דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

יום ספורט זהירות בדרכים לכיתות א'-ב'

מאת: הגר אשרקיאן, הדר סלומון קריצ'מן, בלה אוזנה

תיוגים: תחנות עבודה, תרגילים ופעילויות, משחקונים, יום ספורט

עדכון אחרון: 26.06.2022

  1. תקציר:

    יום ספורט בנושא זהירות בדרכים לכיתות א‘-ב‘ שהופק בידי סטודנטיות להוראת החינוך הגופני במסלול הכשרת אקדמאיים- מסלול הסבה במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט.

 

רקע ליום הספורט:

יום הספורט בנושא זהירות בדרכים נקבע כחלק משבוע זהירות בדרכים המתקיים כל שנה בבית הספר. ארגון ותכנון היום החל כחודש לפני המועד בהנחייתה של גלי אומיני גבעוני האחראית לנושא זה״ב בבית הספר. מועד הפעילות הועבר לתלמידים ולהורים כשבוע לפני. תפקידנו היה להמציא, לתכנן ולהפעיל את היום מתחילתו ועד סופו.

היום תוכנן והותאם לתלמידי כיתות א׳- ב׳ ומספר המשתתפים בו נע בין 130-150 תלמידים. כל תחנה נבנתה והותאמה לגיל על פי מרכיב כושר מסוים ונושא בזהירות בדרכים. משך הפעילות הינה שעתיים סה"כ, כשלכל שכבת גיל יש את השעה המיועדת לה הכוללת שש תחנות פעילות גופנית, תחנה אחת קוגניטיבית ומעבר בניהן. חמש תחנות ממוקמות באולם ושתיים ברחבה חיצונית.

הכול תוכנן ונקבע מראש הן ברמת האווירה והן בפרטים הקטנים כגון: מוזיקת רקע, אזורי פעילות, סדרנים, מלווי כיתות, ציוד וכו'. השלב הראשון בהוצאה לפועל של התוכנית החל בהעברת מצגת לכיתה ז' מגמת ספורט אשר תפקידם לשמש כמלווי כיתות ומפעילי תחנות. תפקידי המלווים ליצור מוטיבציה ומורל כיתתי, השגחה ומעבר בטוח בין התחנות. המפעילים קיבלו הנחיות קצרות ומדויקות לגבי כל תחנה ומטרתה והקשר שלה להתנהגות זהירה ואחראית בדרכים.

 

 

נושא: פאזל

מטרה: שיפור ותיאום עין יד

ציוד: טבעות/ כיפות, פאזל

עוזרי זה"ב: ניראל ועילי.

משימה: כל ילד רץ להביא חלק מהפאזל אל הקבוצה שלו דרך מעבר בין כיפות.

לאחר שכל הילדים הביאו את כל החלקים מתחילים לבנות את הפאזל.

קישור לזה"ב: דגש במעבר בין הכיפות לשמירה על קשר עין, ומתן זכות קדימה למי שלפניי.

נושא: תמרורי אזהרה והוריה

מטרה: שיפור שיווי משקל וקליעה

ציוד: 10 כדורי כדורעף, 2 ספסלים, 4 חבלי קפיצה, עגלה לכדורים, 2 סלים, מדבקות של תמרורים, חישוק אדום וכחול

עוזרי זה"ב: בארי ומאור

משימה: עומדים ב-2 טורים.

כל תלמיד עובר מסלול של חבל מפותל שעליו לצעוד מבלי ליפול ממנו משם ללכת על ספסל שבסופו בוחר כדור מהעגלה. על הכדור מודבקת תמונה של תמרור אזהרה או הוריה ועליו יהיה לקלוע לסל המתאים- אזהרה והוריה.

קישור לזה"ב: הסבר, אבחנה וההבדל בין תמרורי הוריה ואזהרה.

נושא: מעבר חצייה

מטרה: שיפור רמות גובה שונות, בעיטה ותיאום עין רגל

ציוד: 2 שקים, זחילה, מעבר חציה, 5 חישוקים, 1 כדור רגל גומי, 10 פינים/ שער כדורגל קטן.

עוזרי זה"ב: קורן ואיתי

משימה: על כל תלמיד לקפוץ תחילה בתוך השק עד שהגיע למנהרה, זוחל דרכה אל מעבר החצייה, עובר על חוקי החצייה הכתובים עליו בעזרת עוזר ההוראה שיוצב בתחנה, משם קופץ בתוך החישוקים עד לנקודת הבעיטה. בועט בכדור במטרה להפיל כמה שיותר פינים או להבקיע לשער.

קישור לזה"ב: מתן הסבר מהם הכללים והחוקים בעת הגעה ומעבר במעבר החצייה, עליהם להורות בקול בעת החצייה ( על כל פס רשום עקרון).

נושא: התמצאות במרחב

ציוד: בימבה/ סקוטר, קסדות ואפודים

עוזרי זה"ב: שירה ודניאל

משימה: תלמידי יושבים/שוכבים על סקוטר ובעזרת דחיפת הידיים צריכים לעבור מנקודה א' לנקודה ב', תוך שימת דגש על קסדה ואפוד וכיצד זה שומר עלינו.

קישור לזה"ב: חשיבות השימוש באביזרי הגנה כגון קסדה, מגנים ועוד, בעת רכיבה על אופניים, קורקינט, גלגליות.

נושא: זהירות בדרכים

מטרה: שיפור הזיכרון

ציוד: כרטיסיות עם תמונות הקשורות לזהירות בדרכים

עוזרי זה"ב: יהב ומעיין

משימה: הכרטיסיות פזורות הפוך על הרצפה כל תלמיד בתורו הופך 2 כרטיסיות במטרה למצוא זוג תואם לאחר שביצע סיבוב ריצה מסביב למעגל.

קישור לזה"ב: קישור התמונות להתנהגויות חיוביות / שליליות לזהירות בדרכים.

נושא: תמרורים

מטרה: שינוי כיוון והתמצאות במרחב

ציוד: סרטים המדמים חגורה ברכב, צמיגים, תמרורים, מקפצה, קונוסים, מעבר חציה, רמזור, משוכות, סרטים לקשירה.

עוזרי זה"ב: נועם ועמית.

משימה: עומדים בטור 1.

כל תלמיד יתנהג "כרכב" בכביש, עליו לגלגל צמיג מקו ההתחלה לקו הסיום ולהישמע להוראות התמרורים שבדרך.

קישור לזה"ב: שינוי זווית ראיה וההתנהגות מהולך רגל לנהג רכב.

נושא: זהירות בדרכים

מטרה: צביעה בהמשכים- מוטוריקה עדינה

ציוד: משטחי צביעה

עוזרי זה"ב: יועד ועידו

משימה: על כל כיתה להתפזר סביב משטח הצביעה, ולצבוע!

קישור לזה"ב: כשם הסבלנות והסובלנות הנדרשת בדרכים, גם פה זקוקים לה לביצוע מיטבי ושיתופי של כלל הקבוצה.

יום הספורט הועבר בצורה שוטפת ומדויקת. מספור התחנות בסדר כרונולוגי הביא לזרימה ומעבר רציף של התלמידים בין התחנות. מגמת הספורט של שכבת ז' תפקדה בצורה בוגרת ואחראית הן על השכבות הנמוכות והן על הפעלת התחנות. התלמידים הצעירים הגיעו לכל תחנה בשירה ועידוד ונכונות להשתתפות ולשיפור ביצועיהם מפעם לפעם ואף הראו קבלה והכלה של כיתת החינוך המיוחד שלקחה גם היא חלק ביום זה.

הלמידה וההכנה של מחנכות הכיתות במהלך השבוע בנושא זה"ב השפיעה רבות על התנהגותם הנאותה של התלמידים ועל רמת הידע שהגיעו עימו מבעוד מועד. במהלך כל תכנון והפעלתו של יום זה ניתנה לנו יד חופשית וביטוי עצמי ליצירתיות מלאה. המורים המאמנים גלי אומידי גבעוני ולירן שגיא, תמכו וליוו לכל אורך הדרך ונענו לכל בקשה.

פריטי מידע דומים