- אודות
- המסלול האקדמי
-
- לימודי תעודה
- מכינות
- רישום לתואר ראשון
מאת: איתי איתמר
תיוגים: מערכי-שיעור, היבטים חברתיים, היבטים רגשיים, מחניים, תרגילים ופעילויות, משחקונים
עדכון אחרון: 15.12.2019
תקציר:
יחידת הוראה בת ארבעה שיעורים, המיועדת לכיתה ה‘, בנושא ויסות רגשי באמצעות משחק המחניים
מיומנויות גופניות: תנועה במרחב, כיוון למטרה, כיוון וזריקה תו"כ תנועה, פגיעה במטרה נייחת וניידת
הגינות בספורט: רגישות כלפי הזולת (האם אני זורק חזק או חלש, מתחשב בו)
ידע והבנה של גוף האדם בתנועה: מודעות על ההבדל בפגיעה באיברי גוף שונים - לא כל פגיעה זהה
1. התלמיד יתנסה ויחוש בעוצמה של כאב הפגיעה בכדור באיברים שונים, תוך כדי תנועה (פגיעה בעוצמה).
2. התלמידים יתרגלו מיומנויות של תפיסה, זריקה ומסירה תוך עבודה קבוצתית, הנדרשות במשחק מחניים.
3. תלמיד יתנסה בכיוון למטרה (איבר של חבר ממול), וויסות כוח ופגיעה במטרות נייחות שונות, תוך תכנון ועבודה קבוצתית.
1. התלמיד יעמיק בחשיבה על ההבדל שבין פגיעה באיברי גוף שונים - אישיים יותר או פחות, ועל הרגישות שיש לנו כלפי כל אחד מהם.
2. התלמיד יחשוב - היכן כואב לי יותר והיכן פחות? היכן מתאים לי שיפגעו בי?
3. התלמיד יחשוב – מהי אסטרטגיית הפגיעה הבטוחה ביותר? לאן כדאי לכוון? (זריקה תוך כיוון ולא סתם לזרוק)
1. התלמיד יתמודד עם פגיעה של כדורים מסוגים שונים - ללא אלמנט הפתעה, עם ובלי בחירה שלו היכן נכון לו.
2. התלמיד יעמוד על הסיכון להיפגע, בניסיון לתפוס כדור ויאזור אומץ לצאת מאזור הנוחות לקחת סיכון ולנסות לתפוס כדור.
3. התלמיד יתנסה במהלך קבוצתי ושיתוף פעולה לשם פסילה על ידי כדור. תכנון מהלך פגיעה ועבודה קבוצתית (שליטה בכעס, פגיעה מתוכננת ולא אימפולסיבית)
4. התלמיד יעסוק בשאלות – האם אני רגיש ליריב שמולי? כיצד אני מגיב לפגיעה? (מהו מקור הכעס?)
כל ילד רשאי לבחור את סוג הכדור המתאים לו לביצוע המשימות. (אין לכפות סוג כדור מסוים, ניתן לפתוח זאת לשיח).
נחלק את הכיתה לשתי קבוצות (בעזרת גופיות / גווני חולצות).
מטרת כל קבוצה היא להניח את הכדור בקו המסמן את ה"שער" בקצה השני של המגרש.
אין ללכת עם הכדור, ועל כן הקבוצה יכולה להתקדם באמצעות מסירות בלבד.
נקודה חוקית תיחשב הנחת הכדור בלבד, ולא זריקה.
הקבוצה הראשונה שמגיעה ל-3 נק' מנצחת.
המטרה היא לרענן את מה שנעשה משבוע שעבר, ואת מקרא האיברים השונים.
כל זוג משחק בכדור אחד, בתוך תחומי מגרש מוגדרים מראש. כל הזוגות מפוזרים בתחומי אותו המגרש.
תוך כדי תנועה במרחב - עליכם לפגוע עם הכדור בבן הזוג שלכם.
כל פגיעה מהווה נק' ע"פ האיבר בו פגעתם ע"פ המקרא (נציג את הציור המהווה מקרא נק').
מותר להתקדם עם הכדור מקסימום 3 צעדים. אם הצלחתם לתפוס את הכדור מהאוויר - נקודה הולכת לתופס.
שאלות לעיבוד:
הכיתה מתחלקת לשתי קבוצות (כמו בטאצ'דאון).
קבוצה אחת תשחק בתפקיד - המתחמקת, והשניה - בתפקיד הפוגעת.
יוגדרו תחומי המגרש של כל משחק (ניתן לתחם בעזרת ספסלים, קונוסים, או קווים על הרחבה), כאשר הקבוצה החומקת נשארת בתוך מרכז תחומי המגרש, ועל הקבוצה הפוגעת לנוע סביב ההיקף מבלי להיכנס לתוך תחומי המגרש.
כל מערכה תתקיים למשך 4 דק', אשר במהלכן כל קבוצה צריכה לצבור נקודות:
הקבוצה הפוגעת מרוויחה נקודות על ידי פגיעה בקבוצה החומקת.
הקבוצה החומקת יכולה לנסות לתפוס את הכדור מן האוויר, כאשר כל תפיסה תזכה אותה בנקודה.
לאחר 4 דקות הקבוצות תתחלפנה בתפקידים.
הקבוצה המנצחת היא זאת אשר צברה יותר נקודות בתום שתי המערכות.
נושא השיעור: מגע על ידי כדור, פגיעה בקצב שלי, מודעות גוף לפגיעה באיברים שונים
נושא השיעור: שילוב המושג פסילה, ההשפעה של "יריבות" על עוצמת הפגיעה, העצמת הנפגע, המשגת התגובה הרגשית מודעות להבדל הרגשי של פגיעה באיברים שונים, כיצד אני מגיב לפגיעה?