דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

| | 10/07/2024

איתור מוקדם של ילדים עם הפרעה התפתחותית בקואורדינציה (DCD) - השוואה בין דירוג ההורים לבין דירוג המורה לחינוך גופני בשאלוני האיתור

אלמוג עוגב ואורלי יזדי עוגב

תקציר

הפרעה התפתחותית בקואורדינציה (Developmental Coordination DisorderDCD) פוגעת ברמת הביצועים המוטוריים בקרב ילדים עם מנת משכל תקינה וללא לקות פיזית. ל-DCD השלכות חמורות על התפקוד הפיזי, כמו השמנה וכושר גופני ירוד, על כישורים חברתיים ועל התפקוד הרגשי-פסיכולוגי. שתי מטרות המחקר היו: (א) לבחון את מידת ההתאמה באיתור מוקדם של DCD בין ההורים לבין המורה לחינוך גופני; (ב) לבדוק אם אחוז הילדים בסיכון ל-DCD ועם DCD, שההורים איתרו אותם ככאלה, עולה בקנה אחד עם הממצאים המדווחים בספרות. במדגם נוחות השתתפו 54 ילדים (50 בנים ו-4 בנות) בני 11-3 שנים (M=5.17;(SD=2.88 . הילדים פעילים בחוגי תנועה בהדרכתו של העורך הראשי של המחקר, שהוא מורה לחינוך גופני במקצועו.  איסוף המידע נעשה באמצעות שני  שאלונים לאיתור מוקדם של DCD. האחד, שאלון מקוון שמילאו ההורים
 (DCDQ'07 – Developmental Coordination Disorder Questionnaire) 
 (Wilson  et al., 2009); השני, שאלון שמילא המורה לחינוך גופני עבור כל אחד מהילדים שהוריהם החזירו שאלון מלא (  (MOQ-T - The Motor Observation Questionnaire for Teachers)) (Schoemaker et al., 2008). הממצאים הצביעו על קשר גבוה (r=-0.842) בין הציון הכללי של השאלונים שמילאו ההורים לזה של המורה לחינוך גופני. נמצאה התאמה במידה בינונית עד גבוהה בציון של המגושמוּת הגופנית והקואורדינציה הכללית, בתזמון ובמהירות התגובה והתנועה ואף במוטוריקה עדינה. אולם במיומנויות כדור נמצא מתאם נמוך מאוד בין דירוג ההורים לבין דירוג המורה לחינוך גופני. המורה לחינוך גופני דירג את הביצוע של הילדים במיומנויות כדור ברמה נמוכה יותר בהשוואה להורים.  נוסף על כך, נמצא כי ההורים זיהו 20 אחוזים מילדי המדגם בסיכון ל-DCD ועם DCD. נתון זה גבוה בכ-5 אחוזים יחסית לממצאים המדווחים בספרות. קיימת התאמה גבוהה בין ההורים לבין המורה לחינוך גופני בהערכת היכולת המוטורית של ילדים מאותו מדגם. לממצא זה יש חשיבות בהיבט היישומי ובהיבט הטיפולי. המידע המתקבל משאלוני הורים והמורה לחינוך גופני  הוא חשוב וניתן להיעזר בו לקביעת יעדים אופרטיביים בפיתוח המודעות של הורים  ומורים לחינוך גופני ל-DCD וכן ביידוע ההורים על כך שהילד שלהם עם חשד ל-DCD. מומלץ כי מחקרים נוספים ייערכו בנושא המחקר הנוכחי עם מדגמים גדולים ובגילים מגוונים.

תארנים: איתור מוקדם, הפרעה התפתחותית בקואורדינציה (DCD), קשיים מוטוריים, מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה, ילדים, הורים, מורה לחינוך גופני.

להורדת המאמר בקובץ PDF

Early identification of children with developmental coordination disorder (DCD): Comparing between the parents’ and the PE-teachers’ ratings

A. Ugav   O. Yazdi-Ugav

Abstract

Developmental coordination disorder (DCD) affects children’s motor performance and has serious functional consequences. The aim of this study, therefore, was twofold: (1) Examining the compatibility between the parents’ and the physical education teachers’ identifying of DCD; and (2) Examining the compatibility between the percentage of children who were identified with DCD by their parents and the findings reported in the literature. A total of 54 children (50 female and 4 male), aged 3–11 years (M=5.17 years; SD=2.88), participated in the study. To gather the data, the parents were asked to complete the Developmental Disorder Coordination Questionnaire (DCDQ'07), while the teachers were asked to complete the Motor Observation Questionnaire for Teachers (MOQ-T) for the same children. High correlations were found between the general scores of both questionnaires. Moreover, moderate-to-high correlations were seen in scores for physical clumsiness and general coordination, in timing and speed of reaction and movement, and even in fine motor skills. However, in ball skills, a very low correlation was seen between the parents' and the teachers’ ratings. Additionally, parents identified about 5% more DCD than reported in the literature. It is important to analyze questionnaire findings by motor-skill subfields, as a means for determining operational intervention goals.

Descriptors: early identification, developmental coordination disorder (DCD), motor difficulties, gross motor skills, fine motor skills, PE teachers.