ספרם של ד"ר אהרוני ז"ל וד"ר ברגמן עוסק בקשר בין בריאות פסיכולוגית לבריאות פיזית ובשאלה מדוע אנשים מודעים יותר ליתרונותיה הפיזיים של פעילות גופנית מאשר ליתרונותיה על בריאות הנפש.
טענתם המרכזית של הכותבים, המגובה על ידי מחקרי עבר שבוצעו בתחומים שונים, היא שפעילות גופנית מבוקרת מפחיתה דיכאון בקרב אנשים הסובלים ממחלות נפש ומשפרת את איכות חייהם. בנוסף, הם טוענים כי פעילות גופנית מבוקרת ומתואמת עדיפה על חוסר פעילות גופנית, ולכן הם ממליצים לאנשים עם אתגרים נפשיים לעסוק בפעילות מסוג זה.
ספר זה מחולק לחמישה פרקים, מתוכם עולות שתי הנחות מרכזיות: ראשית, הטיפול בתחום המוטורי בעזרת פעילות גופנית זהה בקרב אוכלוסייה רגילה ואוכלוסייה המתמודדת עם בעיות נפש. שנית, יש ללמוד על מאפייניה של אוכלוסייה המתמודדת עם אתגרים נפשיים, על מנת להבין כיצד לשלבה בקהילה בצורה הטובה ביותר ולתכנן אימון גופני מותאם לה.
פרקו הראשון של הספר מגדיר מהי פעילות גופנית וכיצד היא תורמת בהפחתת דיכאון וחרדה, בנוסף לטיפולים תרופתיים. הפרק השני עוסק בקשר גוף-נפש-רוח ומציג את תרומה של הפעילות הגופנית במצבים נפשיים כמו: הפרעת דחק פוסט טראומתית, הפרעות אכילה, סכיזופרניה וכו'. הפרק השלישי של הספר מציג שיטות התערבות מסוג מיינדפולנס, מדיטציה, יוגה והרפיה, המשפרות את השליטה במצבי דיכאון וחרדה ומשנות את תפיסתו של האדם.
הפרק הרביעי מציג אסטרטגיות למידה בתחום המוטורי שמטרתן לסייע בטיפול ושיקום בעזרת פעילות גופנית. אסטרטגיות אלה כוללות תכנון, ארגון, ניהול, אמצעי בטיחות וכללים. פרקו האחרון של הספר מציג 125 פעילויות מוטוריות, פיזיות וסנסו-מוטוריות שניתן לבצע כמורים, מאמנים, מטפלים ומשקמים עם אוכלוסייה בעלת קשיים נפשיים. כל הסבר כולל את מטרת הפעילות, הוראות הפעלה, דגשים, הוראות בטיחות ושינויים שניתן לבצע.
בנוסף לפרקים אלה, כולל הספר מספר נספחים שיסייעו לאנשי המקצוע בהכנת תוכנית האימון ובהפעלתה, כמו טופס רפואי וסקר העדפות לפעילות גופנית.
לסיכום, הספר "גוף בריא ונפש בריאה: מדריך לתנועה, פעילות גופנית, ספורט ונופש מותאמים בתחום בריאות הנפש" משמש כ"מדריך" ומטרתו להכווין אנשי מקצוע בעבודתם עם אנשים המתמודדים עם אתגרים נפשיים. המסקנה העיקרית העולה מהספר היא שעיסוק בפעילות גופנית מבוקרת לאורך זמן תורם להתמודדות עם מצבים נפשיים ומפחית את הופעת התסמינים.
סיכום הסקירה נכתב בידי מיטל אוסטרובסקי מהמרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט
לסקירה המלאה בכתב העת מפגש לעבודה חינוכית-סוציאלית