מגפת הקורונה הגבירה את הפערים החברתיים והרגשיים אצל ילדים ובני נוער, שבאו לידי ביטוי בחוסר מוטיבציה ללמוד ובקשיים חברתיים. אחת הדרכים לצמצום פערים אלה היא השתתפותם בפעילויות ספורט מגוונות ובתוכניות העצמה אתגריות.
חלקו הראשון של המאמר עוסק בתוכניות התערבות חוץ סביבתיות ובלמידה חברתית ורגשית.
מטרת תוכנית התערבות היא למנוע החמרה של בעיות באמצעות מתן תמיכה ומשאבים חינוכיים. אחת הדוגמאות לתוכנית זו היא תוכנית העצמה אתגרית ((O.D.T – Outdoor Training שמטרתה להעצים את החוויה החושית והחברתית של תלמידים בבתי ספר ולמנוע את נשירתם. מחקרי עבר מצאו כי פעילויות ספורט ופעילויות אתגריות מסוג זה תורמות לשיפור הביטחון העצמי, חיזוק תחושת הערך העצמי ופיתוח יכולות חברתיות ותקשורתיות. תוכניות אלו עוסקות בקידום בריאות וכושר פיזי של תלמידים, ספורט אתגרי, שימור הטבע ומשחקים.
צ'כיה ובריטניה ערכו מחקרים בהם שילבו במסגרת הלימודית המסורתית גם תוכניות התערבות חוץ סביבתיות המבוססות על למידה ומשחק בטבע. תוצאות המחקרים מראות כי התלמידים שיפרו את התנהגותם והישגיהם בחמישה תחומים – קוגניטיבי, פיזי, רגשי חברתי ומוטיבציוני. המסקנה היא שבפעילות O.D.T ניתן להשיג דברים שלא ניתן להשיג בלמידה במסגרת פורמלית.
פעילות O.D.T הינה חלק מתחום הלמידה החברתית והרגשית. למידה חברתית ורגשית SEL – Social Emotional Learning)) מתייחסת לתהליך בו התלמידים לומדים כישורים חברתיים המסייעים להם בחיי היומיום ויסייעו להם גם בהמשך חייהם.
תוכנית התערבות חוץ כיתתית כוללת חינוך חברתי ורגשי באמצעות פעילות גופנית בשטח פתוח שמטרתה להעצים את החוויה החושית; לחזק את הכישורים הפיזיים, הקוגניטיביים והחברתיים של התלמידים; לחזק את ביטחונם העצמי ולשפר את תחושת המסוגלות. בנוסף לכך, המשתתפים מפתחים מיומנויות חברתיות רגשיות כמו אמפתיה, מנהיגות ומודעות עצמית.
חלקו השני של המאמר עוסק ביתרונותיה של תוכנית התערבות חוץ כיתתית.
- למידה חווייתית: התלמידים לומדים באמצעות עשייה, חוויה העשויה לשפר את הלמידה.
- חוויה רב חושית: פעילות O.D.T מערבת שימוש בחושי הריח, הראייה, המגע והשמיעה, דבר העשוי לשפר את המוטיבציה ללמידה.
- שיפור חוסן נפשי: פעילות O.D.T חושפת את התלמידים לאתגרים חדשים שטרם התנסו בהם. חשיפה זו מחזקת את הביטחון העצמי ואת החוסן הנפשי.
- שיפור מוטיבציה: פעילות O.D.T מעלה את המוטיבציה של התלמידים להשתתף בפעילות, דבר המשפר את חווית הלמידה.
- רכישת מיומנויות וכישורי חיים: התלמידים לומדים עבודת צוות ומיומנויות כמו מנהיגות ופתירת בעיות. מיומנויות אלה משמשות אותם כעת וישמשו גם בעתיד.
- השפעה חיובית על בריאות הנפש: פעילות O.D.T מפחיתה מתח, חרדה ודיכאון.
- שיפור תחושת שייכות: פעילות O.D.T כוללת עבודה בקבוצות, באמצעותה התלמידים יפתחו אמון, כישורים חברתיים ותחושת שייכות.
- זמינות ושכיחות: פעילות מסוג זה אינה דורשת משאבים מיוחדים.
- עידוד פעילות גופנית: פעילות O.D.T מעודדת פעילות גופנית וטיפוח כושר פיזי.
למרות יתרונותיה הרבים, תוכניות ההתערבות הפועלות בישראל לא משלבות פעילות גופנית עם פעילות אתגרית ופעילות חוץ סביבתית. הסיבות האפשריות לכך הן חוסר תקציב, סדרי עדיפויות שונים ומרחבי טבע מוגבלים.
חלקו האחרון של המאמר עוסק בהמלצות ליישום התוכנית.
כאמור, מטרת המאמר הייתה להראות את יתרונות הפעילות החוץ כיתתית ובכך להגביר את פעילותה ואת הפעילות הגפנית בקרב ילדים ובני נוער. החוקרים מציינים כי בעקבות מגפת הקורונה יתווספו לבתי הספר תוכניות התערבות במטרה לתת תמיכה רגשית.
שילוב פעילויות אלה יתרום לסיכויי ההצלחה של התלמידים בבתי הספר ובהמשך חייהם הבוגרים, יעניק סיוע רגשי, יצמצמם את השימוש באמצעים טכנולוגיים ויעשיר את סביבת לימודיהם.
סיכום המאמר נכתב בידי מיטל אוסטרובסקי מהמרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט
למאמר המלא בכתב העת מחקרי גבעה