- אודות
- המסלול האקדמי
-
- לימודי תעודה
- מכינות
- רישום לתואר ראשון
כ-10 שנים עבד בבניין, ב- 1932 יצא להשתלם בחינוך גופני במכון הממלכתי של קופנהגן. בשובו לימד בבית הספר היסודי תל-נורדאו ובגימנסיה ריאלית בלפור. ב- 1944 הצטרף להנהלת המחלקה להכשרת גופנית של הוועד הלאומי בתפקיד של מנהל הדרכה. היה בין היוזמים להקמת בית המדרש למורי החינוך הגופני, שבשנים הראשונות שמו היה הקורס השנתי לחינוך גופני, והיה מנהלו במשך 16 שנה.
ב-1960 התמנה כמפקח מחוזי לחינוך גופני במוסדות חינוך על-יסודי ומ- 1962 למפקח ארצי על החינוך הגופני העל-יסודי ועל פעילות הגדנ"ע עד יציאתו לגמלאות בשנת 1970.
עם עלייתו ארצה המשיך את פעולתו במכבי, בעיקר בשטח המקצועי-ספורטיבי. מספר שנים היה אחראי לספורט במכבי תל-אביב. היה מפקד מכבי צעיר בתל-אביב, המשיך את פעולתו במכבי ישראל ובמכבי העולמי. היה פעיל בארגון ובביצוע כינוסי המכבי בארץ. החל מהמכבייה הראשונה היה פעיל בארגון, שימש יו"ר הוועד המארגן במכבייה ה- 9 וה- 10 ובמכבייה ה- 11 הוא התמנה ליו"ר כבוד.
לאחר קום המדינה שימש כסגן יו"ר הוועד האולימפי, בתוקף תפקידו זה ייצג את מוסדות הספורט בפורום הבינלאומי, השתתף בשם מכבי העולמי בכנס היסוד שלGAIF (ארגון גג של מוסדות ספורט בין-לאומיים) והמשיך לייצג את המכבי העולמי במוסד זה במהלך שנים רבות.
ב- 1974 זכה לקבלת עיטור הוועד האולימפי הבינלאומי, שהוא עיטור יוקרתי במיוחד על תרומתו להפצת הרעיון האולימפי על תרומתו הכללית לספורט האולימפי בישראל.
חיבר מספר ספרים בחינוך גופני, וביניהם ספר היסוד להוראת ההתעמלות בבתי ספר, וכן ספר על תולדות חייו – "סיפורו של אדם פשוט".
חיים ויין היה בין המייסדים של ארגון מורי החינוך הגופני. בהיותו מנהל הספורט של מכבי ישראל בשנות ה- 30, הניח את היסוד לשיתוף הפעולה עם "הפועל". הוא ממשיך את פעולתו , נוסף לפעולתו במכבי, במוסדות הספורט ובעיקר בוועד האולימפי. היה חבר הוועד המנהל של מכון וינגייט וחבר הנאמנים של בית המדרש למורי החינוך הגופני.
בצוואתו הותיר חיים ויין חלק מעיזבונו להקמת קרן מחקר על שמו ושם רעייתו אהובה בתחום החינוך הגופני והספורט במסגרת המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט). בצוואתו זו היה לאחד ממובילי החזון של מיסוד המחקר בחינוך הגופני ובספורט בארץ. על תרומתו וחזונו אלה החליטה המכללה לקרוא את רשות המחקר על שמו.
הקרן שימשה במשך שנים לסיוע לחוקרים נבחרים שהקדישו את זמנם לחקר סוגיות בתחומים אלה.
מאז 1987 הוענקו מכספי הקרן מענקים ל 49 עבודות מחקר בהיקף כולל של 197,400 ₪. להלן פירוט מקבלי המענקים ונושאי המחקר:
מס"ד |
שם | שנה | שם העבודה | ||||
1 |
אורית חריף + אורלי אורן |
1987 |
השוואות תפיסת המאמץ של המתאמן באמון משקולות בעומסים שונים |
||||
2 |
איילה יניב |
1988 |
הערכת האפקט האקוטי של עישון סיגריות על קינטיקום של צריכת חמצן במאמץ |
||||
3 |
דרור שגיא |
1988 |
פיתוח מודל מתמטי לחיזוי עלות מטבולית בריצה עם משא בשיפועים שונים |
||||
4 |
יונתן פורת ודב לופי |
1990 |
רמת הקשר בין תכנית אימונים חדשנית באימון גופני ודימוי עצמי אצל חיילים |
||||
5 |
גלי ורבר |
1990 |
השפעת פעילות גופנית ממושכת עם עומסים שונים עם שתייה וללא שתייה, על תפקודי החדר השמאלי, מטאבוליזם ונשימה |
||||
6 |
שחר נייס |
1990 |
השפעת תנוחות הגוף בזמן מאמץ על עצמת ההתקף האסמטי שבא בעקבות המאמץ |
||||
7 |
אורנה ביטנר |
1990 |
אבחון ושיפור הכשרים הפסיכומוטוריים של ילדי הגן וביה"ס היסודי |
||||
8 |
מרסלו לאו |
1992 | השפעת ישיבה ממושכת ומקום ישיבה בכיתה על שינויים בתנוחות הגב והכתפיים בקרב ילדי בית-ספר בכיתות ד-ה | ||||
9 |
יעל פרת |
1992 |
השפעת תכנית אימונים אירובית בעצימות גבוהה על תפקוד ראות אצל חולים עם חסימות בעורקים כליליים |
||||
10 |
ד"ר אילנה צור |
1992 |
קשר בין הרגלי נשימה / מודעות נשימה ושיפור הבריאות |
||||
11 |
יהודית איילון |
1994 |
מנגנונים מוטוריים ראייתיים ומנגנונים מוטוריים הפעילים בתנוחת היד אצל קופי מקק |
||||
12 |
רונית הנגבי |
1994 |
השתתפות בכיתות ספורט השגיות ועיצוב שאיפות בתחום הספורט וההשכלה |
||||
13 |
אסתר גולדשטיין |
1994 |
השפעת פעילות גופנית במים על צפיפות העצם אצל נשים אחרי המונופוז |
||||
14 |
זהבית לויאן |
1994 |
הקשר בין חרדה ומוקד שליטה בקרב ספורטאים |
||||
15 |
ענת חכם |
1994 |
השפעת פעילות במים על תפקוד נשימתי אצל ילדי גן נפגעי שיתוק ילדים |
||||
16 |
זהבית לויאן |
1996 |
תחושת הבדידות והכשירות החברתית של ילדים לקויי למידה והשתקפות במשחקי תחרות ושיתוף בחינוך גופני |
||||
17 |
ד"ר איתי שביט |
1996 |
תפקודים סיסטוליים ודיאסטוליים של החדר השמאלי בזמן מאמצים דינאמיים וסטאטיים אצל ילדים לפני גיל ההתבגרות |
||||
18 |
יובל ליבלינג |
1996 |
השפעת מאמץ איזודינאמי על תפקוד החדר השמאלי – הבדלים בין גברים ונשים |
||||
19 |
יוסי בן-טוב |
1996 |
הקשר בין כושר גופני לדימוי העצמי ולדימוי הגופני של תלמידים בגיל 17 |
||||
20 |
לאורה מנסן |
1996 |
הקשר בין מין המאמן ומין הקבוצה לבין סגנון הניהול של המאמן בכדורסל מקצועי בישראל |
||||
21 |
עקיבא קורל |
1997 |
חשיפה פתאומית לקור ולמאמץ גופני כמעורר אוטם לב חריף |
||||
22 |
גלי ורבר |
1997 |
שינויים המודינמיים בעת מבחן חוזק בחולי לב |
||||
23 |
ברק ירון |
1997 |
השפעת ההוראה בשיטות שונות על המכניקה של התנועה בתהליך הרכישה של מיומנויותמוטוריות |
||||
24 |
יונתן פורת |
1997 |
תרומת כלי הברירה הקיימים לחיזוי ההצלחה במכללה להכשרת מורים לחינוך גופני |
||||
25 |
יצחק מלצר ושו"ת |
1997 |
שליטה בשיווי משקל יציבתי אצל קשישים בעת ביצוע משימות מוטוריות |
||||
26 |
מיכל ארנון |
1997 |
השפעת שיטת הצבת מטרות, מצב תחרות, יעילות עצמית ומשתני אישיות על ביצועמשימת סבולת |
||||
27 |
גולדשטיין אסתר |
1998 |
השפעת תרגול במים על כאב גב תחתון כרוני |
||||
28 |
מירון רובינשטיין |
1998 |
השפעת משוב ביומכני על תהליך הלמידה של מיומנויות מוטוריות |
||||
29 |
איציק רם |
1998 |
תולדות התפתחות הרעיונות בחינוך הגופני בישראל והשפעתם על תכניות הלימודועל דפוסי הפעולה בהוראת המקצוע בתקופת הישוב |
||||
30 |
יצחק מלצר ושו"ת |
1999 |
השפעת האימון על שיווי משקל אצל קשישים |
||||
31 |
תמר בר-רצון |
1999 |
בדיקת המאמץ הקרדיופולמונרית – התרומה האפשרית באבחון קרדיאלי |
||||
32 |
ענת דיין |
1999 |
בדיקת ההשפעה של הכושר הגופני על חמצון הלפידים בסרום בעקבות מאמץ |
||||
33 |
אברהם בן-זקן |
1999 |
The Effectivence of Attention Startegies on Learning and Performing… |
||||
34 |
יעל אלמוסני |
1999 |
השפעת שני סגנונות הוראה בפעילות גופנית על איכות חייהם של צעירים בעלי פיגור קל ובינוני |
||||
35 |
רוני דרום |
1999 |
השוואה בין סגנונות ההוראה "תרגול" ו"הכללה" על יעילות עצמית בחינוך גופני |
||||
36 |
איילת דונסקי |
2000 |
השפעתסוגי חימום שונים על קצב פיתוח המומנט של פושטי הברך במאמץ איזומטרי מתפרץ |
||||
37 |
ירון ברק |
2000 |
השפעתהתניית חוזק דינמי איזוקינטי בטווח תנועה מוגבל על ערכי החוזק והפעילותהאלקטרומיוגרפית בתוך ומחוץ לטווח המאומן |
||||
38 |
קנופ נילי |
2001 |
"פגיעות גופניות ברקדנים: גורמי סיכון" |
||||
39 |
חריף חגי |
2001 |
ספורטופוליטיקה בינלאומית: הפונקציות הפוליטיות של הספורט הישראלי בזירההבינלאומית |
||||
40 |
רוגינסקי דינה |
2001 |
מחוללים ישראליות: בחינה סוציו – היסטורית ריקודי עם בישראל |
||||
41 |
ימין חן |
2001 |
"השפעת הרחבת כלי דם כליליים באמצעות PTCA או STENT אצל חולים במחלת לב כלילית עלתגובות קרדיופולמונריות במאמץ" |
||||
42 |
ינוביץ עינת |
2004 |
"השפעה של למידה רב-ממדית על רכישה של מטלות מוטוריות סגורות וחצי פתוחות, פרטניות ושיתופיות: דרכי למידה, אסטרטגיות למידה ורמת מיומנות הלומד" |
||||
43 |
עינת אזולאי |
2004 |
"שינויים בנפח פלסמת הדם בתגובה למאמץ אירובי ואנאירובי, השוואה בין נשים וגברים" |
||||
44 |
ד"ר דוד לויאל |
2004 |
שינויים קרדיו-פולמנריים ותרמיים כתוצאה מביצוע סימפטקטומי כטיפולבהיפ-הידרוזיס ראשוני |
||||
45 |
אורלי פוקס |
2007 |
מיומנויות מוטוריות אצל מבוגרים צעירים עם לקויות קשב וריכוז |
||||
46 |
גל זיו |
2008 |
"מאפיינים פיסיולוגיים ומטבוליים של המעבר מהליכה לריצה אצל ספורטאים העוסקים בהליכה תחרותית" |
||||
47 |
גנית מאיר |
2008 |
"השפעת ריצה ממושכת על התזמון המפרקי בין מפרקי כף הרגל והברך" |
||||
48 |
עופר סגל עז-כארי |
2008 |
"אפיון עקומות קינמאטיות של פגיעת צליפת שוט בצוואר" |
||||
49 |
רונית אבירם |
2008 |
"תקפות ומהימנות הערכת הוצאת האנרגיה וזיהוי פעילויות גופניות אצל ילדים עם שיתוק מוחין בעזרת אקסילורומטר משוכלל" |