מחקר שנערך בקנדה, חשף כי כיום פרישת ילדות מנבחרות ספורט קבוצתיות נעמדת על 69%. החלק המדאיג ביותר בנתון הזה הוא שתופעה זו הגיעה מעולם טרום-מגפת הקורונה. אך עם הופעת המגפה הנתונים רק הלכו והחמירו. ביולי 2021, "Canadian Women & Sport" פרסמו דו"ח שבדק את ההשפעה שהייתה למגיפה על בנות בספורט ונחשף כי 9 מתוך 10 בנות שהשתתפו בספורט שבועי משחקות כעת פחות עקב מגפת הקורונה. עבור בנות בגילאי 16 עד 18, 1 מכל 3 נערות נשרו לחלוטין מנבחרות הספורט (לעומת 1 מכל 10 בנים באותה קבוצת גיל). למעשה, רק 38% מהבנות בקטגוריית גיל זו משתתפות בנבחרות ספורט (לעומת 56% מהבנים). פרישה כה משמעותית זו נובעת ככל הנראה ממחסומים שמפריעים לילדות למצוא שמחה והנאה באמצעות ספורט. למחסומים הללו תהיה השפעה ארוכת טווח. לפי ההשערות, פרישה מענפי ספורט בגיל מוקדם ישפיע על ההתמדה בביצוע ספורט שבועי בקרב 82% נשים בגילאי 63-16. נתונים אלו הובילו ליצירת מסע פרסום הנקרא "Don’t Retire, Kid"- "אל תפרוש, ילד", להעלאת המודעות לגורמים המשפיעים על עזיבת ילדים את הספורט בשלב מוקדם בחייהם (בדרך כלל עד גיל 11).
במאמרון זה הועלתה השערה בנוגע לסיבה לעזיבה כה משמעותית בקרב ילדים ונמצא כי ככל הנראה מדובר בבעיות בדימוי גוף. בנות מרגישות יותר לחץ לגבי המראה שלהן, מבנה הגוף, הגודל והמשקל שלהן. לחץ זה לעיתים ניתמך בקרב ספורטאים בענפים שונים שמפתחים אידיאל של מבנה גוף המתאים לספורט.
כדי להגן על ילדות ונערות ספורטאיות מדימוי גוף שלילי יש לתרגל מיומנות של חמלה עצמית. תרגול חמלה עצמית כולל בתוכו קבלה עצמית וחמלה מפני רגשות שליליים שהאדם חש כלפי עצמו.
חמלה עצמית הינה מיומנות שניתן לרכוש ולפתחה ע"י פירוקה לגורמים, וזאת באמצעות מדיטציית "RAIN".
"RAIN" הינה ראשי תיבות של:
Recognize-זיהוי: זיהוי הרגשות, המחשבות ו/או האמונות שאנו חווים. כדי להשיג זאת, אנו מתמקדים בתשומת לב – ללא שיפוטיות – במחשבות שלנו ובמה שקורה בתוכנו.
Allow-להתיר\ להרשות: עכשיו כשאנחנו מזהים מה קורה בתוכנו, הגיע הזמן לשאול "האם אני יכול להתמודד ולחיות עם זה?" אנחנו חווים הרבה מאבקים פנימיים בתוכנו שלפעמים קל לנו פשוט לוותר ולא לבזבז אנרגיה בהתמודדות מול מאבקים אלו.
Investigate-חקירה: שלב זה נועד להביא תשומת לב מעניינת ואדיבה לחוויה שלנו.
בעודנו חוקרים, אנו מנסים לראות את עצמנו ואת החוויות שלנו בעיניים ברורות. בשלב החקירה עלינו לשאול את עצמינו שאלות כגון: אילו רגשות אני חש\ה בעקבות החוויה? מה הדבר הכי גרוע בחוויה? מה לוקח את רוב תשומת ליבי? הרגשות שאני חש\ה מוכרים לי מהעבר? ועוד.
Nurture-טיפוח: השלב האחרון כרוך בקריאה ל"אני החכם" ו"אני החומל" שבתוכנו.
לכולנו יש אני פנימי שרוצה לדאוג ולאהוב. אנו מרגישים את זה לרוב כאשר אנו מגלים חמלה כלפי אחרים. עם זאת, לעיתים אנשים שוכחים איך לכוון את אותה חוכמה, אהבה, אכפתיות וחמלה כלפי עצמם.
במאמרון המלא ניתנים כלים כיצד ללמד תלמידים את שיטת "RAIN" לשיפור התמודדות עם חוויות שליליות שתלמידים חווים.
סיכום המאמר נכתב בידי שרון טנכלביץ מהמכללה האקדמית בוינגייט
למאמרון המלא
ראו גם:
סרטון בנושא "העלאת מודעות לתופעת פרישת נערות וילדות מנבחרות ספורט"