שילובה של טכנולוגיה דיגיטלית במסגרות חינוכיות מתרחבת במהירות. גישה דידקטית עולה ומתפתחת היא הכיתה ההפוכה, הממנפת טכנולוגיות דיגיטליות מבוססות אינטרנט על מנת לספק הוראות מפתח לפני השיעורים. לאחר מכן משתמשת בהזדמנויות למידה אקטיביות במהלך פגישות פנים אל פנים המעודדות תלמידים ליישם את מה שלמדו בעבר באינטרנט.
הפורמט של כיתה הפוכה מרחיב באופן טבעי את הלמידה הפעילה במהלך השיעורים, שמתיישבת היטב עם היסודות מבוססי התנועה של החינוך הגופני. עם זאת, בהתחשב בחידוש היחסי של הגישה בנושא זה, מטרת סקירת הספרות המקיפה הזו היתה לזהות מחקר קיים, להציע גישה ראשונית עבור שיעורי חינוך גופני ולהצביע על כיוונים למחקר עתידי.
במחקר זה בוצעו סקירות שיטתית ומטה-אנליזות תוך שימוש בארבעה מאגרי מידע. סך של 16 מחקרים נבחרו להיכלל בסקירה זו. הקשרי הלימוד והשיטות היו מגוונים מאוד, אך רובם התמקדו במוטיבציה ובלמידה כמדדי התוצאות העיקריים.
עשרה מחקרים דיווחו כיצד השימוש בכיתה הפוכה השפיע לטובה על המוטיבציה של תלמידים, בעוד תשעה מחקרים המחישו כיצד כיתה הפוכה עשויה לתמוך בלמידה של תלמידים. מחקרים אחרים הצביעו על הפוטנציאל של כיתה הפוכה להגביר את ההזדמנויות לפיתוח מיומנויות מוטוריות ואוטונומיה במהלך השיעורים, אם כי יש צורך במחקר נוסף.
בסך הכל, נראה כי לכיתה הפוכה בחינוך הגופני יש השפעה חיובית על מגוון משתנים. יש צורך במחקר על עיצוב ויישום הן של מרכיבי ההוראה המקוונים והן של הוראה בכיתה כדי להנחות שיטות עבודה מומלצות בצורה מתאימה יותר. יתר על כן, מחקר קפדני נחוץ גם כדי להרחיב את ההבנה של ההשפעה של כיתה הפוכה על הישגי התלמידים.
בחלקו הראשון של המאמר מוצג הרקע אודות צמיחת הטכנולוגיה הדיגיטלית בחברה ושילובה במסגרות חינוכיות ובשיעורי חינוך גופני.
נשאלת השאלה באם השימוש הגובר בטכנולוגיות אלו משפר את התוצאות החינוכיות הרצויות. דוגמא אחת לגישה דידקטית, או מסגרת לימודית הכוללת שימוש בטכנולוגיה דיגיטלית, מכונה למידה/כיתה הפוכה.
המסגרת מאפשרת למחנכים לנצל את הזמן עם התלמידים בצורה שונה, להגיע לכל תלמיד. מודל הכיתה המסורתי מתהפך על ידי הצגת מושגי הקורס לפני השיעור כלומר, למידה מסוימת מתרחשת בבית ולא בכיתה מה שמאפשר למחנכים בזמן השיעור להדריך כל תלמיד דרך יישומים פעילים, מעשיים וחדשניים של הקורס. התלמידים לומדים בכיתה מהתנסות פעילה המשקפת את הידע שנצבר מחוץ לכיתה, בכך מגדילים את יכולתם לשקף את החוויה הקונקרטית ולהגדיל את הלמידה הכוללת.
יישום כיתה הפוכה בחינוך הגופני מוסיף הזדמנויות למידה על ידי מתן הדרכה מפורטת וטכנית לפני השיעור. בנוסף, כולל גם הכנת עבודה לפני השיעור, ועשוי להעלות אתגרים משום שלרוב שיעורי החינוך הגופני אינם כוללים שיעורי בית.
מטרת הסקירה המקיפה הזו היא להציג סקירה ספרותית כללית רלוונטית, סיכום הממצאים האמפיריים והכרה בפערים אפשריים בתחום מחקר זה לצד חיפוש אחר המשותף.
בחלקו השני של המאמר מתוארת שיטת המחקר.
שתי שאלות עיקריות המנחות את המחקר הן:
- מה הם הממצאים של המחקרים שנסקרו לגבי שיטת הכיתה הפוכה בשיעורי חינוך גופני בבית הספר היסודי, בתיכון ובהשכלה גבוהה?
- אילו גורמים במחקרים שנסקרו מכוננים את גישת הכיתה ההפוכה בשיעורי חינוך גופני?
מציאת תשובות לשאלות אלו בוצעה על ידי זיהוי מחקרים רלוונטיים.
המושג "כיתה הפוכה" מגוון בספרות, מה שהשפיע על בחירת מונחי החיפוש. מכיוון שחוקרי המאמר דוברים את השפות: אנגלית, ספרדית ונורווגית המונחים יושמו בכל שלושת השפות.
במאמר מפורטים מונחי החיפוש השונים בהם השתמשו החוקרים על מנת למצוא מאמרים רלוונטיים למציאת תשובות לשאלות המחקר, הקריטריונים לבחירת הספרות הרלוונטית להמשך הניתוח וקריטריונים אשר לא רלוונטיים להמשך סקירה, ותוצאות החיפושים במסדי הנתונים השונים.
בנוסף מוצג תהליך בחירת המחקרים. מבין 116 הרשומות שזוהו בחיפוש מאגר הנתונים, לאחר הסרת כפילויות ומאמרים לא רלוונטיים (בהתבסס על הנתונים לעיל), 16 מאמרים נשארו לניתוח נוסף.
בחלקו השלישי של המאמר ישנו סיכום, דיווח ודיון בממצאים מ-16 המחקרים הרלוונטיים.
חלק זה מחולק לארבעה חלקים עיקריים:
- מאפיינים כלליים של המחקרים שנסקרו – התפלגות לפי שנת פרסום (2021-2015 (השיא ב-2020-2019)), התפלגות לפי מדינה (רוב המחקרים שנסקרו נערכו בספרד), אוכלוסייה, סוג מחקר...
- שיטות מחקר של המחקרים שנסקרו – ההערכה התבצעה באמצעות התיאורים בסעיפים של השיטה משום שאף אחד מהמחקרים לא הצהיר על פרדיגמה מפורשת. שני מחקרים השתמשו בשיטות מעורבות לנתונים, 12 השתמשו בשיטות כמותיות ושניים בשיטות איכותניות. המחקרים היו בטווח רחב (בין 338-2 משתתפים) כולל קבוצת ניסוי וביקורת. המדגם הכולל היה של 2,056 משתתפים מבית הספר היסודי, ההשכלה התיכונית ו/או האוניברסיטה. בחלק מהמחקרים נעשה שימוש במכשירים לאיסוף נתונים אך ברוב המקרים נעשה שימוש בשאלונים או במבחנים רב ברירתים. המוטיבציה הוערכה על ידי שימוש בשאלונים משלימים או מותאמים, רמת הלמידה נקבעה על ידי מבחנים אובייקטיביים מסוג רב ברירה, או תצפיות. נעשה שימוש בשעון כרונוגרף/עצר למדידה.
- מוקדים וממצאים במחקרים שנסקרו – המשתנים אשר הוערכו במחקרים שנסקרו היו מגוונים. מוטיבציה (63% מהמחקרים) ולמידה (56% מהמחקרים) היו המשתנים הנפוצים ביותר בעת ניתוח המאמרים בסקירה זו, אוטונומיה ומחויבות מוטורית נותחו במידה פחותה יותר (19% מהמחקרים). משתנים אשר נותחו פעם אחת: ידע בטכנולוגיות מידע ותקשורת, יחס התלמידים לשיעורי חינוך גופני, אינטראקציות עם מורים ועמיתים, שביעות רצון התלמידים, יכולת חברתית והערכת מורים של למידת התלמידים.
רוב המחקרים דיווחו על תוצאות חיוביות הקשורות לגישת הכיתה הפוכה ומוטיבציה (8 מתוך 10 מחקרים) וללמידת התלמידים (7 מתוך 9 מחקרים).
בבית הספר היסודי והתיכון נמצא כי גישה זו הניבה תוצאות חיוביות בלמידת ידע תאורטי ושימוש במרכיבים האסטרטגיים של המשחק, לימוד ופיתוח יכולות מוטוריות. תלמידים טענו כי קל יותר ללמוד את התוכן הרעיוני באמצעות גישה פדגוגית כמו הכיתה ההפוכה, שיש בה התמקדות בתלמיד כלומד פעיל וחושב, בניגוד לגישות מסורתיות יותר בהן התלמידים פועלים באופן פסיבי.
עם זאת, קיימת חוסר עקביות בתוצאות, המעלה שאלות לגבי האופן בו שיטת הכיתה ההפוכה משפיעה על שיעורי חינוך גופני. זה נובע ממגוון ההגדרות של מונח הלמידה בנושא זה (משתרע מלמידה קוגניטיבית ללמידה גופנית). התלמידים הפגינו ידע מוגבל בשימוש בפלטפורמה הדיגיטלית המשמשת בהתערבות. פגישה לפני ההתערבות של היכרות עם הכלי בו יש להשתמש, הכולל הסבר מפורט על התוכן הדיגיטלי, עשוי להיות בעל ערך.
לגבי שביעות הרצון והיחס לשיעורי חינוך גופני דווחו תוצאות חיוביות. ניתן לייחס את השיפורים שנצפו לעובדה שזהו מודל חדשני. המחקר גילה כי גישת הכיתה ההפוכה חיובית בהקשר של שיעורי חינוך גופני, נותנת מוטיבציה לתלמידים, מקדמת התפתחות מוטורית וחברתית ויחס טוב יותר בין התלמידים לבין מורים ועמיתים.
- מאפייני ההתערבויות במחקרים שנסקרו – היחידות הדידקטיות או יחידות העבודה בהן פותחו ההתערבויות כללו תכנים בנושא: פארקור, כדוריד, כדורסל, ניווט, פעילות גופנית ובריאות, התנגדות, כוח וקוארדינציה, כדורגל, בדמינטון ומדרגה אירובית. ניתוח המחקרים שנסקרו הראה מגוון גישות תוך שימוש בפלטפורמות דיגיטליות קיימות להצגת סרטונים ולתקשורת. מספר המפגשים ברוב המחקרים נע בין שלושה לשישה בעוד שמחקר אחד כלל 36 מפגשים. משך הזמן של ההתערבות ארכה בדרך כלל בין שבועיים לחמישה שבועות.
לסיכום, סקירת ספרות מקיפה זו בחנה 16 מחקרים שנבדקו בידי עמיתים בנושא כיתה הפוכה בחינוך הגופני במסגרת ביתה הספר היסודי, התיכון וההשכלה הגבוהה.
נבדקו מאפיינים כלליים, שיטות מחקר, ממצאים ומאפייני התערבויות במחקרים שנסקרו. תוצאות הסקירה מצביעות על כך שליישום גישת הכיתה ההפוכה בחינוך הגופני יש הרבה יתרונות בהשוואה לגישות מסורתיות.
המשתנה המנותח ביותר והרגיש לשיפור הוא מוטיבציה של התלמידים, משתנה זה יכול להתנות עלייה ברמת הלמידה ונראה כי מושפע לטובה בסביבת הכיתה ההפוכה.
לגבי מחויבות מוטורית, אוטונומיה, אינטראקציה חברתית, הערכת תלמידים, ידע התלמידים בטכנולוגיות מידע ותקשורת, ושביעות רצון, ישנם מעט מדי מחקרים בסקירה זו על מנת להסיק מסקנות נחרצות. אף על פי כן, ניכרת נטייה חיובית להשפעת הכיתה ההפוכה על משתנים אלו.
אם היו מיושמים קריטריוני חיפוש אחרים וקריטריונים אחרים של הכלה ואי-הכלה, ייתכן שהתוצאות היו שונות, ויותר מ-16 פריטים היו נכללים.
המלצות מעשיות:
- נקודת התחלה שימושית תהיה שימוש בכיתה הפוכה במהלך תקופות קצרות או בחלקים משיעור והתמקדות ביחידות ספורט ספציפיות.
- קריאת הספר "למידה הפוכה בחינוך הגופני" שראה אור בימים אלו.
סקירה זו גילתה חוסר ידע לגבי כמעט כל המשתנים שנחקרו ומצביעה על צורך במחקר נוסף לבחינת הקשר בין למידה לבין מוטיבציה בכיתה הפוכה בחינוך הגופני בכל רמות החינוך.
סיכום המאמר נכתב בידי מורן רם יהודה מהמרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט
למאמר המלא
ראו גם:
כיתה הפוכה: מודל ללמידה היברידית
מהי הכיתה ההפוכה?