דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מאת: ירדן פירסט

תיוגים: טכנולוגיה חינוכית, ניווט, חידושים טכנולוגיים, פעילות גופנית

עדכון אחרון: 31.07.2019

  1. תקציר:

    פעילות ניווט ספורטיבי בעזרת אפליקציה סלולרית: רקע ודרכי יישום

Iorienteering היא אפליקציה חינמית שתוכל לשמש אותנו, המורים, בשיעורי ניווט ספורטיבי.

באפליקציה נוכל לייצר "צ'קפוינטים" תחנות ביקורת למסלול שתכננו עבור השיעור בדמות QrCodes קודים בצבע שחור לבן שאפשר לסרוק עם הטלפון החכם.

 

 

 

רקע

ניווט ספורטיבי הוא ענף ספורט עממי ותחרותי, ענף זה יכול להתבצע כריצת שטח או ברכיבה על אופניים.

מארגן המסלול יחלק מפות בהם מסומנות תחנות הביקורת "צ'קפוינטים".

בענף זה יש שני סוגים של תחרויות: הסוג הראשון הוא שיטת הניקוד בו מחלקים ניקוד שונה לכל תחנת ביקורת לפי רמת קושי ההגעה אליו. הסוג השני הוא מסלול "קווי" בו חובה להגיע לכל תחנות הביקורת בסדר מוכתב מראש. 

מטרות הניווט הספורטיבי בתחום החינוך הן:

  1. פיתוח חוש התמצאות וקבלת החלטות.
  2. פיתוח מנהיגות.
  3. פעילות גופנית מהנה ומאתגרת.

השימוש באפליקציה יבוצע על ידי התלמידים או משתתפי המסלול. בכל נקודה אליה יגיעו, ימתין ברקוד שאותו יסרקו בעזרת האפליקציה. זו תאסוף את כל הנתונים הדרושים למארגן המסלול \המורה על משתתפי הניווט. הנתונים כוללים את נקודות הביקורת בהם היו, הזמן שבו הגיעו לכל נקודה, הניקוד המצטבר לפי שיטת הניקוד שקבע המארגן וקנסות (איחור בזמנים או  דילוג על נקודה במסלול קווי).

הערך המוסף של האפליקציה מבחינה חינוכית/פדגוגית:

  1. שימוש באפליקציה יחסוך זמן בשיעור הניווט המורה לא צריך לעשות השוואת סימונים על מנת לוודא שהילדים הגיעו לנקודות הנכונות ואינו צריך לחשב ניקוד. האפליקציה עושה זאת עבורו. כך אפשר לנצל את זמן השיעור בצורה יעילה יותר.
  2. שומר על הגינות הספורט לדוגמא הילדים אינם יכולים "לסחור" בסימוני נקודות. דוגמא נוספת - היא היכולת להגדיר מסלול קווי כלומר סדר ספציפי של נקודות שחייבים לנווט על פיו.
  3. ניווט ספורטיבי גם מחוץ לשעות הלימודים המורה יכול לארגן ניווט "רשות" לשעות הפנאי של התלמידים. כל תלמיד שקיבל בבית הספר את המפה יוכל אחר הצהריים ללכת עם חבר, לעשות את הניווט ואז להעלות את תוצאותיו לאתר האינטרנט באמצעות האפליקציה ולהשוות את הישגיו. בנוסף המורה יקבל את הפירוט המלא באתר האינטרנט על ההישגים של כל משתתף.
  4. חוויית המסלול גדלה שילוב הטכנולוגיה של סריקת הברקודים במקום ריצה עם דף ועט היא פחות מסורבלת ומוסיפה לחוויית הניווט של הילדים.

צעדים פרקטיים ליישום השיטה

1 . באתר www.iorienteering.com נרשם בחינם, ונוכל להגדיר מסלול בלשונית Courses > Create Course.
2 . נבחר במסלול "פרטי" על מנת שלא ישתתפו אנשים לא רצויים, ושהגדרת המסלול תדרוש מאתנו פחות פרטים.
3 . בעמוד הגדרת המסלול שנקבל נדרש לפרטים הבאים: שם למסלול, תאריך התחלה וסיום, זמן גג למסלול, סוג הניווט (קווי או ניקוד), מספר תחנות הביקורת והניקוד של כל תחנה.
4 . נקבל את הברקודים, נדפיסם, נכסה בפלסטיק מגן על מנת שישמרו בשטח ונצא לפזרם (סדר הברקודים חשוב ויש לשים לב שבכל תחנה אנחנו שמים את הברקוד הנכון). 
5 . נחלק מפות מסומנות לכל זוג או קבוצת משתתפים וניתן הסבר על האפליקציה והשימוש בה.
6 . בנקודת היציאה עליהם לסרוק שני ברקודים :   ברקוד setup;  ברקוד נקודת התחלה.

מכאן ואילך הזמן ירוץ והמשתתפים יסרקו ברקודים בכל נקודה שאליה יגיעו.

חובה לסרוק בסוף את ברקוד הסיום, אחרת הזמן ימשיך לרוץ. 

בסיום המסלול יוכלו להראות את תוצאותיהם למורה על גבי הטלפון החכם או שיעלו את התוצאות לאתר האינטרנט תלוי בהחלטת המורה.

הערות ארגוניות

  1. לימודי ניווט מומלצים לפי משרד החינוך מכיתה ד', אך בשיטה המוצגת יש צורך בטלפון חכם שלא נמצא בשימוש בגילאים האלה. השימוש באפליקציה והחלוקה לקבוצות תהיה בהתאם לכמות הטלפונים החכמים הקיימים בכיתה.
  2. בתאי שטח גדולים ולא מוכרים לתלמיד יש צורך גם בשימוש במצפן או אפליקציית מצפן ובלימוד הצפנת המפה. 
  3. יש אפשרות להדפיס מפות שבילים מהאתר "עמוד ענן" בחינם, הן לא המפורטות ביותר שאפשר להשיג אך "מספקות את הסחורה" לרמות נמוכות ובינוניות.
    כמו כן אפשר להשיג מפות דרך יצירת תקשורת עם איגוד הניווט www.nivut.org.il .
  4. כאשר מדובר על תאי שטח גדולים מומלץ לרשום בצד המפה איך נראית כל נקודת ביקורת (עץ, מערה, חומה, וכו'...).

פריטי מידע דומים