תגיד, אתה שלומיאל או שליימזל‼?
כיצד נעזור לילדים עם הפרעה התפתחותית בקואורדינציה
Developmental Coordination Disorder - בביצוע המוטורי ובהתארגנות?
ד"ר אורלי יזדי-עוגב
תגיד, אתה שלומיאל או שליימזלכל דבר נופל לך מהידיים מתי תפסיק להתנגש בכיסא או באחיך – אלה הן רק חלק מהאמירות ששומעות אוזניו של ילד עם קשיים מוטוריים-עם הפרעה התפתחותית בקואורדינציה (DCD) וימשיכו להדהד באוזניו לכל משך חייו...באופן כזה הילד יפתח תחושת מסוגלות נמוכה, דימוי עצמי נמוך וחרדה מהתנסות – שמה שוב יאכזב את עצמו ואת האחרים. נוצר מעגל אכזרי שמביא להימנעות ממעורבות בביצועים מוטוריים, פעילות בשעות הפנאי, התבודדות ומפח נפש. ברור לכם כי לנו כהורים, מחנכים ומטפלים יש את האפשרות להצמיח או להצניח ילדים לא רק במעשים שלנו אלא ובמיוחד במילים שנאמרות על ידינו.
קשיים מוטוריים במקרים רבים באים לידי ביטוי גם בקשיי התארגנות. זאת, במיוחד במקרים בהם מלבד הבעיות המוטוריות לילד יש גם קשיים בויסות חושי (SMD) ו/או הפרעת קשב (ADHD)ו/או לקות למידה ו/או בעיות התפתחותיות אחרות. כמעט ואין משימה מוטורית שאינה דורשת התארגנות כולל אלה של חיי היום יום כמו לבוש, אכילה, שימוש בכלי מאכל, במשחק ועוד. האדם נדרש להתארגנות עם הגוף, התארגנות במרחב, התארגנות עם הזמן, התארגנות לתזמון, התארגנות עם זכירת רצף הפעולות ועוד. התארגנות קשורה לא רק ליכולות מוטוריות אלא גם ליכולות ניהוליות כמו תכנון, איפוק, זיכרון ועוד.
גם בגיל המבוגר אנו מאותגרים עם היכולת להתארגן בביצוע מיומנויות מוטוריות. . במחקרים נמצא כי מבוגרים עם DCD מדווחים על קשיי התארגנות – לא רק בנהיגה, בהגשת מטלות אקדמיות בזמן, בכתיבה ואחר אלא אף במריחת ממרח על פרוסת לחם, במשחקי פנאי ועוד ועוד.
עזרו לילדים (ולמבוגרים) עם קשיים בביצוע מיומנויות מוטוריות כך שיוכלו לבצע את מיומנויות מוטוריות שונות ביתר קלות ובהנאה. מספר טיפים ליישום:
- הימנעו מלומר דברי ביקורת או מלהביך ילדים בעלי קשיים מוטוריים.
- זהו את מוקדי החוזק של הילד ופעלו בהתאם להם.
- דאגו למתן הוראות קצרות וברורות.
- וודאו שהילדים מבינים את המטרה של כל פעילויות.
- דברו בקול נעים ותארו כל שלב של הביצוע באופן ברור.
- בקשו מהילד לחזור על ההוראה שלכם
- 'פרקו' את המיומנות לחלקים ודאגו להתמקד כל פעם בהיבט מסוים של הביצוע.
- אפשר לילד לתרגל את החלקים השונים עד להפנמת המיומנות כולה.
- דאג לתרגול מיומנויות מוטוריות בקצב אישי ובהדרגה לעבור לאלה שהן בקצב חיצוני.
- דאגו לתת לילד משוב על הביצועים שלו.
- חשוב שבאופן תמידי לילד תהא התחושה שמאמציו מוערכים על ידיכם.
והכי חשוב..לא בכדי נוצרו לו לאדם שתי עיניים – האחת להתבונן במעלות של האחר והשנייה בחסרונות של עצמו. ראו ראשית עד כמה הילד מגלה חוזקות אם בחיוך, אם באמירה ואם במעשיו. מידי פעם נתבונן במעשינו (ונקשיב לנאמר על ידי פינו) כדי שתהא לנו האפשרות להצמיח ולא להצניח כל ילד באשר הוא
אם גם אתם מעוניינים לרכוש מקצוע מאתגר שיש בו שליחות, הצטרפו לקורס הבא להכשרת מאבחנים ומטפלים בתפקודי למידה ויסות חושי ומוטוריקה שמתקיים ב- זום - בשיתוף עם המכללה האקדמית בוינגייט.
פתיחה: 4/10/21. לפרטים שלחו לי הודעת ווטסאפ 050-5382160.