יעדי יחידת ההוראה: מה הילד צריך לדעת כדי לשחק מחניים?
- תרגול זריקה ותפיסה בתנועה: זריקת הכדור תוך כדי תנועה ותפיסת עצם נע (כדור) תוך כדי תנועה.
- פסיכו-מוטורי: האם אני חושב לאן אני מכוון? מתכנן באיזה איבר לפגוע? או פשוט זורק?
תרגול של כוונה למטרה ופגיעה במטרות נעות, וויסות כוח. (פגיעה בחברים רצים, תרגול של היכולת המוטורית קשר עין-יד והיכולת לכוון לנקודה בה המטרה בעוד מספר רגעים).
- פסיכו-מוטורי: תרגול יכולות התחמקות מן הכדור, קשר עין יד, מבט אל הכדור.
מהי אסטרטגיית המשחק שלי? להסתתר ולהתחמק, או לנסות לתפוס את הכדור? מהו הסיכון שאני לוקח בנסיון לתפוס, ואיזו אסטרטגיה עדיפה?
- קוגנטיבי: חשיבה אסטרטגית - לאן כדאי לי לכוון את הכדור? היכן לנסות לפגוע כך שאגדיל את סיכויי הפגיעה שלי במטרה, ומבלי שהחבר שמולי יתפוס את הכדור?
- חברתי: מה עוד הילד צריך לדעת כדי לשחק מחניים? - להיות מוכן להיפגע על ידי כדור. בכל משחק כדור ילד מסיים את המשחק בוכה/מופתע ועלוב על כך שפגעו בו עם כדור. במהלך יחידת ההוראה נרצה להעלות בפני הילדים את המודעות לכך ש: כאשר אני בוחר לשחק מחניים, אני לוקח את הסיכון שכדור יפגע בי.
- מודעות גופנית - שיח על איברי הגוף דרך המשחק, סביב אילו איברים אני מניח גבול, איפה פחות נעים לי או מה ההשפעה של פגיעת כדור בכל איבר בנפרד - פיזית או רגשית?
- העלאת מודעות רגשית אישית אצל כל תלמיד: מה הכי קשה בעבורי במשחק? מדוע אני בוכה כאשר פוגע בי כדור? (מהו מקור הכאב - פיזי? רגשי? סוג הכדור, העובדה שנפסלתי, העובדה שזה היה מול כולם, העובדה שפגעתי בהצלחה הקבוצתית?)
- העצמת התלמידים אשר נפגעים מידי כדור, ויצירת הזדמנות עבורם להתבלט בקבוצה, ולזכות בעידוד ופרגון מחברי קבוצתם. התלמיד יחווה את יכולתו להצליח לא רק באופן אישי, כי אם על ההצלחה והנצחון הקבוצתיים.
- חברתי: יצירת שיח על הרגש הנוצר בעקבות המשחק. שינוי תפיסה חברתית-רגשית: רגישות כלפי אחרים בעת משחקי כדור. צמצום תופעת הלעג למי שנפגע בו הכדור, ובכך הקטנת הלחץ החברתי הנוצר בעת משחק כדור הכולל "פסילות".
האם יש סיבה ללעוג? האם אני רגיש לחבריי בעת משחק כדור וחושב על ההשלכות שיהיה מעבר לנצחון?
נושאים מתכנית הלימודים
שכלול יכולת אישית
הגינות בספורט
ידע והבנה של גוף האדם
טיפול בחפצים נעים
תנועה במרחב
תיאום בין יחידים וקבוצות
נושאי השיעורים ביחידת ההוראה
- פתיחת מערך, ספיגת כדור בקצב ובעוצמה שמתאימים לי. הצגת פגיעת הכדור כדבר חיובי: צבירת נקודות על ידי פגיעה בכדור. יצירת שיח סביב ההבדלים בין פגיעה באיברים שונים.
- שילוב "פגיעה" על ידי כדור בתוך משחק. שילוב שיח רגשי על ההבדל בין פגיעה באיברים שונים, וכיצד אני מגיב לפגיעה?
- פגיעה בכדור על ידי משחק קבוצתי. אחריות קבוצתית כאשר הכדור פוגע בי, שילוב המושג "פסילה". טריגר רגשי: מה גורמת לי הפגיעה על ידי כדור? שיח על ההבדלים בין מצבים שונים, המשגת התגובה רגשית (זעם, עלבון).
- שינוי הכללים - העצמת הנפגע: הנפגע הוא המנצח. שילוב השיח הרגשי בתוך משחק מחניים מלא. סיום בעיבוד קבוצתי רגשי ושיתוף.
אופן הערכת היעדים (איך אבדוק האם התלמיד למד?)
כל שיעור ישלב שאלות עיבוד שונות, העמקה בשיח.
לקראת סוף המערך אשלב גם כלי לעיבוד רגשי (כרטיסיות) במטרה לייצר שיתוף, ולעורר את היכולת של התלמידים להיות רגישים זה כלפיי זה. לעורר מודעות להשלכה של הפגיעה, והיכולת להבחין בין משחק לדינמיקה שמחוץ למשחק.
איני בטוח שבגיל זה הם כבר יוכלו לעשות את ההבחנה, אך במידה והמוששגים האלו יעלו מצד התלמידים, אהיה מרוצה מאוד.
בנוסף, בסוף המערך נעבור למשחק האמיתי, ואוכל לבחון – האם התלמיד מתנהג שונה לאחר שפגעו בו? - לא חש צורך לנקום, מקבל זאת בכבוד, לא מגיב בתגובת זעם?
כיצד חברי הקבוצה מתייחסים לחבר שנפגע?: – האם הם כועסים על מי ש"הפסיד" בשבילם? מעודדים? מנחמים?
בסוף היחידה אשלב כרטיסיות לעיבוד רגשי שיוכלו לאפשר לתלמידים לבטא את תחושותיהם, ובמידה ויישאר זמן, אוכל להדהד ולשקף להם את תגובותיהם לאחר משחק אמיתי מלא.