- אודות
- המסלול האקדמי
-
- לימודי תעודה
- מכינות
- רישום לתואר ראשון
מאת: פרופ' שייקה הוצלר
תיוגים: אסטרטגיית למידה, חנ"ג לתלמידים עם מוגבלויות, הגות, מאמרים, למידה
עדכון אחרון: 30.06.2022
תקציר:
כולנו מכירים את המונח "פתאום נפל האסימון". לעתים גם קרה לנו, שתבנית תנועתית עקשנית אותה ניסינו ללמוד במשך זמן רב בלא הצלחה, כשעברנו למורה חדש, בגלל איזשהו שינוי לא תמיד מורגש שנעשה, "פתאום הכל הסתדר לנו בראש". התופעה הזו מבטאת מצב של למידה ספונטנית של תנועה ובשמה המקצועי למידה בגישה הדינמית.
עד לאחרונה, מקובלת הגישה של עיבוד המידע כמודל המרכזי של בקרת התנועה. ההשלכה של גישה זו ללמידה של תבניות תנועתיות חדשות היא שיש צורך לפרק תבניות מסובכות ליחידות פשוטות יותר, להדגיש תהליכי משוב פנימי וחיצוני, חד-גוני ומגוון, כבסיס להתבססות של מודעות לתנועה, ולקדם תהליכי אוטומטיזציה של מיומנויות מוטוריות.
כבר בשנות השישים, ערער החוקר היהודי-רוסי ברנשטין על בלעדיות גישת עיבוד המידע, וציין כי תבנית הביצוע של תנועה מיומנת משתנה פעמים רבות באופן ספונטני, תלוי הקשר סביבתי. הגישה הדינמית שהתפתחה בעקבות רעיונותיו של ברנשטיין ואחרים, הביאה לתפיסה חדשה של התארגנות ספונטנית – כבסיס להתפתחות הבקרה של תבניות מוטוריות. גישה זו מתאימה במיוחד להבנת היווצרותם של תפקודי תנועה בקרב תינוקות וילדים קטנים טרם הבשלת מערכת העצבים שלהם במלואה (מתחת לגיל חמש) ובקרב בעלי לקויות נוירולוגיות. ע"פ תלן (1994) הגישה הדינמית-אקולוגית מבוססת על העיקרים הבאים:
בעיקר עם יש מספר מאחזים בסביבה, אך למעבר מרחק רב יותר וללא מאחזים הילד עדיין יעדיף את הזחילה. ברגע ששיווי המשקל שלו משתפר, תישאר ההליכה התבנית המועדפת. ברגע שהתבנית פחות או יותר נקבעת אנו מניחים שמצב המשיכה של התנאים הסביבתיים ביחס לתבנית הוא פחות או יותר יציב. החוקרת קלארק (1993, 1995) הראתה, כי על ידי הוספת משקוליות צמיד לקרסוליים, ניתן להאיץ את שלב המעבר להליכה יציבה. החוקר אולריך הראה, כי על ידי שימוש עקבי בסביבה דינמית (מסלול הליכון) ניתן להאיץ הופעת ההליכה בילדים עם תסמונת דאון בכדי שלושה חודשים בממוצע יחסית לקבוצת ביקורת.