דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

כמה זמן במשך היום הילד שלכם נמצא בסל קל, טרמפולינה, הליכון או מנשא, והאם אתם מודעים לבעייתיות?

דר' חוה שלהב מייסדת שיטת שלהב Child'Space המבוססת על שיטת פלדנקרייז, מספרת שהורים רבים אינם מודעים לבעייתיות בשימוש באביזרים כגון: סל קל והליכון בתדירות ולפרקי זמן ארוכים
פעילות הגוף הינה חיונית לכל אדם באשר הואאבל בעלת משמעות רבה יותר כשמדובר בתינוקות.
תנועה מאפשרת לתינוק להביע חיוניות, סקרנות, לבצע פעילות שרירית, ויסות שרירי ועוד.
הורים אשר מאפשרים לילדיהם לשהות שעות ארוכות דרך קבע בסל קל, אינם מאפשרים לילדם התמודדות עם תנועות גוף, שיווי משקל, אוריינטציה וקואורדינציה, שהן חלק בלתי נפרד מכל שלב התפתחותי.
הורים אשר מתפעלים כאשר התינוק שלהם נע ברחבי הבית בעזרת הליכון עם גלגלים, אינם מבינים כי אינו זוכה לתרגול אליו הוא זקוק. הגלגלים הם אשר מסיעים את הילד ולא הרגליים אשר אמורות ליזום את התנועה
מעבר להליכה עצמאית מחייב בשלות מוחית. זירוז אותם שלבים בעזרת אביזרים כגון הליכון, עלול לעכב את הקשר הטבעי המתפתח בין פעולת הרגליים, פעילות המוח ותפיסת המרחב
היום אנחנו יודעים, כי לתנועה חשיבות מכרעת לא רק בכל הנוגע להתפתחות המוטורית אלא גם על ההתפתחות הרגשית, נפשית והחברתית

זאת לא פעם ראשונה ב-40 שנות עבודתי שמגיעה אימא עם שאלה לגבי תמונה התפתחותית מדאיגה של התינוק. אנה המקסימה והחייכנית, בת שנה וחצי ועדיין לא הולכת. רופא המשפחה לא מצא כל בעיה התפתחותית. כמו בכל מפגש, אני משוחחת עם האם לגלות יותר פרטים על שנת חייה הראשונה. מסתבר, שהסבתא טיפלה באנה בביתה במהלך השבוע מכיוון שהאם עבדה שעות ארוכות מחוץ לבית. האימא סיפרה, שהסבתא הושיבה את אנה בתוך סל קל על הספה ומול מסך הטלוויזיה במשך שעות רבות, כי לדבריה: "אנה מאוד אהבה לצפות בטלביזיה" האם הדגישה כי "אנה טופלה היטב ותמיד נראתה מרוצה כשבאתי לקחת אותה בסוף היום". בדיעבד חושבת האם בקול רם "אולי לעובדה שאנה נמצאה שעות רבות בסל קל היתה השפעה על התפתחותה המוטורית" .

התנועה, חשובה להתפתחות המערכת התחושתית, הרגשית והחברתית. תינוק שנמצא על מזרן על הרצפה לומד להתנועע במרחב מתוך ניסוי ותהייה, מפעיל את שרירי גופו ומאמן אותם, מפתח סקרנות להגיע לצעצוע הנמצא במרחק ממנו (תחילת זחילה), מפתח אוריינטציה במרחב ועצמאות אשר נדרשים לשלבי ההתפתחות הבאים.

לאנה אין כל בעיה נוירולוגית. הסביבה היא זאת אשר לא אפשרה לה לפתח כישורים מוטוריים במרחב.

הגבלת המרחב התנועתי של הידיים הרגליים ותנועת הגב של התינוק יכול להוביל לעיכוב התפתחותי ברובד המוטורי אך לא רק. כל תנועה שאנו מבצעים מערבת 4 מערכות שונות השלובות זו בזו. המערכת המוטורית, הקוגניטיבית, הרגשית והחברתית. פרופ' קוהל, חוקרת מוח מאוניברסיטת וושינגטון מציינת "כי הקפיצה המשמעותית ביותר בהתפתחות המוח מתבצעת בשנה הראשונה".

נכון ואפשרי להשתמש באביזרים ועזרים שונים כל עוד הם אינם מהווים תחליף לפעילות חופשית על השטיח. כל עוד אינם מונעים מהתינוק לחקור את הסביבה, לפתח מערכות שיווי משקל ולמצוא בכוחות עצמו פתרונות למעבר מכשולים.

דר חוה שלהב מסבירה שחשוב שהורים יבינו ויפתחו מודעות. כדי שיוכלו להחליט מתי וכמה

שיטת שלהב מתמקדת בקשר רב מערכתי בין התפתחות מוטורית, להתפתחות רגשית, חברתית וקוגניטיבית ובין חשיבות השילוב והתיאום בין כל הערוצים בו – זמנית. העיקרון של שיטת שלהב מבוסס על הצורך בגירוי כל המערכות בתקופת ההתפתחות המואצת בשנות חייו הראשונות של התינוק. שילוב ההורים בתהליכים אלו מהווה מרכיב מרכזי בעבודה עם התינוק.
שיטת שלהב מלמדת את ההורים כיצד ללוות את ילדם בשלבי ההתפתחות המוקדמים : לגעת, לשחק, לדבר ולנוע ולפתח קרקע הכרחית לבניית דימו עצמי חיובי.

מאמרים רלוונטים נוספים

נטורופתיה של ימנו

05/09/2012

קרא עוד

פעילות גופנית מותאמת לטיפוח איכות חיים של אוכלוסייה עם מוגבלות שכלית התפתחותית

11/12/2014

קרא עוד

פעילות גופנית ותפקוד שכלי בגיל הזקנה

09/03/2016

קרא עוד

קורס מדריכי כדורסל במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)

16/06/2014

קרא עוד

מורשת הבלאק ממבה

16/02/2020

קרא עוד

ההרמוניה בין עולמות ההידרותרפיה והשחייה

28/05/2019

קרא עוד