- אודות
- המסלול האקדמי
-
- לימודי תעודה
- מכינות
- רישום לתואר ראשון
מאת: ד"ר תמיר ארז, פרופ' אביהו שושנה
תיוגים: כדורגל, בני נוער, יחסי מאמנים-ספורטאים, חינוך בלתי פורמלי, ספורט הישגי
Erez, T., & Shoshana, A. (2023). “Soccer is all I am, there is nothing else”: Self, future orientation, and cultural capital among low SES youth who play professional soccer. International Journal of Educational Research, 120, 102203
עדכון אחרון: 07.07.2024
תקציר:
מאמר זה בוחן כיצד צעירים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך המשחקים כדורגל בקבוצות מקצועיות מגדירים את עצמם, את מקום הכדורגל ואת היותם שחקני נוער מקצועניים בתפיסתם העצמית. במחקר זה בוצעו ראיונות עומק עם 22 בני נוער ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, שעסקו בארבעה נושאים: הגדרה עצמית ותפיסתם ע"י מורים, מאמנים והורים; חוויות בבית הספר; חוויות בהשתתפות בכדורגל מקצועי; ואוריינטציה עתידית. ממצאים אלה מסייעים בהבנת תהליך החברות הקשור לספורט במעמדות שונים ובהבנת תהליך הפצת הון תרבותי ע"י מאמנים, המשמשים כסוכני חברות בחינוך הבלתי פורמלי.
מאמר זה בוחן כיצד צעירים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך המשחקים כדורגל בקבוצות מקצועיות מגדירים את עצמם, את מקום הכדורגל ואת היותם שחקני נוער מקצועניים בתפיסתם העצמית.
לפי גישת האינטראקציה הסימבולית, "עצמי" הוא תפיסה של מערכות יחסים בין אנשים והבנת נקודת מבטו של האחר, ולכן תפיסה עצמית מוגדרת כדרך בה אנו חושבים שאחרים תופסים אותנו.
מעמד סוציו-אקונומי נקבע עפ"י רמת השכלה, עיסוק, הכנסה ומקום מגורים. לפי הסוציולוג פייר בורדייה, מעמד כולל גם חוויות ותפיסה עצמית של הפרט. המונח "הון תרבותי" מתייחס לאמצעים כמו הסמכות חינוכיות, טעמים ונטיות נוספות שהיחיד משתמש בהם על מנת ליצור יוקרה והכנסה. בנוסף, הון תרבותי כולל את המונח "הביטוס" – מבנה חברתי המשקף חלוקה למעמדות בחברה.
לטענת בורדייה, בתי ספר משמרים הון תרבותי התואם למעמד העליון ובכך גורמים לחוסר שוויון, דבר המשפיע על הישגיהם של בני נוער ממעמדות שונים. חוסר שוויון זה מתרחש גם בחינוך הבלתי פורמלי, כמו פעילויות העשרה וספורט אחר הצהריים.
הספורט הינו כלי חינוכי המסייע בהקניית נורמות התנהגות לפרטים, המרכיבים את החברה כולה. באמצעותו ניתן להקנות ערכים של משחק הוגן, שיתוף פעולה, משמעת ועוד.
מטרת המאמר הנוכחי היא לבדוק כיצד בני נוער ממעמד סוציו-אקונומי נמוך מתארים את תפיסתם העצמית; מהן החוויות החינוכיות שלהם בבית הספר; מהן חוויותיהם מהשתתפות בכדורגל מקצועי; מהי האוריינטציה העתידית שלהם; והאם תיאורים אלה קשורים לתהליכי שימור של אי שוויון חברתי.
כאמור, מטרת החוקרים היא לבחון כיצד בני נוער ממעמד סוציו-אקונומי נמוך המשחקים כדורגל במועדונים מקצועיים מגדירים את עצמם, את מקום הכדורגל ואת היותם שחקני נוער מקצועניים בתפיסתם העצמית.
על מנת לבחון זאת, בוצעו ראיונות עומק עם 22 בני נוער ממצב סוציו-אקונומי נמוך, מאזורים המדורגים 5-3 (כל אזור מדורג בסקאלה של 10-1, כאשר 1 זהו המעמד הנמוך ביותר ו-10 זהו המעמד הגבוה ביותר. אזורים אלה הינם האזורים המודרגים כנמוכים ביותר עבור המגזר היהודי).
כל הנבדקים משחקים כדורגל בקבוצות מקצועיות בליגה, מתאמנים לפחות שלוש פעמים בשבוע ומשתתפים במשחקים.
החוקרים חילקו את הראיונות לארבעה נושאים עיקריים:
שאלת המחקר מסייעת בהבנת תהליך רכישת ההביטוס של המעמדות השונים, השפעת סוכני חברות על הפצת הביטוס והון תרבותי ובהבנת הקשר בין ספורט מקצועי, מעמדות וחוסר שוויון.
מחקרי עבר מצאו כי רכישת הון אקדמי בבתי ספר מסייעת בהתקדמות חברתית של צעירים. תוצאות המחקר הנוכחי מראות כי המורים והמאמנים שמים דגש על משמעת וציות, ולא על רכישת הון תרבותי, במטרה שבני הנוער ישתלבו במסגרת בית הספר ולא יבלטו. לטענת החוקרים, תפיסה זו אינה קשורה להון, אלא לשליטה. תפיסה זו מונעת את התקדמותם של הצעירים.
מחקרים נוספים דיווחו כי ציפיות על עתיד חיובי הינן הון תרבותי, אשר תורמות להצלחה ולהתגברות על מכשולים. נבדקי המחקר לא תיארו ציפיות לעתיד, מלבד רצונם להיות שחקנים בוגרים מקצועניים. בנוסף, לא תיארו כיצד ישיגו את מטרותיהם, בניגוד לצעירים ממעמד סוציו-אקונומי גבוה.
תוצאות המחקר מראות כי המורים והמאמנים, המשמשים כסוכני חברות, לא מסייעים לבני הנוער באוריינטציה עתידית ובתכנון דרכים להשגת מטרותיהם. תוצאות אלה מראות את ההבדל בין המעמדות ומשמרות את חוסר השוויון החברתי וההסמכות החינוכיות.
לסיכום, החוקרים טוענים כי אוריינטציה עתידית מסמלת עמדה חברתית, והיא כוללת שיח, הכנה ופיתוח תחומי עניין נוספים. מטרתם היא להדגיש את חשיבותו החינוכית של שיח על העתיד, חיזוי העתיד ותכנון דרכים להשגת המטרות, על מנת לשפר הזדמנויות בקרב צעירים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך.
המאמר תורגם מאנגלית ושוכתב לעברית בידי מיטל אוסטרובסקי מהמרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט
הטמעת מודל להוראת מיומנויות חברתיות רגשיות (SEL) בשיעורי חינוך גופני