רקע: עודף משקל והשמנת יתר בילדים גברו בחברות מערביות, כולל ישראל. הילדות היא זמן חשוב ומשמעותי בעיצוב הרגלי בריאות.
מטרה: מטרת מחקר זה היתה להעריך את יעילותה של התערבות בנושא אורח חיים בריא על ידע בריאותי, התנהגות בריאותית ומדידות אנתרופומטריות.
מתודה: סך של 396 ילדים בכיתות ה-ו, משני בתי ספר דתיים ושניים חילוניים, השתתפו בניסוי לא-אקראי מבוקר במהלך שנת הלימודים 2012-2011.
קבוצת ההתערבות קיבלה תוכנית חינוכית מקיפה המתמקדת בהרגלי אכילה ופעילות גופנית.
תוצאות: בקבוצת ההתערבות עודף המשקל והשמנת היתר ירדו באופן משמעותי (מ-25% ל-17.9%,P = .04 ), ללא שינוי משמעותי בקבוצת הבקרה (מ-20.5% ל-17.6%,P = .12 ).
ילדים דתיים היו בסיכון כפול לסבול מעודף משקל או השמנת יתר (יחס סיכויים 2.10, רווח בר-סמך 95%: 1.15-3.73; P = .02).
הידע השתפר בשתי קבוצות המחקר P < .01)), ללא הבדל בתוצאות ההתנהגות הבריאותית בהתחלהP = .59) ) או בסוף P = .36)) השנה.
דיון: החינוך לבריאות בכיתות ה-ו שיפר את משקל הילדים ואת הידע הבריאותי שלהם, אך לא את ההתנהגות הבריאותית שלהם.
תרגום לפרקטיקת החינוך לבריאות: תוכניות חינוכיות בית-ספריות לאורח חיים בריא חשובות למניעה ראשונית ולניהול המשקל.
למאמר באתר American Journal of Health Education
ראו גם:
אתר תזונה במבט אחר: תזונה - הדרכה ותמיכה עם ד"ר סיגל אילת-אדר
תקציר המאמר תורגם מאנגלית בידי חוה שטראוס מהמכללה האקדמית בוינגייט