מודל מעשי למודל דקל להוראה ואימון כדורסל בגישת המשחק
"מודל דקל להוראה ואימון כדור-סל בגישת הבנת-המשחק"
למאמר העוסק במודל התיאורטי - לחץ כאן.
בלימוד מיומנויות+ מהלכים בסיסיים למתחילים: הרציונל הוא:
'שם המשחק הוא ההתקפה' מטרת המודל להקל על לימוד/תרגול/אימון והבנת מהלכי המשחק
רציונל המודל הוא: שילוב בין תרגול/לימוד מיומנויות ומשחקונים משחקים מתפתחים
לקבוצה מגיל נערים ומעלה המשחקת בליגה ושולטים במהלכים הבסיסיים: הסלוגן הוא:'שם המשחק הוא ההגנה'
מטרות המודל:
א. יצירת עניין הנאה שמחת חיים תוך התלהבות ותחושת הצלחה
ב.לימוד הבנת המשחק בתנאים מקלים
שימוש במודל:
משחקונים מספרי 1, 2, 3, 4: יבוצעו בחלק המכין בחשיפה למהלכי משחק בסיסיים: להקניית העניין וההנאה בתהליך ההכנה, בשיפור רמת ההחלטות הבסיסית
משחקים א' עד ד': יבוצעו בחלק המרכזי או המסיים בשיעור/אימון
משחקוני הכנה
1-5: (במאונך)
|
|
טבלאות
מרכיבי
המשחק:
(מאוזן)
|
א.
למוד
מיומנות
בודדת
|
ב.
שילוב
מיומנויות
|
ג.
טקטיקה בסיסית
|
ד.
טקטיקת היחיד לפי עמדה
|
ה.
עקרונות משחק הצוות בהתקפה (בסל אחד)
|
ו.
משחק גדול
5*5 ערוך ומהיר
|
|
1. משחקוני-
הכנה למיומנויות
|
מדגישים ביצוע דגש טכני של מיומנות
|
במשחק קטן מנצח ומפסיד
|
|
|
|
|
|
|
|
2. משחקוני
תנועה
|
הותאמו לכדור - סל
|
ע"י מורה מדריך
|
|
|
|
|
|
|
|
3. מעבר לביצוע מיומנויות בקבלת ניקוד בתוספת קליעות
|
מעבר מהגנה להתקפה
|
ביצוע מול קונוסים
|
|
|
|
|
הערה לביצוע בשיעור/אימון
|
משחקוני הכנה 1 עד 5 יבוצעו בהכנה לשיעור
|
|
4. משחקוני אתגר
|
|
|
|
|
|
|
משחקוני למידה א' עד ה/1 יבוצעו בחלק המרכזי בשיעור/אימון
|
|
|
5. משחק מכין ללמוד חשיפה בהתנסות בנושא לימוד
משחקי למידה
|
בביצוע נושא השיעור בתנאים מקלים
|
לדוגמא: יתרון מספרי
1*3
2*3
3*5
|
|
|
|
|
|
|
|
א. יתרון מספרי גדול
|
למתחילים
|
|
|
|
|
|
|
|
|
א'/1 יתרון מספרי קטן
|
משחק למידה ראשון למהלכי המשחק
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ב. ניקוד בהתקפה ובהגנה
|
ניקוד מצטבר בהתקפה + בהגנה
|
לעידוד הגנה נכונה
|
לא חוטפים ללא עברות
|
להקלת הלמידה
|
|
|
|
|
|
ג. מעבר מהגנה להתקפה
|
במסירה למדריך שמחליט
|
למסור למבצע נכון
|
מיקוד נושא של השיעור/האימון
|
לשלוט בקצב
|
ובביצוע משופר
|
|
|
|
|
ד. מעבר בהתניות ללומדים
|
ביצוע נושא שיעור קליעה
|
מקנה יותר נק'
|
|
|
|
|
|
|
|
ה. מעבר בשילוב
5*5
ה'/1 מעבר במסירה לשגרירים
|
שגרירים תומכים
בשילוב שגרירים פעילים
|
מחזירים מסירה
מקבלים כדור
|
למתקיפים
נכנסים לשחק
|
משחק גדול לסיום
בהחלפת המוסרים
|
בחמישיות מתחלפות
שיוצאים לקו האורך
|
מתחלפים המוסרים
להיות שגרירים
|
הערה: לכל קבוצה יש שגרירים
|
|
|
הנחיות ליישום המודל במערך לימוד/תרגול מיומנויות
(הדוגמאות ממערך לימוד כדרור צידי בשילוב מסירה)
שלב-א': משחקוני הכנה
שלב-ב': במערך: תרגול הדגשים הטכניים העיקריים בשילוב מיומנויות:
שלב-ג'
(חלק עיקרי במערך): למידת מהלכי המשחק בהוספה מדורגת של שחקני הגנה: עדיפות לקליעה מקרוב לסל ולא מרחוק תוך הנעת כדור מצד לצד ,
1. בתרגול מיומנויות
2. עמדות במגרש
משחקי הלמידה של מהלכי המשחק (יבוצעו כל שיעור)
1. יתרון מספרי גדול למתחילים 3*1
2. יתרון מספרי קטן 3*2
3. ניקוד מצטבר בהגנה+בהתקפה מתאים לנושאי לימוד בהם השמירה קרובה
4. מעברים במסירה למורה/מדריך שמפעיל הלומדים תוך הסברים ותיקונים
5. 'מעברים מהגנה להתקפה בשילוב 2-3 ג'וקרים המשחקים כל הזמן עם המתקיפים
6. מעברים בשילוב קבוצות שגרירים-תומכים
בקו האורך מקבלים מסירה ומחזירים, כאופצית מסירה+הפעלה טובה לסיום המערך
שלב-ד': הפעלה לסיום
7. 'מעברים מהגנה להתקפה בשילוב שגרירים המחליפים את המוסרים' שלשיות או חמישיות במעברים מהגנה להתקפה