דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

פעילות עם דלגיות – היכרות עם המכשיר, פיתוח מרכיבי הכושר הגופני והנאה בעבודה קבוצתית

מאת: שרית שלו

תיוגים: דלגית, משחקונים, תרגילים ופעילויות, אביזרים

עדכון אחרון: 20.02.2020

  1. תקציר:

    הדלגית הוא מכשיר קל לשימוש, זול, זמין ומתאים לתלמידים בכל הגילים. הדלגית מתאימה למשחק או לפעילות, ובאמצעותה ניתן לפתח את מרכיבי הכושר הגופני תוך עבודה במבני ארגון שונים: לבד, בזוגות ובצוות. בנוסף, ניתן ללמד באמצעות הדלגית מיומנויות שונות מתוך ענפי הספורט – קפיצה לגובה, קפיצה לרוחק (אתלטיקה), עמידת ידיים, עמידת ראש (התעמלות) ועוד.
    להלן מספר רעיונות לפעילויות עם דלגיות בשיעורי חנ"ג.

מטרות

בהיבט המוטורי – התלמיד יתנסה בתרגילים ובמשחקונים שונים עם דלגית, ויפתח את מרכיבי הכושר הגופני: כוח, זריזות, גמישות, שיווי משקל וקואורדינציה. התלמיד ישכלל את עיתוי התנועה ואת יכולת התנועה לפי מקצב אישי וחיצוני.

בהיבט הקוגניטיבי – התלמיד יכיר את מכשיר הדלגית ואת אפשרויות התנועה באמצעות הדלגית, כמו כן, יבין את אופן השימוש בה.

בהיבט החברתי-מוסרי – שיתוף פעולה: התלמיד יעבוד עם חבר/ים לצורך השגת מטרה משותפת, התלמיד יבצע משימות בתאום תנועה עם בן זוג/צוות.

בהיבט הרגשי – התלמיד יחווה סיפוק מתחושת הצלחה והתקדמות, כמו כן, התלמיד יפיק הנאה מעבודה אישית וקבוצתית.

גיל הלומדים

כיתה א'-ו'. יש להתאים לגילים השונים את דרגת הקושי של התרגילים, מספר החזרות והמבנה הארגוני (במשימות מסוימות ציינתי בסוגריים את טווח גיל הלומדים להם מתאימה המשימה).

הציוד הנדרש

דלגיות כמספר ילדי הכיתה

5-6 דלגיות ארוכות

עבודה בזוגות עם דלגית נייחת וניידת

 

בני הזוג עומדים מאחורי הדלגית, כשהדלגית פרושה על הרצפה, אחד מאחורי השני, כשאחד מבצע תרגיל עם הדלגית והשני מבצע תרגיל בהתקדמות הלוך-חזור ומתחלפים:

משימות לדוגמא עם הדלגית 

הליכה על הדלגית לפנים ולאחור בשיווי משקל

ניתורים לאורך הדלגית מצד לצד ברגליים יחד, על רגל אחת.

ריצה לאורך הדלגית בפישוק (כל רגל מצד אחר של הדלגית), לפנים ולאחור.

עמידה בפישוק כשהדלגית בין הרגליים – בכל ניתור מצמידים רגליים באוויר ופותחים חזרה בנחיתה, כך בהתקדמות לאורך הדלגית פעם לפנים ופעם לאחור, בסיבוב של 180 מעלות/360 מעלות.

קפיצת מספרת מצד לצד לאורך הדלגית

עמידה שפופה, דלגית בין הרגליים, הנחת ידיים על הקרקע והתקדמות רק עם הידיים עד לעמידת סמיכה קדמית.

התקדמות לאורך הדלגית כשהרגליים מצידה האחד והידיים מצידה השני הלוך וחזור.

ניתורים שונים בדלגית במקום.

משימות לדוגמא הלוך חזור ללא הדלגית 

ריצה קלה לפנים, לאחור

דילוגים, צעדי רדיפה, קפיצות צפרדע, ניתורים על רגל אחת

הליכה על ארבע קדמית/אחורית

קפיצות ארנבת

קפיצות מספרת

(ניתן גם לבצע משימות עם הדלגית בהתקדמות, כשבן הזוג מבצע תרגילים שונים במקום)

 

 

 

דלגית פרושה על הרצפה בין בני הזוג

החלפות רגליים כשהדלגית בין הרגליים

בעמידת סמיכה קדמית, דלגית מלפני הידיים – העברת יד-יד לפני הדלגית ובחזרה

(מספר החזרות ייקבע בהתאם לגיל הלומדים ויכולותיהם, יש להקפיד על החזקת גוף נכונה בגלגול אגן לאחור)

בעמידת ארבע אחורית – דלגית מלפני הרגליים, העברת רגליים מלפני הדלגית ובחזרה.

 

 

פנים אל פנים. דלגית בין בני הזוג

בעמידת פישוק קלה, כל אחד מנסה לגעת בברך של חברו ובו זמנית להתחמק מנגיעת חברו בברכו שלו.

בעמידת סמיכה קדמית – כל אחד מנסה "לדרוך" על כף ידו של חברו ובו זמנית להתחמק מנגיעת חברו בידו שלו (יש להקפיד על החזקת גוף נכונה בגלגול אגן לאחור).

כנ"ל בעמידת ארבע אחורית – דריכה על כפות הרגליים.

(יש להקפיד לדרוך ולא לבעוט)

 

משחקונים בזוגות

  • (א'-ב') "ים-יבשה" – ים = עמידה על הדלגית, יבשה = דלגית בין הרגליים. או בכל צורה אחרת: בסמיכה קדמית/אחורית, על רגל אחת....
  • "נחש בא" – אחד מסובב את הדלגית אופקית לרצפה והשני מנתר מעל הדלגית כדי שזו לא תפגע ברגליו.
  • "נחש בורח" – אחד אוחז בקצה הדלגית ורץ לצדו השני של המגרש (בקו ישר, כדי למנוע התנגשויות בין הזוגות), כאשר בן זוגו מנסה לדרוך על הקצה המשוחרר.
  • בן זוג אחד עומד על הקו כשהדלגית קשורה סביב מתניו (מחליטים על קשר אחיד לכולם – "פרפר" או כפול). בן הזוג השני עומד על הקו ממול. תחרות בין הזוגות: מי מתיר ראשון את הקשר ממתני חברו וחוזר לקו ממול.
  • (ג'-ו') בני הזוג נקשרים ברגל אחת ומנסים להתקדם כשרגלם האחת קשורה.
  • אחד מבני הזוג עומד ראשון מאחורי קו המסומן במגרש (או מסומן בגיר) ומנתר כמה שיותר רחוק בקפיצה מהמקום. בן הזוג מניח את הדלגית היכן שנחת ומנסה לקפוץ מעל הדלגית רחוק יותר מקודמו.
  • (ג'-ו') דלגית מונחת על הרצפה, המטרה: ליצור קשר/קשר כפול בדלגית רק עם כפות הרגליים בישיבה/עמידה.

מתיחות באמצעות הדלגית

דלגית לכל ילד, ניתן לקפל את הדלגית לשניים/ארבע או להשאירה פתוחה.

מתיחה לכתפיים ולשרירי הגב הצדיים – אחיזת הדלגית בשני קצוות, העברת הידיים ישרות למעלה אל מאחורי הגב ובחזרה לפנים. להישאר בידיים למעלה, מתיחה וכפיפת פלג הגוף העליון לצד אחד ולצד שני. המשך הסיבוב עד למטה לכיוון הרצפה ועלייה מן הצד השני. אותו הדבר לצד שני.

מתיחה לפושטי ומקרבי ירך (וגם קצת שיווי משקל) – עמידה על רגל אחת, כשהדלגית מקופלת לשניים/ארבע ונאחזת בקצותיה. באמצעות הדלגית מקרבים את הברך אל החזה. מותחים את שרירי הירך ומחזיקים שיווי משקל, מיישרים את הברך, מניחים את הדלגית במגרעת כף הרגל ומותחים את פושטי הירך תוך הנפת הרגל לפנים, ממצב זה עוברים להנפת הרגל צידה ומותחים את מקרבי הירך, מנסים לשהות בכל מצב מספר שניות. אותו הדבר ברגל השנייה.

ניתורים בדלגית

(את כל התרגילים ניתן לבצע במקום או בהתקדמות, בסיבוב הדלגית לפנים או לאחור, בהתקדמות לפנים, לאחור והצידה).

יש ללמד תחילה את הניתור הבסיסי ואופן השימוש בדלגית.

לבד

ניתורים עם/בלי קפיצת ביניים לפנים ולאחור.

ניתורים תוך פישוק –סגור ברגליים

ניתורים תוך כדי ביצוע החלפות רגליים

ניתורים על רגל אחת.

שמיניות לצדי הגוף

שילוב שמינית + ניתור, לפנים, לאחור.

העברה כפולה של הדלגית בקפיצה אחת ("דבל").

שרשרת של תרגילים רצופים, למשל: 5 ניתורים על רגל ימין, 5 ניתורים על רגל שמאל, 5 ניתורי פשק-סגור וחוזר חלילה (עם/בלי ניתור ביניים...)

בזוגות

אחד מסובב ושני בני הזוג קופצים יחד, לפנים ולאחור – פנים אל פנים, כשהמסובב עומד מלפני חברו או מאחוריו.

פנים אל פנים: המסובב מנתר שני ניתורים לבד, בצד של בן זוגו, שני ניתורים יחד אתו ושני ניתורים בצדו השני וכך הלאה – הלוך וחזור. ניתן לנסות עם ניתור אחד.

שני בני הזוג אוחזים בקצה של דלגית, מסובבים בקצב אחיד ובכל פעם אחד נכנס, קופץ ויוצא חזרה.

כנ"ל כששניהם נכנסים לקפוץ יחד. לפנים ולאחור.

בקבוצות של 3-4 ילדים

"נחש בא"

כולם עומדים בשורה: ילד אחד מנתר בדלגית, שני ניתורים עם כל ילד בשורה, ומתחלפים.

2 מסובבים חבל ארוך והשאר מנתרים בתוך החבל לבד, בזוגות, בשלשות....

שניים מסובבים חבל ארוך והשאר מנתרים בתוך החבל לבד, בזוגות, בשלשות...

 

 

משחקונים כיתתיים (לסיום/לפתיחת של שיעור)

  1. (א'-ג') תופסת כרישים בים: יוצרים מעגל מכל הדלגיות ("ים") –– בוחרים "כריש" שישחה בים, מטרת הילדים שמסביב לעבור בתוך הים מצד לצד מבלי שייתפסו על ידי הכריש. הנתפס מצטרף והופך גם הוא לכריש.
  2. (א'-ג') תופסת שיווי משקל - הדלגיות מפוזרות במרחב, ממנים תופס אחד או יותר. כדי לא להיתפס יש לעמוד על דלגית על רגל אחת/להתקדם בהליכה לאורך הדלגית עם ידיים לצדדים. הנתפס לוקח דלגית ומנתר סביב המגרש  וחוזר לשחק, או מצטרף לתופסים, או מבצע משימה אחרת בהתאמה ליכולתו ולגילו.
  3. תופסת דלגיות – תופסת רגילה, כשממנים תופסים ומצילים. ילד שנתפס עומד על קו הרוחב של המגרש וממתין למציל. כדי להצילו על המציל לנתר יחד עם הנתפס 3 ניתורים בדלגית יחד באחת מן הצורות שנלמדו, והניצל יכול לחזור למשחק.
  4. "שלושה מקלות" – מול כל קבוצה שלוש דלגיות המונחות ברווח של צעד. כל אחד עובר את הדלגיות, כשמותר לבצע רק צעד אחד בין דלגית אחת לשנייה. האחרון בטור = "המרחיק", ומרחיקים את הדלגיות לפי המרחק אליו הוא הגיע. מי שנפסל מבצע משימה אחרת או שפותחים משחק חדש עם שלוש דלגיות נוספות.
  5. "נחש בא" כיתתי – מפזרים "נחשים" במגרש, שעומדים במקום עמידה שפופה/יושבים ומסובבים את הדלגית. שאר הילדים מנסים לצבור כמה שיותר קפיצות בתוך כמה שיותר דלגיות מסתובבות (כל קפיצה=נקודה), הנפסל מתחלף והופך לנחש.
  6. (ג'-ו')"פלונטר" – שני שלישים מהילדים עומדים כשהדלגית קשורה למתניהם (קשר אחיד לכולם). מטרת הילדים ללא הדלגית, להתיר כמה שיותר קשרים ולצבור כמה שיותר דלגיות.
  7. "מלך הדלגיות" – לכל ילד דלגית, בסימן מוסכם כולם מתחילים לנתר בדלגית בדרך שנקבעה מראש (בשתי רגליים עם/בלי ניתור ביניים, על רגל אחת, לאחור....) מי ש"נפסל" = מפסיק לנתר מסיבה כלשהי מבצע משימה ויוצא מהמשחק. האחרון שנשאר קופץ ניצח. ניתן לשנות משימות גם תוך כדי המשחק.

ביבליוגרפיה:

הדלגית הדילוג והכושר (תשע"ג). הפיקוח על החינוך הגופני, משרד החינוך.

תכנית הלימודים בחינוך גופני לגיל הרך לכיתות א'-ב' בחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי (2007). משרד החינוך. ירושלים.

תכנית הלימודים בחינוך גופני לכיתות ג'-יב" (2005). משרד החינוך. ירושלים.

פריטי מידע דומים