דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

| | 27/01/2025

היבטים תפקודיים בהתפתחות הילד

שם הקורס: היבטים תפקודיים בהתפתחות הילד

מנחה/ים.ות: מיכל היקרי-  יועצת שינה וגמילה, מתמחה בשפת גוף התינוקות ומדריכת עיסוי תינוקות 11 שנים. בוגרת ומרצה ב"מכללת לריסה גינת", מנתחת התנהגות יישומי ABA, בעלת תעודת הוראה ותואר ראשון B.ED בחינוך לגיל הרך. תחיה אילת - פיזיותרפיסטית נוירו- התפתחותית. סופי איטקין-  בעלת ניסיון של כעשור עם ילדים על הרצף האוטיסטי. כיום עובדת  כמרפאה בעיסוק, רכזת גן, מדריכה בגני התקשורת חוקרת ומרצה. קרני להט -מ.א בטיפול בתנועה. פסיכותרפיסטית בטיפול הורה ילד, בעלת 12 שנות ותק באוטיזם, מטפלת בתנועה ,טיפולים דיאדיים והדרכות הורים. מיכל איילון (אופצ'בסקי)-  קלינאית תקשורת, בעלת ותק של 8 שנים. מדריכה בגני תקשורת. לילך סלומי - מרפאה בעיסוק, בעלת ותק של 9 שנים. ניסיון באבחון וטיפול בילדים ופעוטות עם קשיים וליקויים התפתחותיים ועם ילדים על הרצף האוטיסטי. מדריכה בגני תקשורת.

      תיאור הקורס:

הקורס יעסוק בהקניית ידע התפתחותי למטפלים מכל מקצועות הבריאות אשר עובדים בתחום התפתחות הילד. ההקנייה תכלול התייחסות מקיפה למגוון תפקודים ועיסוקים אשר נרכשים בשנים הראשונות בגיל הרך תוך התייחסות לתחומים: קוגניטיבי, חושי, מוטורי, שפתי, חברתי- התנהגותי, רגשי.

  •  הקורס יתקיים במתכונת של שיעורים קבוצתיים באופן היברידי:
  • מפגשים 1-3, 5-12 - מקוונים (שעה וחצי).
  • מפגש 4- פרונטלי (3 שעות) - מקום המפגש יימסר בסמוך למועד המפגש.
  • מס' מועדים בשנה: 1.
  • מס' מפגשים: 13.
  • תאריכי ושעות המפגשים:
    • מפגשים מקוונים  1-3: 23/02/2025, 02/03/2025, 09/03/2025, 20:00-21:30.
    • מפגש פרונטלי 4: 23/03/2025, 18:00-21:00.
    • מפגשים מקוונים 5-12: 30/03/2025, 20/04/2025, 27/04/2025, 04/05/2025, 11/05/2025, 18/05/2025, 25/05/025, 08/06/2025, 15/06/2025, 20:00-21:30.
  • היקף השעות: 21.
  • תעודת סיום: תשלח בסיום הקורס.
  • קהל היעד: מולטידיסיפלינרי (כלל מקצועות הבריאות).

 

תוכנית המפגשים:

מס' מפגש

תאריך מפגש

שעות

נושא המפגש

שם המרצה

מקורות

1

23/02/2025

 

20:00-21:30

התפתחות שינה ב-3 השנים הראשונות והשפעת גורמים שונים על השינה.

 

 

מיכל היקרי

וולף, ד. (1996). בעיות השינה של התינוק והילד.

שדה, א. (1999). לישון כמו תינוק.

Andres, Y., & Sadeh, A. (1993). The trans contextual model of sleep regulation. Sleep, 16(4), 371-383.

Kuhlemann, V., et al. (2020). Normal sleep development in infants: findings from two  large birth cohorts. Sleep, 43(1), e10059.

2

02/03/2025

20:00-21:30

שינה, ואתגרי שינה- התבוננות בתהליך מנקודות מבט שונות תוך חיבור להיבט הרגשי- התפתחותי.

 

מיכל היקרי

קושניר, י. (2011). פחדי לילה אצל ילדי גן. ב- הילד והגן: התפתחות רגשית, חברתית וקוגניטיבית (עמ' 261-272). אחווה.

קושניר, י. (2012). הפרעות ובעיות שינה בקרב ילדים עם הפרעות מהספקטרום האוטיסטי. ב- הילד והמתבגר עם אוטיזם: היבטים רגשיים, התנהגותיים וקוגניטיביים (עמ' 233-250). אחווה.

Krakowiak, R., Goodlin-Jones, B. L., Hertz-Picciotto, I., Croen, L. A., & Hansen, R. A.  (2008). Sleep problems in children with autism spectrum disorders, developmental delays, and typical development: a population-based study. Pediatrics, 122(3), e773-e781.

3

09/03/2025

20:00-21:30

גמילה- פרידה מחיתולים כאחד מאבני הדרך ההתפתחותיות.
התבוננות בתהליך מנקודות מבט שונות תוך חיבור להיבט הרגשי- התפתחותי.

מיכל היקרי

פרייברג, ד'. (1974). השנים המופלאות.

תייר, ד. (2011). היענות לצרכים: גמילה (מוקדמת) מחיתולים בגישת ההורות הסמכותית המיטיבה.

טנא, ל., קליחמן, א., זיוון בכר, ל. (2021). אי-שליטה בסוגרים אצל ילדים על הרצף האוטיסטי.

Azrin, N. H., & Foxx, R. M. (1974). Toilet training in less than a day.

deVries, M. W., & deVries, M. R. (1977). Cultural relativity of toilet training readiness: a perspective from East Africa. Child Development, 48(3), 795-805.

Sillén, U. (2001). Bladder function in healthy neonates and its development during infancy. Journal of Urology, 165(6), 2081-2085.

Duong, T. H., et al. (2010). Development of bladder control in the first year of life in children who are potty trained early. Journal of Pediatric Urology, 26(2), 145-150.

Bales, G. L., Yu, L.-C. K., Linh, L. Q., et al. (2013). Urinary bladder control during the first 3 years of life in healthy children in Vietnam - A comparison study with Swedish children. Journal of Pediatric Urology, 39(3), e1-e7.

4

23/03/2025

18:00-21:00

התפתחות האכילה, בעיות אכילה- הרחבת הידע בכל הקשור בקשיים שעלולים להתעורר סביב נושא האכילה בשלבי ההתפתחות השונים ובקרב ילדים עם לקויות התפתחותיות  נוירולוגיות שונות, התערבות ודרכי טיפול באכילה.

תחיה אילת

Alexander, R., Boehme, R., & Cupps, B. (1993). Normal development of functional skills. 

Delaney, Amy L. and Arvedson, Joan C. 2008. DEVELOPMENT OF SWALLOWING AND FEEDING: PRENATAL THROUGH FIRST YEAR OF LIFE. DEVELOPMENTAL DISABILITIES RESEARCH REVIEWS 14: 105 – 117.

Sayre, J. M., Pianta, R. C., Marvin, R. S., & Saft, E. W. (2001). Mothers' representations of relationships with their children: Relations with mother characteristics and feeding sensitivity. Journal of Pediatric Psychology, 26(6), 375–384

Morris, M. E., Perry, A., Bilney, B., Curran, A., Dodd, K., Wittwer, J. E., & Dalton, G. W. (2006). Outcomes of physical therapy, speech pathology, and occupational therapy for people with motor neuron disease: A systematic review. Neurorehabilitation and Neural Repair, 20(3), 424-434.

5

30/03/2025

20:00-21:30

משחק – הגדרה, חשיבות המשחק, מודלים במשחק. התפתחות המשחק בגיל הרך. התפתחות משחק חברתי בגיל הרך.

סופי איטקין

Anderson-McNamee, J. K., & Bailey, S. J. (2010). The importance of play in early childhood development. Montana State University Extention, 4(10), 1-4.

 

Dabiri Golchin, M., Mirzaie, H., & Hosseini, S. A. (2021). Effects of Occupational Therapy Interventions on Improving Play Performance in Children With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): A Systematic Review. Iranian Rehabilitation Journal19(3), 221-230. DOI: 10.32598/irj.19.3.761.2

 

Jung, S., & Sainato, D.M. (2013). Teaching play skills to young children with autism. J Intellect Dev Disabil 38(1):74-90. doi: 10.3109/13668250.2012.732220.

 

Lifter, K., Foster-Sanda, S., Arzamarski, C., Briesch, J., & McClure, E. (2011). Overview of play: Its uses and importance in early intervention/early childhood special education. Infants & Young Children24(3), 225-245. doi:  10.1097/IYC.0b013e31821e995c. 

 

Movahedazarhouligh, S. (2018). Teaching play skills to children with disabilities: Research-based interventions and practices. Early Childhood Education Journal46(6), 587-599. doi: 10.1007/s10643-018-0917-7.

 

Nijhof, S. L., Vinkers, C. H., van Geelen, S. M., Duijff, S. N., Achterberg, E. M., Van Der Net, J., ... & Lesscher, H. M. (2018). Healthy play, better coping: The importance of play for the development of children in health and disease. Neuroscience & Biobehavioral Reviews95, 421-429. doi: 10.1016/j.neubiorev.2018.09.024.

 

O'Brien J, Coker P, Lynn R, Suppinger R, Pearigen T, Rabon S, St Aubin M, & Ward A.T. (2000). The Impact of Occupational Therapy on a Child's Playfulness, Occupational Therapy In Health Care, 12(2-3), 39-51. doi: 10.1080/J003v12n02_03

 

 Ray-Kaeser, S., Châtelain, S., Kindler, V., & Schneider, E. (2018). The evaluation of play from occupational therapy and psychology perspectives. Evaluation of childrens' play: Tools and Methods, 7‏(4), doi: https://doi.org/10.1177/1362361303007004006

 

Rthur, M., Bochner, S., & Butterfield, N. (1999). Enhancing peer interactions within the context of play. International journal of disability, development and education, 46(3), 367- 381. doi: 10.1080/103491299100551

 

Stagnitti, K. (2004). Understanding play: The implications for play assessment. Australian occupational therapy journal51(1), 3-12. doi: 10.1046/j.1440-1630.2003.00387.x

 

Stagnitti, K., & Unsworth, C. (2000). The importance of pretend play in child development: An occupational therapy perspective. British Journal of Occupational Therapy63(3), 121-127. doi: 10.1177/030802260006300306

 

Sualy, A., Yount, S., Kelly-Vance, L., & Ryalls, B. (2011). Using a play intervention to improve the play skills of children with a language delay. International Journal of Psychology: A Biopsychosocial Approach/Tarptautinis Psichologijos Zurnalas: Biopsichosocialinis Poziuris, 9. 105–122.

6

20/04/2025

20:00-21:30

משחק- כלי הערכה בתחום המשחק. גישות התערבות במשחק. תפקיד המטפלת בקידום המשחק.

סופי איטקין

7

27/04/2025

20:00-21:30

מה אומרת הפסיכותרפיה על חשיבות המשחק, פסיכואנליזה ומשחק מפרויד ועד ויניקוט

קרני להט

פרוני א. (2002 ), המשחק מבט מהפסיכואנליזה ממקום אחר :מהות המשחק ומקום התרחשותו ,פרק 1, 21-35.

 

ויניקוט ד.ו.(2007 ) ,משחק ומציאות  :משחק אמירה תיאורטית , פרק 3  , 66-78.

 

פרוני א. (2002 ), המשחק מבט מהפסיכואנליזה ממקום אחר :מפרויד עד ויניקוט .מבוא לפסיכואנליזה ומשחק , פרק 3 ,88-121.

 

צ'ת'יק מ. (2000) ,שיטות בפסיכותרפיה של הילד , אסטרטגיות פסיכודינמיות , פרקים 3-5 , 59-106.

8

04/05/2025

20:00-21:30

איך מלמדים הורים לשחק? חשיבות המשחק הורה ילד

קרני להט

9

11/05/2025

20:00-21:30

שפה- קדם מילי, חד מילי, דו מילי ופרץ לקסיקלי.

 

מיכל איילון (אופצ'בסקי)

דרומי, א' (2003). שלבים בהתפתחות העברית כשפת אם. בתוך פ"ש קליין וד' גבעון )עורכות(, שפה, למידה ואוריינות בגיל הרך (עמ' 9–41). תל אביב: הוצאת רמות – אוניברסיטת תל אביב.

 

האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת. (2019). תפקידי קלינאי התקשורת באבחון, בהערכה ובהתערבות מוקדמת של פעוטות בגילים לידה עד שלוש שנים: נייר עמדה.

גנדלר - שלו, ה' (2020). התפתחות הלקסיקון המוקדם בקרב ילדים דוברי עברית. מחקר אמפירי על מדגם ארצי גדול. עבודת גמר לתואר דוקטור, בית הספר לחינוך, אוניברסיטת תל-אביב.

10

18/05/2025

20:00-21:30

שפה - דקדוקי מוקדם ומאוחר, נורות אדומות.

 

מיכל איילון (אופצ'בסקי)

11

25/05/2025

20:00-21:30

התפתחות ציור לצד ההתפתחות הגרפו מוטורית בילדים, ידע תיאורטי ורעיונות לדרכי טיפול והתערבות.

לילך סלומי

גופנא, ש’ (2005). תכנית התערבות לשם שיפור המוכנות לכתיבה בקרב ילדים בעלי לקויות למידה בביה"ס לחינוך מיוחד. כתב עת ישראלי לריפוי בעיסוק, 14(3), H141–H156.

 

הר צבי, ש., ליפשיץ נ. (2015). תן לאצבעות ללכת במקומך. הד הגן, תשע"ה א'.

 

ילון, ד’, שטיימן, י’ (2019). הילד בקצה העיפרון: הכתיבה הידנית כאתגר רב-תחומי. מכון מופת.

 

מלקיודי, ק' (2004). הבנת ציורי ילדים (ב' פרלשטיין-זיסו, מתרגמת). קריית ביאליק: אח. (המקור פורסם ב-1998).

 

קרסקו-וקנין, נ', כץ, ש' (2014). עידוד ציורי ילדים בגן באמצעות יצירת הצלחות. שאנן, כ, 340-315.

 

תורג'מן, א' וגלבוע י' (2020). הקשר בין מיומנויות גרפו מוטוריות לתפקודים ניהוליים בקרב ילדי גן. כתב עת ישראלי לריפוי בעיסוק, 29(1), .H53-H41

 

לוין, א', אמסטרדר, פ', וקורת, ע' (1997). ניצני כתיבה בגיל הגן: היבטים התפתחותיים והשפעת מבנה הלשון. בתוך שימרון, י' (עורך) (תשנ"ז) מחקרים בפסיכולוגיה של הלשון בישראל. (עמ' 248-289 ). ירושלים: מאגנס

Benbow, M. (2006). Principles and practices of teaching handwriting. In A. Henderson & C. Pehoski. Hand function in the child: Foundations for remediation (pp. 319-342). Elsevier Health Sciences.

Case-Smith, J., & Exner, C. E. (2014). Hand Function Evaluation and Intervention. In J. Case-Smith, & J. C. O'Brien, Occupational therapy for children and adolescents (pp. 220-249). Elsevier Health Sciences.

Exner, C. E. (2006). Intervention for children with hand skill problems. In A. Henderson & C. Pehoski. Hand Function in the Child: Foundations for Remediation (pp 239-266). Elsevier Health Sciences.

Pehoski, C. (2006). Object manipulation in infants and children. In A. Henderson & Pehoski. Hand function  in the child: Foundations for remediation, (pp.143- 160). Elsevier Health Sciences.

Raja, K., Katyal, P., & Gupta, S. (2016). assessment of in-hand manipulation: Tool development.  International Journal of Health & allied Sciences, 5, 235 - 246.

Sharma A. (2011). Developmental examination: birth to 5 years. Archives of disease in childhood. Education and practice edition, 96(5), 162–175. https://doi.org/10.1136/adc.2009.175901

Visser, Marieta, Nel, Mariette, de Vries, Juanne, Klopper, Erina, Olën, Kabi, & van Coller, Johanette. (2014). In-hand manipulation of children aged four and five-years-old: translation, rotation and shift movements, in Bloemfontein. South african Journal of Occupational Therapy, 44(2), 22-28. Retrieved January 08, 2024, from http://www.scielo.org.za/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S231038332014000200006&lng=en&tlng=en.

12

08/06/2025

20:00-21:30

מודעות פונולוגית ואוריינות לפי המודל ההתפתחותי

מיכל איילון (אופצ'בסקי)

בר און, ע. (2011). מודל התפתחותי ברכישת הקריאה בעברית. דש: דיבור שפה ושמיעה 1-24, 30.

13

15/06/2025

20:00-21:30

תפקודים ניהוליים – הגדרה

השפעה תפקודים ניהוליים על תחומי עיסוק השונים (משחק, למידה, עצמאות ועוד), אבחונים להערכת תפקודים ניהוליים, תפקודים ניהוליים ואבחנות שונות, תפקיד המטפלת.

 

סופי איטקין

Cara E. Pugliese et. al. (2016). Longitudinal Examination of Adaptive Behavior in Autism Spectrum Disorders: Influence of Executive. Journal of Autism and Developmental Disorders. 64(2), 467-477.

 

Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual Review of Psychology, 64. 135-168.  https://psycnet.apa.org/doi/10.1146/annurev-psych-113011-143750

 

Josman, N., & Rosenblum, S. (2018). A metacognitive model for children with atypical brain development. In N. Katz (Ed.), Cognition, occupation, and participation across the life span: Neuroscience, neurorehabilitation and models for intervention in occupational therapy (pp. 223–248). AOTA Press.

 

Otero, T. M., Barker, L. A., & Naglieri, J. A. (2014). Executive function treatment and intervention in schools. Applied Neuropsychology: Child, 3, 205–214. https://doi.org/10.1080/21622965.2014.897903

 

Toglia, G.P., Rodger, S.A., & Polatajko, H.J. (2012). Anatomy of cognitive strategies: 4 A therapist's primer for enabling occupational performance. Canadian Journal of Occupational Therapy, 79(4), 225-236.

 

 

דרישות קדם:

  • הגעה למפגש ה-4 (פרונטלי) עם מספר מאכלים המתאימים לקטגוריות הבאות: מים, מעדן במרקם חלק, מוצקים רכים: בננה/ירקות מבושלים/ לחם. בנוסף יש להביא למפגש כפית שמתאימה לדעתכם להאכלת תינוק שמתחיל לאכול עם כפית אוכל מעוך. השתתפות פעילה בזמן ההתנסות באכילה.

דרישות הקורס:

  • השתתפות פעילה במפגשים ומצלמה פתוחה לאורך כל המפגשים המקוונים.