דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

הוראה והסמכת מורים לחינוך גופני

מאת: דקלה זיו, פרופ' דניאל ס' מורן

תיוגים: הכשרת מורים, חינוך גופני, שיטות הוראה, למידה מקוונת, קורונה

זיו, ד' ומורן ד"ס (2021). הוראה והסמכת מורים לחינוך גופני באמצעות הוראה מקוונת. מחקרי גבעה, ח', 268-249.

עדכון אחרון: 03.04.2024

  1. תקציר:

    בעקבות מגפת הקורונה נאלצו מערכת החינוך והמוסדות להשכלה גבוהה לעבור ללמידה מקוונת, תהליך ששינה את דרך ההוראה ודרש שינויים מצוותי ההוראה. המאמר הנוכחי מתמקד בתוכנית הכשרת סטודנטים להוראת חינוך גופני בלמידה מקוונת ומציג את הקשיים בלמידה מסוג זה ואת יתרונותיה. בנוסף, מציג דרכים לייעול ההוראה המקוונת בתהליך ההכשרה.

 

 

מגפת הקורונה שפרצה בשנת 2020 אילצה את מוסדות החינוך וההשכלה הגבוהה לעבור מהוראה פרונטלית להוראה מקוונת. מעבר זה אילץ מורים ואנשי חינוך לסגל אסטרטגיות למידה והוראה חדשות. למידה מקוונת מתאפשרת באמצעות כלים דיגיטליים וליווי של אנשי חינוך, והיא מאפשרת שמירה על שגרה במצב חירום תוך פגיעה מינימלית בחינוך.

למידה מרחוק כוללת שלושה סוגים: הסוג הראשון הוא למידה סינכרונית, בה התקשורת בין המורה לתלמיד מתבצעת דרך האינטרנט באמצעות שיח קולי ווידיאו. הסוג השני הוא למידה א-סינכרונית, בה קיים קשר בין התלמיד לחומרי לימוד באמצעות האינטרנט. בלמידה מסוג זה התלמיד אינו תלוי במורה והוא יכול ללמוד בזמנו הפנוי. סוג נוסף הוא למידה משולבת, בה התלמיד יכול לתקשר עם המורה באופן מקוון וגם ללמוד באופן עצמאי דרך האינטרנט.

מחקרים מראים כי למידה מקוונת הינה יעילה, משום שהחומרים זמינים לתלמיד והוא יכול ללמוד בזמנו הפנוי. למידה מקוונת בחינוך גופני עלולה להיות מורכבת, משום שתחום זה כולל למידת מיומנויות מוטוריות ותרגולן. מטרת המאמר הנוכחי היא לסקור את הקשיים הקיימים בתהליך הכשרת סטודנטים להוראת חינוך גופני בהוראה מקוונת, להציג את יתרונותיה ולהציע דרכים לשיפור ההוראה המקוונת בקורסים העיוניים והמעשיים.

 

חלקו הראשון של המאמר עוסק בתהליך הכשרת סטודנטים להוראת חינוך גופני.

חינוך גופני הוא מקצוע מרכזי במערכת החינוך ובכל שבוע מתקיימים לפחות שני שיעורים. בעולם המודרני, הכולל יושבנות ושימוש רב במסכים, למורה לחינוך גופני יש תפקיד משמעותי בקידום פעילות גופנית ובשמירה על אורח חיים בריא בקרב ילדים. מלבד כישורים מוטוריים, חינוך גופני כולל כישורים חברתיים, קוגניטיביים ורגשיים. באמצעות החינוך הגופני רוכש התלמיד מיומנויות שישמשו אותו גם בחייו הבוגרים בתחומים אחרים, לדוגמה: עבודת צוות, ביטחון עצמי, התמודדות במצבי לחץ ועוד.

תוכנית הלימודים להכשרת מורים לחינוך גופני כוללת שיעורי יסוד (כמו: אנטומיה, פיזיולוגיה וכו'); שיעורי חינוך גופני, ספורט ותנועה; ושיעורי חינוך והכשרה להוראה. שיעורי חינוך גופני, ספורט ותנועה כוללים ידע עיוני על ענפים, מיומנויות ודרכי הוראה. השתתפות פעילה בשיעורים אלה תורמת להבנה טובה יותר של החומר ומאפשרת העברת ידע בצורה יעילה. בנוסף, תהליך ההכשרה כולל התנסות מעשית בבתי ספר, בה הסטודנט מיישם את הידע שרכש.

 

חלקו השני של המאמר עוסק בקשיים הקיימים בהסמכת סטודנטים להוראת חינוך גופני בלמידה מקוונת.

בדומה למקצועות עיונים, לימוד חומר עיוני בחינוך גופני בלמידה מקוונת מעלה קשיים הקשורים לטכנולוגיה, היכולים להעצים את הפערים בין סטודנטים מרקעים שונים. בנוסף, עלולה להיווצר תחושת בידוד, הפוגעת בהתפתחות החברתית ובהישגים. מלבד קשיים אלה, ישנם קשיים בהוראה מקוונת של תנועות גופניות, הבאים לידי ביטוי בלימוד כישורים מוטוריים, באינטראקציה בין המרצה לסטודנטים, בתחום החברתי ובתחום הפדגוגי.

תוכנית ההכשרה כוללת לימוד ותרגול מיומנויות מוטוריות שהן חדשות עבור חלק מהסטודנטים והם לא התנסו בהן מעולם. ככל שהסטודנט יתנסה בהן יותר, כך הוא יבין כיצד לבצע אותן וללמדן בצורה טובה יותר. בלמידה מקוונת יהיה זה קשה עבור הסטודנט ללמוד ולתרגל מיומנויות שלא התנסה בהן בעבר. בנוסף, לימוד ותרגול המיומנויות דורשים מרחב, מתקנים וציוד. למידה מקוונת עלולה לפגוע בלמידה בשל החוסר בתנאים אלה. ביצוע המיומנויות ללא תנאים מתאימים עלול לגרום לפציעות.

ישנן מיומנויות שכן ניתן ללמד בהוראה מקוונת, כמו מיומנויות טבעיות, פשוטות וסגורות. לעומתן, מיומנויות מורכבות, מלאכותיות ופתוחות תלויות בסביבה ובגורמים משתנים ולכן לא ניתן ללמדן בהוראה מקוונת.

תחום נוסף הנפגע בשל הלימוד המקוון הוא האינטראקציה בין המרצה לסטודנטים. קורסים מעשיים דורשים פיקוח, הכוונה ונתינת משוב של מורים מקצועיים. במצב בו המשוב לא ניתן באופן מידי, הסטודנט עלול להטמיע בגוף ביצוע שגוי של מיומנות וללמד אותה בצורה שגויה. קושי נוסף בתחום זה הוא שהמרצה לא יכול להתייחס לכל אחד מן הסטודנטים במהלך השיעור ולראות עד כמה משקיע כל סטודנט.

תהליך ההכשרה של מורים לחינוך גופני כולל פעילויות חווייתיות חברתיות ושיתוף פעולה בין סטודנטים, ולמידה מקוונת עלולה לפגוע בחוויה זו. על פי אפקט קוהלר (Köhler effect), קיימת השפעה רבה של פעילות קבוצתית על הפרט, והיא גורמת לעלייה במוטיבציה ושיפור בהישגים. בלמידה מקוונת אין פעילות קבוצתית ולכן המוטיבציה עלולה לרדת וביצוע פעילות גופנית יפחת. ירידה בפעילות הגופנית גורמת לירידה ביכולת לבצע מיומנויות מוטוריות כראוי.

נוסף על כך, קיים קושי בתחום הפדגוגי. בלמידה מקוונת יש קושי בלימוד דרכי הוראה, יכולות ניהוליות ויכולות פדגוגיות. הסטודנט לא מתנסה בניהול כיתה ושיעור, ולכן תחושת המסוגלות שלו ויכולת ההוראה שלו פוחתות. לצד החסרונות הרבים, להוראה מקוונת יש גם יתרונות.

 

חלקו השלישי של המאמר עוסק ביתרונות הסמכת מורים לחינוך גופני בהוראה מקוונת.

ראשית, השיעורים בלמידה מקוונת מוקלטים וכך הסטודנטים יוכלו לשמר את החומר ולחזור עליו בכל פעם שיצטרכו. שנית, ניתן לתת דגש על חומר תיאורטי הכולל צפייה בסרטונים והדגמות.

אחד היתרונות החשובים בלמידה מקוונת הוא מעבר משיטת הוראה ממוקדת מורה לשיטת הוראה ממוקדת סטודנט. בניגוד לשיטה ממוקדת מורה, שיטת הוראה ממוקדת סטודנט מעודדת חקר ולמידה עצמאית של הסטודנט והיא מפתחת את יכולות הניהול שלו. יתרון נוסף הוא שכל סטודנט יכול ללמוד בקצב המתאים לו וליכולותיו הגופניות.

כאשר סטודנט עושה פעילות גופנית בבית, הוא גורם לאווירה ספורטיבית בקרב סביבתו ומעודד לאורח חיים בריא. כך, עשויה לגדול כמות האנשים הפעילים גופנית. בנוסף, פעילת גופנית בבית דורשת יצירתיות ושימוש באביזרים מיוחדים, כמו: כיסא, מקל ועוד.

לאור הקשיים והיתרונות בהוראה מקוונת, מציגים כותבי המאמר כמה דרכים להתמודדות עם הוראה מסוג זה בהכשרת סטודנטים להוראת חינוך גופני.

 

חלקו הרביעי של המאמר מציג דרכים להתמודדות עם הוראה מקוונת בהכשרת סטודנטים להוראת חינוך גופני:

  • פעילות גופנית מותאמת והוראת מיומנויות מוטוריות: ניתן ללמד מיומנויות מוטוריות שאינן מורכבות ושאינן דורשות ציוד מיוחד. הסטודנטים יכולים ללמוד את המיומנות מסרטון הדגמה של המרצה, לצלם את עצמם מבצעים את המיומנות ולשלוח למרצה על מנת לקבל משוב. כך, יוכל המרצה לתת לסטודנט משוב ספציפי ומידי. בנוסף, ניתן לבצע תרגילי כושר ומשחקונים, על מנת להעלות את המוטיבציה וההנאה.
  • פעילות גופנית קבוצתית: פעילות גופנית משותפת מגבירה את תחושת השייכות. ניתן להניע את הסטודנטים שגרים באותו אזור להיפגש ולתרגל מיומנויות הדורשות שיתוף פעולה.
  • קידום אינטראקציה בין הלומדים: על מנת להפיג את תחושת הבידוד שנוצרת עקב הלמידה המקוונת, ניתן לתת ללומדים משימות עיוניות ומעשיות שיתופיות, המשפרות את הקשר בין הלומדים ומביאות לחשיבה מעמיקה.
  • שימוש בכלים טכנולוגיים: שילוב כלים טכנולוגיים בחינוך גופני משפר את חווית ההוראה והלמידה, רמת העניין שהסטודנטים מגלים בשיעור עולה והם מבינים את החומר בצורה טובה יותר. בנוסף לסרטוני וידיאו, ניתן להשתמש באפליקציות הבונות תוכניות אימונים, באמצעותן המורים יכולים לעקוב אחר התקדמות הסטודנטים וכמות הפעילות שהם מבצעים.
  • הרחבת ידע מגורמים חיצוניים: על המרצים לעבור הדרכות והשתלמויות על שימוש בכלים טכנולוגיים, על מנת שיילמדו באופן מקוון בצורה הטובה והיעילה ביותר.

 

לסיכום, מגפת הקורונה שינתה את דרך ההוראה במערכת החינוך ובמוסדות להשכלה גבוהה וגרמה למעבר מלמידה פרונטלית ללמידה מקוונת. הקשיים המוזכרים במאמר מראים את חשיבותו של הלימוד הפרונטלי בחינוך גופני. עם זאת, ניתן לשלב בשיעורים המעשיים כלים טכנולוגיים וכך לשפר את ביצועי הסטודנטים. בנוסף, ניתן לשלב שיעורים אלה עם שיעורים עיוניים מקוונים, על מנת להעשיר את הידע של הסטודנטים.

אחת מן המסקנות היא לשלב בתהליך ההכשרה קורסים מכינים להוראה מקוונת, בשל יתרונותיה. דרכי הייעול שהוצגו במאמר עשויות לסייע בתהליך הכשרת סטודנטים בזמנים בהם יש דרישה ללמד מרחוק.

 

סיכום המאמר נכתב בידי מיטל אוסטרובסקי מהמרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט

למאמר המלא בכתב העת מחקרי גבעה

פריטי מידע דומים