שמירה על רמת סיכונים סבירה על פי הנסיבות. דרך להימנע מפגיעות גוף הניתנות לניבוי מראש. הגנה הבאה לידי ביטוי במהלך תכנון הסביבה הפיזית שבה פועלים אנשים, במהלך ביצוע התכנון ולאורך זמן. האחריות לבטיחות מוטלת על ארבעה גורמים: רשויות המדינה; בעל הרכוש; אחראים מקומיים, כמו מורים והורים; והפרט הפועל בסביבה.
הפעילות הגופנית נעשית במרחבים מוגדרים באמצעות מתקנים, מכשירים וציוד, ותקינותם מבטיחה את רמת הבטיחות של המתנועע. בארץ ישנם שני גופים האחראים לבטיחות. הראשון, מכון התקנים הישראלי, הקובע את התקנים המבטיחים סביבה בטוחה, מפקח על המרחבים שמתקיימת בהם פעילות גופנית ומגדיר את התקינה של מתקנים וציוד - החל בשלבי התכנון וכלה בשלבי הייצור, ההתקנה והתחזוקה של המתקנים על פי דרישות התקן (ת"י 1498). השני, הממונה על התקינה במשרד התעשייה והמסחר, הממונה על אכיפת התקנים הרשמיים ויישומם. בסמכותו, למשל, להורות על סילוק מתקנים שהליקויים בהם חמורים או קריטיים ומסכנים את הפועלים בתוכם. אחראי נוסף הוא הבעלים של המרחבים, המתקנים, המכשירים והציוד - הרשות המקומית או גופים ציבוריים או פרטיים. הבעלים אחראים לתקינותם של המתקנים ולקיום בדיקות סדירות - חודשיות ושנתיות.
במהלך הפעילות הגופנית, כאשר ילדים משתמשים במתקנים, האחריות היא של מבוגר, כמו הורים או מבוגרים אחרים מטעמם, מורים ומדריכים. המבוגרים אחראים לא רק על בטיחות ילדיהם בשעה שהם פועלים, אלא גם על חינוכם להיות אחראים לבטיחותם. על המבוגר האחראי לבדוק את בטיחות המרחבים והמתקנים שהילדים פועלים בהם, לעקוב אחר התנהגותם ולהעיר להם כאשר התנהגותם מעלה את רמת הסיכונים. לבסוף, גם למתנועע עצמו יש אחריות אישית לבטיחותו, שמשמעותה היא שהפרט יודע שיש קשר ישיר בין מעשיו לבין תוצאותיהם ובוחר בפעולות השומרות על שלוֹמוּתו.
חוזר מנכ"ל משרד החינוך מקפיד להציג את נוהלי הבטיחות הנדרשים מן המורים לחינוך גופני בשיעורים בבית הספר.
חשוב למצוא את האיזון בין שמירה על הבטיחות לבין הגנת יתר, המונעת מן הילדים התנסויות חשובות להתפתחותם.