דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

אם לא ניפול איך נקום?

אתמול פגשתי את ענת, סבתא צעירה ששומרת על הנכד שלה, יניב. היא נמצאת איתו כמעט מידי יום ונראתה מוטרדת מאוד.

יניב, תינוק חמוד וסקרן, בן 9 חודשים. הוא יכול ממש "לפתח שיחה" עם כל מי שהוא פוגש. חייכן, חבקן.

הוא גם מתפתח מאוד יפה מבחינה מוטורית. זוחל על שש, נעמד ליד חפצים וגם הולך לאורך השולחן בסלון.

אז מה מטריד אותך? אני שואלת אותה.

יניב, היא מספרת לי, יודע להיעמד, אבל לא יודע לרדת בחזרה לרצפה.

אז מה הוא עושה כשהוא לא רוצה לעמוד יותר? אני שואלת.

הוא מנסה לרדת ומוותר. נשאר לעמוד עוד קצת, ושוב מנסה לרדת ומוותר, ועומד עוד קצת, עד שהוא מתעייף.

ואז?

ואז הוא קורא לי. ואני, עם ציוץ ראשון שלו, רצה אליו ועוזרת לו לחזור לרצפה.

ומה לגבי ישיבה? אני שואלת. יניב מתיישב לבד? מסוגל לשחק כשהוא יושב באופן עצמאי?

יניב מסוגל לשבת, כשאני מושיבה אותו, עונה לי ענת. אבל אני תמיד לידו, שומרת שלא ייפול. לפעמים אני מניחה מסביבו כריות שיתמכו בו.

אם כך, אני אומרת, יניב מסוגל לעמוד, אך לא לעבור לישיבה. לשבת, אך לא לעבור לזחילה.

נשמע לי שניב די תקוע.

ענת מסתכלת עלי בעיניים שואלות. אז מה אני אמורה לעשות? לתת לו ליפול??

כן ולא.

כן. חשוב לתת לתינוקות להתנסות בנפילות, אבל זה לא אומר שצריך לסכן אותם בנפילות.

אפשר לתת להם הזדמנויות לנפילה ולהיות לידם, לשמור שלא יפגעו.

איך עושים את זה?

כאשר תינוק עומד ליד שולחן סלוני, כדאי להניח לידו, על שרפרף, צעצוע. כדי להגיע אליו יצטרך התינוק להתכופף, ואז לחזור לעמידה לצורך המשחק. בהדרגה, השמיטו את השרפרף והניחו את הצעצוע על הרצפה, התינוק יצטרך להתכופף נמוך יותר ומשם לחזור לעמידה. כך היכולת שלו לאמוד את הגובה תשתכלל, והוא פחות יחשוש מנפילה.

ולגבי ישיבה: ראשית, מומלץ לאפשר לתינוק להגיע למצב של ישיבה בדרכו שלו. אם תינוק מצליח להתיישב בעצמו, הוא גם יצליח לצאת ממצב הישיבה. כשמושיבים תינוק, לעיתים קרובות הוא אינו מסוגל לצאת ממצב זה וחש חוסר אונים ותסכול. כשהתינוק כבר מתיישב לבדו: להתיישב מאחוריו ולמשוך אותו בעדינות לאחור, לכיוון הבטן שלכם, ולאפשר לו להתמודד עם היציאה משיווי המשקל והחזרה לישיבה, כל זאת תוך כדי משחק.

כי ככה זה בחיים, מי שעומד זקוף, הוא לאו דווקא היציב. דווקא זה שמסוגל להתכופף וליפול, הוא זה שמתמודד עם רוחות נושבות ועם כוחות המשיכה.

וכמו שכתב אהוד מנור, ושר בדרכו המיוחדת אריאל זילבר:

ואני ראיתי ברוש 
שניצב בתוך שדה מול פני השמש 
בחמסין, בקרה 
אל מול פני הסערה. 

על צידו נטה הברוש 
לא נשבר את צמרתו הרכין עד עשב. 
והנה, מול הים 
קם הברוש ירוק ורם. 

הנה ברוש, לבדו 
מול אש ומים. 
הנה ברוש, לבדו 
עד השמיים. 
ברוש, לבדו איתן. 
לו רק ניתן ואלמד 
את דרכו של עץ אחד. 

את ההסתכלות על התינוק המתפתח והתמיכה בלמידת שלבי ההתפתחות לומדים בקורס ללווי והעשרה התפתחותית לתינוקות ולהורים ב"שיטת שלהב" -גישה רב מערכתית המבוססת על שיטת פלדנקרייז, במכללה האקדמית בוינגייט

הכותבת: אורלי גת, מרפאה בעיסוק MSc, שיטת שלהב ChildS'pace

מאמרים רלוונטים נוספים

כאשר הידע פוגש את החוויה

05/05/2013

קרא עוד

התמודדות עם קור בלילה במדבר וכיצד זה קשור לבעיות קשב וריכוז?

14/01/2015

קרא עוד

וינגייט - היסטוריה מכובדת ועתיד בהיר

28/08/2013

קרא עוד

פחמימות מורכבות בחורף

30/11/2014

קרא עוד

אומנות כחינוך בבתי הספר

13/10/2014

קרא עוד

מה אנו אמורים ללמד בהדרכת רכיבה?

09/05/2013

קרא עוד