה) ככה –יוצא לכם פלט של כל רצף המחשבות, הפילטרים החושיים, השלבים שהביאו אתכם או את הבן אדם הזה עד הלום. ועכשיו אתם יכולים לבחור מה אתם עושים עם המידע הזה, איך ומה אתם מאמצים אליכם.
לסיכום, אימון NLP מעניק למתאמנים מערך של כלים המאפשרים להם לנתח, להטמיע, או לשנות בעזרת המאמן, כל רצף של התנהגות שהם עשויים להבחין בו אצל עצמם ואצל אחרים. במילים אחרות – אימון לכל דבר.
לפרטים נוספים על הקורס הקרוב – ניתן ליצור קשר עם הילה 054-7466966
להיכרות עם הקורס ועם הילה מהשטח –
- ניתן להגיע להרצאות פתוחות אותן מקיימת הילה אחת לחודש בנושאי אימון ו-NLP במכללה האקדמית בוינגייט (רישום ופרטים אצל הילה 054-7466966 www.ambition.co.il , hila@ambition.co.il)
- ניתן להיכנס לערוץ היוטיוב של בית ספר אמבישן ולמצוא שם סרטונים רבים מתוך הרצאות, סדנאות ושיעורים (HilaAmbition).
- כדי לדבר עם בוגרים – צרו קשר ונעביר אליכם שמות של בוגרים רבים מאוד שישמחו לשתף אתכם בחווייתם
הילה פורטיס טויטו (M.A)
מאמנת בכירה, מנחת קבוצות ומדריכת מאמנים מוסמכת Certified Master Trainer NLP
054-7466966
077-7960003
www.ambition.co.il
hila@ambition.co.il
https://www.facebook.com/AmbitionCenter/