דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

בטיחות וביטחון

מאת: ד"ר אלה שובל, ד"ר רוני אולמן דרום, ד"ר רות בורשטיין, ד"ר סיגל עוזיאל-קרל

תיוגים: מונחים, חינוך גופני, מתקנים, ציוד, בטיחות

הגדרת מונחים מתוך: שובל, א., אולמן דרום, ר., בורשטיין, ר., ועוזיאל-קרל, ס. (נמצא בתהליכי הוצאה לאור במשרד החינוך). לקסיקון מונחים בחינוך הגופני.

עדכון אחרון: 20.06.2022

  1. תקציר:

    בטיחות היא שמירה על רמת סיכונים סבירה על פי הנסיבות. דרך להימנע מפגיעות גוף הניתנות לניבוי מראש. ביטחון במובן אחד הוא מצב נפשי של חוסר פּחד מפני סכּנה, וודאות שמה שאמור להתרחש אכן יתרחש, ושל זכות בחירה אישית המאפשרת תחושה של שליטה בחיים. ביטחון במובן שני הוא הגנה מפני תוקפנות ואיומים קיומיים. חופש מסכנות.

 

שמירה על רמת סיכונים סבירה על פי הנסיבות. דרך להימנע מפגיעות גוף הניתנות לניבוי מראש. הגנה הבאה לידי ביטוי במהלך תכנון הסביבה הפיזית שבה פועלים אנשים, במהלך ביצוע התכנון ולאורך זמן. האחריות לבטיחות מוטלת על ארבעה גורמים: רשויות המדינה; בעל הרכוש; אחראים מקומיים, כמו מורים והורים; והפרט הפועל בסביבה.

הפעילות הגופנית נעשית במרחבים מוגדרים באמצעות מתקנים, מכשירים וציוד, ותקינותם מבטיחה את רמת הבטיחות של המתנועע. בארץ ישנם שני גופים האחראים לבטיחות. הראשון, מכון התקנים הישראלי, הקובע את התקנים המבטיחים סביבה בטוחה, מפקח על המרחבים שמתקיימת בהם פעילות גופנית ומגדיר את התקינה של מתקנים וציוד - החל בשלבי התכנון וכלה בשלבי הייצור, ההתקנה והתחזוקה של המתקנים על פי דרישות התקן (ת"י 1498). השני, הממונה על התקינה במשרד התעשייה והמסחר, הממונה על אכיפת התקנים הרשמיים ויישומם. בסמכותו, למשל, להורות על סילוק מתקנים שהליקויים בהם חמורים או קריטיים ומסכנים את הפועלים בתוכם. אחראי נוסף הוא הבעלים של המרחבים, המתקנים, המכשירים והציוד - הרשות המקומית או גופים ציבוריים או פרטיים. הבעלים אחראים לתקינותם של המתקנים ולקיום בדיקות סדירות - חודשיות ושנתיות.

במהלך הפעילות הגופנית, כאשר ילדים משתמשים במתקנים, האחריות היא של מבוגר, כמו הורים או מבוגרים אחרים מטעמם, מורים ומדריכים. המבוגרים אחראים לא רק על בטיחות ילדיהם בשעה שהם פועלים, אלא גם על חינוכם להיות אחראים לבטיחותם. על המבוגר האחראי לבדוק את בטיחות המרחבים והמתקנים שהילדים פועלים בהם, לעקוב אחר התנהגותם ולהעיר להם כאשר התנהגותם מעלה את רמת הסיכונים. לבסוף, גם למתנועע עצמו יש אחריות אישית לבטיחותו, שמשמעותה היא שהפרט יודע שיש קשר ישיר בין מעשיו לבין תוצאותיהם ובוחר בפעולות השומרות על שלוֹמוּתו.

חוזר מנכ"ל משרד החינוך מקפיד להציג את נוהלי הבטיחות הנדרשים מן המורים לחינוך גופני בשיעורים בבית הספר.

חשוב למצוא את האיזון בין שמירה על הבטיחות לבין הגנת יתר, המונעת מן הילדים התנסויות חשובות להתפתחותם.

1. ביטחון (confidence) – מצב נפשי של חוסר פּחד מפני סכּנה, וודאות שמה שאמור להתרחש אכן יתרחש, ושל זכות בחירה אישית המאפשרת תחושה של שליטה בחיים. האחראים על ביטחון הפרט הם המוסדות של המדינה, האחראים המקומיים והפרט עצמו. כך למשל, משרד החינוך, אחראי כמוסד לביטחון התלמידים באמצעות צעדים כמו: בחירת מורים מתאימים והכרה בייחוד של כל ילד וילדה. ההורים והמורים הם האחראים המקומיים להרגשת הביטחון של ילדיהם בכך שהם דואגים לספק את צורכיהם ומעריכים אותם כמיוחדים.

הילדים, כבר מגיל גן הילדים, אחראיים באופן אישי לביטחונם ולביטחון העמיתים הסובבים אותם בכך שהם בוחרים פעילויות המתאימות ליכולתם הגופנית והנפשית, מתקשרים עם הסביבה באופן חיובי תוך שיתוף פעולה ושומרים על הבטיחות של עצמם ושל אחרים המתנועעים באותו מרחב.

ביטחון עצמי וחברתי עומדים ביסוד הרווחה הפסיכולוגית: מאפשרים שמחה ויחסים חברתיים מגוונים ומפחיתים פגיעות ומחלות. אחד מתפקידי המורים לחינוך גופני הוא לתרום לביטחון של הילדים. מדובר בעיקר בביטחון ביכולת הגופנית של כל ילד וילדה ובביטחון ביכולת כל ילד וילדה לשלוט בסביבתם הפיזית. אלו מאפשרים בחירת התנסויות חדשות והתפתחות מתמדת. כמו כן, מדובר בביטחון החברתי הכולל תחושת נינוחות בסביבה הקרובה להם ויכולת לקיים תקשורת חיובית ולפעול ביחד מתוך יחסי קרבה ואינטימיות. 

2. ביטחון  (security) – הגנה מפני תוקפנות ואיומים קיומיים. חופש מסכנות. הענקת ביטחון מתרחשת כשהמוסדות האחראים, למשל, משרד הביטחון, רוכשים אמצעים המאפשרים את ההגנה ומאמנים אנשים, חיילים להתמודד עם האיומים הקיימים. בין שאר האימונים שעוברים חיילים, נמצא האימון הגופני המאפשר להם לעמוד במאמצים הנחוצים למילוי תפקידם.

בזמן שביטחון במובן הראשון הוא מצב נפשי הביטחון במובן השני הוא תיאור מצב במציאות. בזמן שהמונח בטיחות נוגע ליצירת תנאים פיזיים המונעים פגיעה, ביטחון הוא מצב נפשי המאפשר תפקוד והתפתחות (פירוש 1). שמירה על הבטיחות מבטיחה בין השאר הימנעות מפגיעה פיזית הפוגעת בביטחון, כמצב נפשי. כמו כן, שמירה על הבטיחות מאפשרת לשומרים על מציאות שיש בה ביטחון (פירוש 2) להימנע מפגיעה מיותרת.

פריטי מידע דומים