- אודות
- המסלול האקדמי
-
- לימודי תעודה
- מכינות
- רישום לתואר ראשון
מאת: ד"ר איציק רם
תיוגים: מתודיקה, חינוך גופני, מחניים, מערכי-שיעור, מגדר, משחקונים, בנות, היבטים חברתיים
עדכון אחרון: 24.07.2019
תקציר:
"בין כובסת לכובשת - עדיף כובשת!"
המשגת "משחק המחניים המעורב" מנקודת המבט של המתודיקה של החינוך הגופני
המורים אינם מתחילים בהכרח את מלאכת התכנון של פעולותיהם (שיעורים בודדים ויחידות הוראה) מתוך יציאה מהגדרת מטרות, יעדים ותכליות!
הם מתחילים דווקא מהגדרה ותיאור של בעיות המטרידות אותם בהקשרי מסוגלות הביצוע ו/או ידיעותיהם של תלמידיהם, ציפיות של גורמים חיצוניים מהם וכן נושאים ערכיים, שהיו חפצים לשפר בהם את לומדיהם, במשמע של "תיקון עולם" בזעיר אנפין בחזקה של עיבוד נכון של חלקת האלוהים הקטנה, שניתנה להם לעיבוד. אחרי הכול, אם ננסה לאפיין קטגוריאלית את שפחות מטרות החנ"ג, ניפגש בשלוש משפחות מרכזיות אפשריות:
הראשון הוא פוזיטיביסטי באופיו. השני הומאני והשלישי אקסיסטנציאלי במהותו. במקרה שלנו, אנו ממוקדים בשלישי, הגם שברור מאליו, כי כול אפיזודת חינוך גופני ניזונה במידה מסוימת משלושת העולמות גם יחד.
הבעיה שעלתה במחשבותיי, או הנושא שהטריד אותי, אפוא, בעת אימוץ ועיצוב משחק "המחניים המעורב" נובעים מתוך תופעת ההטרוגניות בשיעורי החינוך הגופני ובעיקר נושא הפער ההולך ומתרחב בין יכולות הבנים לאלה של הבנות בהקשר של משחקי הכדור. למעשה, היא ניתנתלהבהרה בשתי נקודות מהותיות:
לבעיה הראשונה נואשתי מלספק תשובה, כי גדולים וחכמים מעמנו, הטורחים על מדוכה זו טרם הצליחו לאפיינה עד תום, לא כול שכן לספק לנו התוויות ו/או מרשמים ריאליים לתיקון, אבל לתשובה השנייה, סברתי לתומי, אפשר למצוא פעילויות מקרבות על ידי התאמת כללים של משחקים, או אפילו בניית משחקוני תנועה משותפים חדשים.
השלבים הבאים בהרכבת השיעור, או יחידת ההוראה, יהיו יצירת רשימה של מושגי מפתח, המבנים את תחום הדעת, שבמקרה שלפנינו אפשר להגדירו כעולם משחקי התנועה עם כדור, שבתוכו אנו מבקשים לנווט ולהורות פעילות ספציפית מסוימת. רשימה זו נובעת הן מתוך העמדה התיאורטית והן מניתוח קינזיולוגי של הפעילות המשחקית עצמה. רשימה זו תעזור לנו לארגן את החשיבה בהקשרי תכנון סדרת התכליות שאמורות להנחות את תכנון הפעילות גופה במהלך השיעור, או בסדרת השיעורים. לאחר מכן, ננסח רשימה של מחוונים להערכת מידת מימוש התכליות במסגרת תהליכי ההערכה על שתי הפזות שלה: המעצבת והמסכמת; ולבסוף, רשימת רעיונות, הנובעים מן ההיגיון המקצועי, המודרך על ידי רשימת התכליות, אשר מצדן הן צמחו מתוך רשימת המושגים, המבנה את תחום הדעת שלנו, שכאמור, במקרה זה הוא תחום משחקי התנועה עם כדור, משפחת משחקי המחניים, ואשר תפקידה הוא לעזור לנו לתכנן את רצף הפעילויות בעת הפקת ההוראה בפועל.
התלמיד/ה י/תשתף פעולה עם עמיתיו/ה במשחק וי/תלמד להעניק עזרה לזולתו/ה ולקבל עזרה כזו בחזרה על פי המתבקש ממצבי המשחק השונים.
השלב הבא הוא שלב ניסוח המחוונים, שהרי התכליות מנוסחת ככלל על פי שלוש הדרישות הבאות:
מכאן, כשמנסחים מחוונים לשיעור או ליחידת ההוראה, מגדירים, למעשה, כבר חלק מן התכלית.
מספר דרגות המחוונים נתון להחלטת המורה והוא מקבל החלטות כאלה על פי מידת המורכבות של התכנים, לאמור ככול שהמורכבות נתפסת בעיניו כגדולה יותר, כך, מן הסתם, הוא יבחר להשתמש ביותר מחוונים לאבחון הרמות השונות של שליטה בתכנים והבנתם. על פי רוב, אנו נוטים להשתמש בשלוש דרגות: שולט היטב, שולט באופן בינוני ואינו שולט, שמשמעו טרם השיג את החומר הנלמד וכך נעשה גם הפעם.
כדאי לתכנן עבור המערך משחקוני תנועה קטנים כהכנה למשחק השלם. משחקים, שיאפשרו ללומדים לתרגל מחד גיסא זריקות ומסירות ומאידך גיסא ליישם טקטיקות משחק. עוד רצוי, שהמשחקונים הללו יאופיינו באיזה שהוא קו מתפתח רציף, למשל:
למשל:
❃"השוער": משחקון בקבוצות של חמישה: ארבעה ניצבים על ארבעת קדקודי ריבוע דמיוני והחמישי ניצב במרכז הריבוע ולרגליו כדור כוח גדול, או חפץ נייח אחר. הארבעה מניעים ביניהם כדור יד, כשתכלית המשחקון היא לפגוע בעזרת כדור היד בכדור בכוח, שעליו מגונן כשוער השחקן החמישי. הם יניעו כדור מהירות ותוך כדי ביצוע הטעיות מסירה כדי לפתוח למי מהם זווית זריקה נוחה ולא מוגנת; המגן, לעומת זאת, ישתדל למנוע מהם פגיעה בכדור הכוח על ידי תנועה מתמדת בהיקפו של זה כדי להימצא חוצץ בינו לבין כדור היד ובכך לא לאפשר זווית זריקה נוחה לתוקפים. פגיעה מוצלחת גוררת החלפת השוער.
❃"הנמלט": משחקון בקבוצות של חמישה: ארבעה ניצבים על ארבעת קדקודי ריבוע דמיוני והחמישי ניצב במרכז הריבוע. המשחק הזה דומה עקרונית לקודמו, אלא שהפעם מטרת הפגיעה היא לא כדור כוח, אלא השוער עצמו ולצורך כך מחליפים את כדור היד בכדור ספוג, שישמש אותנו, למעשה, גם במשחק היעד. כמו כן, יש להעמיד במרכז השטח ארגז שבדי, או פריט חלופי דומה, כגון שולחן, שיאפשר ל"נמלט" להתגונן על ידי תפיסת מחבוא מאחוריו. הארבעה יניעו כדור כדי למצוא זווית הטלה נכונה ו"הנמלט" ינוע כנגד תנועת הכדור וינסה למצוא מכסה, שימנע פגיעת הכדור בו. הפוגע יחליף את "הנמלט".
❃"הזוג המגונן": משחקון בקבוצות של שישה (שלושה בנים ושלוש בנות): ארבעה ניצבים על ארבעת קדקודי ריבוע דמיוני במתכונת שני המשחקים הקודמים, אלא שהפעם אלה במפגיע שני בנים ושתי בנות, הניצבים אלכסונית זו לזו וזה לזה (בת מול בת ובן מול בן). השניים הנוספים, בן ובת, נכנסים לעיגול בקוטר של מ' אחד, הממוקם במרכז הריבוע. הכדור הוא כדור ספוג ותכלית המשחק היא לנסות לפגוע בעזרת הכדור בשני המרכזיים. ההכנה המתפתחת לקראת משחק היעד מתבטאת כאן בכלל הבא: בנים רשאים לפגוע בבן בלבד ובנות רשאיות לפגוע בבת בלבד; ולכן, בני הזוג האמצעי עסוקים בלגונן אחד על השנייה ולהיפך על ידי התייצבות מול הכדור, כשזה נמצא בידי בן המין האחר, בדיוק לפי המתכונת המצופה מהם במשחק "המחניים המעורב" השלם.