דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

יום השואה והגבורה במסגרת שיעורי חינוך גופני

מאת: רננה (רני) בן נחום אורטנר

תיוגים: ספורטאים, שואה, תרגילים ופעילויות, שיעור עיוני, משחקים אולימפיים

עדכון אחרון: 19.05.2024

  1. תקציר:

    מאמר זה עוסק בדילמה האם לקיים שיעורי חינוך גופני ביום הזיכרון לשואה ולגבורה או לבטלם, ומציג לקורא מספר אפשרויות לקיום שיעור עיוני ביום זה.

 

בכ"ז בניסן חל יום הזיכרון לשואה ולגבורה. האם נקיים את השיעור כהרגלנו ונמשיך את יחידת ההוראה על פי תוכנית ההוראה שקבענו, או שמא נבטל את שיעורי החינוך הגופני, בשל התפיסה ששיעור זה הינו "אירוע" מהנה שיש בו משחק וצהלות שמחה של ילדים, דבר שאינו ראוי ביום זה? 

 

א. יום הזיכרון לשואה ולגבורה ושיעורי החינוך הגופני

המלצתי היא לקיים שיעור עיוני שתוכנו מקשר בין שואה לספורט, קרי ספורטאים או אירועים ספורטייבים העונים על ההגדרה "משואה לתקומה" (שרדו את השואה).

מוצגות שלוש אפשרויות לקיום שיעור עיוני (יש להתאימן לאוכלוסיית היעד):

  1. המורה מכין ומרצה.
  2. התלמידים צופים בסרטונים ועונים על דף צפייה שהכין המורה ומתנהל דיון.
  3. התלמידים חוקרים ומציגים על פי הנחיות המורה.

 

ב. בחירת התכנים

הרצאה לשנה ב' במכללה האקדמית לוינסקי-וינגייט, קמפוס וינגייט

 

  1. בחר ספורטאי או קבוצת ספורטאים (רצוי ענף ספורט הקרוב לעיסוקם של חלק מהתלמידים וקרוב גם לליבו של המורה), לדוגמה: יהודית ארנון - ריקוד ומחול; אגנס קלטי - התעמלות; אלפרד נקש - שחייה; הכוח וינה - שחייה; ליגת טרזין - כדורגל; ויקטור פרץ - אגרוף; אריה זלינגר - כדורעף; פרדי הירש - חינוך גופני; אטילה פטשאואר - סייף וכו'.
  2. לכיתות בבית הספר, מומלץ לבחור ספורטאי העונה להגדרה "משואה לתקומה". 
  3. הכן מצגת על הספורטאי או הקבוצה שנבחרה בהתאם לקבוצת הגיל שתלמד (הרצאה לכיתה ד' אינה דומה להרצאה לכיתה י"א, גם כאשר מדובר באותו ספורטאי).
  4. הצג את הספורטאי, מקום מגוריו, משפחתו, פעילותו הספורטיבית והישגיו לפני המלחמה, במהלכה ולאחריה. 
  5. היעזר במספר מקורות, תוך הצלבת מידע ושילוב תמונות וסרטונים (המעט במלל).
  6. הכר היטב את הספורטאי. נסה לראיין את הספורטאי עצמו, אנשים שהכירו אותו, חברים וקרובי משפחה. צלם/הקלט את הריאיון. 
  7. אתר מקומות בארץ ובעולם בהם הספורטאי הונצח, לדוגמה: "יד לאיש הספורט היהודי" - מכון וינגייט; כפר המכביה; שמות של רחובות; אתר "יד ושם"; הוועד האולימפי ועוד. המלץ לתלמידים לבקר במקומות אלה ולהצטלם. 

 

ג. דרך ההצגה בכיתה


הרצאה לכיתה ד' בביה"ס אופקים

 

  1.  הרצאה: שלב בהרצאתך נושאים לדיון, לדוגמה: דילמות חינוכיות ערכיות - האם נכון עשה הספורטאי שהחליט להשתתף במשחקים האולימפיים בברלין בשנת 1936, למרות היותה תעמולה נאצית? האם נכון עשתה הספורטאית שסירבה להשתתף במשחקים אלה?; האם ליגת הכדורגל ל"מקומות עבודה" בטרזין הייתה הוגנת? איזה תפקיד היא מילאה בגטו?; האם נכון אחרי המלחמה לייצג את מולדתך שבגדה בך?; האם השתתפות ב"תחרויות ראווה" שארגנו הנצאים הייתה השפלה או "אימון"?; האם עצם היותו ספורטאי סייע לו לשרוד?
  2. ​​​​צפייה בסרטונים בצירוף שאלות מנחות: (א) תן כותרת לכל סרטון. (ב) כתוב חמישה סעיפים שלמדת על הדמות ועל ערכיה. (ג) כתוב שאלה אחת לדיון על כל אחד מהסרטים. ניתן לבצע משימה זו גם בזוגות.
    להלן שני סרטים מומלצים:
    א. אגנס קלטי (סרט באורך של ארבע דקות)
    ב. אריה זלינגר (סרט באורך של 19 דקות)
  3. פעילות חקר בקבוצות של ארבעה או חמישה תלמידים: כל קבוצה מקבלת מסמך עם שמו ותמונותו של אחד הספורטאים המוזכרים בסעיף ב'1. הקבוצה תשתמש בשאלות מנחות (המופיעות בסעיפים ב'4-3), תחפש מידע ותציג בפני הכיתה את הספורטאי שחקרה אודותיו בדרך שתבחר (מצגת, פוסטר, ציור, הצגה). בנוסף, על הקבוצה להציג דילמה אחת שנאלץ הספורטאי להתמודד עימה במהלך חייו.

 

הרצאה לכיתה ט' בביה"ס שי עגנון

 

 

 

פריטי מידע דומים