חנוכה
מטרת הפעילות: הכרת מנהגי חג החנוכה
אוכלוסיית היעד: כיתות א-ג
יעדים חינוכיים:
-
הילדים יפעילו את גופם בהשראת מנהגים הקשורים בחנוכה.
-
הילדים יכירו את מנהגי החג: הסביבון.
-
הילדים יכירו את מנהגי האוכל של חג החנוכה: אכילת סופגניות ולביבות ומאכלי גבינה.
-
הילדים יכירו סוגי שמנים שונים והשפעתם על הבריאות.
על קצה המזלג:
על סיפור החנוכה ועל מצוות החג – הדלקת הנרות – יתעכבו בשיעורים העיוניים בכיתה.
פעילות זו תתמקד במנהגי החג ובעיקר בשני המנהגים התזונתיים:
אכילת סופגניות ולביבות מטוגנות בשמן
הטעם : זכר לנס חנוכה שנעשה בשמן. האותיות שמן חוזרות בסיפור: החשמונאים, נס פח השמן, שמונה ימי החג
אכילת מאכלי גבינה
הטעם : זכר לנס הניצחון, שיהודית, בתו של יוחנן כהן גדולהאכילה גבינה את מנהיג היוונים כדי שיירדם, חתכה את ראשו וכל צבאו נמלט.
סביבון
כלי משחק שנהוג לשחק בו בחנוכה. על גביו כתובות המלים "נס גדול היה פה" בגולה נהוג לכתוב "נס גדול היה שם". כשאסר אנטיוכוס ללמוד תורה, השתמשו בסביבונים כמסווה: היו מתכנסים ללימוד תורה וכשהיוונים היו באים, נהגו להוציא את הסביבונים ולשחק בהם. את השם הציע בילדותו איתמר בן אב"י בנו של אליעזר בן יהודה מחייה הלשון העברית. ח.נ. ביאליק הציע לקרוא למשחק זה - כרכר.
סוגי שומנים
המזונות העשירים בשומן הם גם עשירים בקלוריות. אין משמעות הדבר שהם אינם בריאים. קיימים מספר מקורות לשומן: שומן מהחי הוא בדרך כלל שומן קשה, מוצק, בטמפרטורת החדר. זהו שומן רווי ונמצא שהוא קשור לתחלואה גבוהה יותר. לכן מומלץ לעודד צריכה של מוצרים מהחי, שיהיו דלים בשומן כדוגמת: הודו, עוף ללא עור, החלקים בבשר הבקר שמכילים פחות שומן (אנטריקוט, סינטה, חזה, כתף). מזונות עשירים בשומן מהצומח, אינם מכילים כולסטרול, הם עשירים בשומן לא רווי, שהוא עדיף על פני השומן הרווי מן החי. מזונות כמו שומשום, זיתים, אבוקדו, טחינה,מיונז ופיצוחים מכילים ויטמינים מסיסי שומן A ו- D ולכן חשוב לעודד את הילדים להכירם. עם זאת לא צריך כמות כל כך גדולה מהם ואפשר להסתפק בכפית או בחופן אחד ליום כדי לספק את כל הצרכים ולכן אין צורך לאכול הרבה פיצוחים כמו גרעינים, בוטנים או פיסטוקים.
מזון עשיר בשומן שמקורו בצומח: שמן, מרגרינה, שומשום, זיתים, אבוקדו, טחינה, מיונז, פיצוחים בקליפה,(בוטנים, פקאן, שקד, פיסטוק)
השומנים המוצקים בטמפרטורת החדר הם מן החי (שומן עוף, שומן בקר, חמאה) הם בנויים מחומצות שומן רוויות. השמנים הצמחיים הם נוזלים בטמפרטורת החדר (שמן זית, שמן סויה, שמן קנולה, שמן חמניות) החומצות המרכיבות אותם הם בלתי רוויות.
קבוצת השומנים אינם מתמוססים במים, אלא בחומרים אורגנים (כהל, נפט, בנזין, אצטון).
המרגרינה היא שומן מהצומח, אך היא מוצקה בטמפרטורת החדר. ואילו השמן נוזלי בטמפרטורת החדר.
מבחינה בריאותית השמן בריא מהמרגרינה כי לא עבר תהליך עיבוד.
השומנים דרושים לגופינו בכמויות קטנות הם משמשים כחומרי תשמורת, ממיסים ויטמינים, בידוד כנגד איבוד חום הגוף, והגנה על איברים פנימיים.
(מצב צבירה הוא הצורה שבו מופיע חומר בטבע. קיימים שלושה מצבי צבירה : מוצק- נוזל – גז.
למשל: המים: במצב מוצק זהו קרח, בטמפרטורת החדר הם נוזלים, ובטמפרטורה של 100 מעלות הם גז- אדים.
מזון עשיר בשומן שמקורו בחי: חמאה, מקורות לבשר שמן (אווז, כבש) מוצרי בשר שהוסף להם שומן בתהליך הכנתם – המבורגר, נקניק, נקנקיות, קבב
ציוד לפעילות: תחפושת, צלחת, סכין ומזלג, קוביית משחק, סופגניות, נרות חנוכה, חוט תפירה, בקבוקים או כוסות, ניירות, ריבועי מרגרינה, צבע גואש, גזיה, סבון, מחבת, מקרר, 2 סירים, 2 סופגניות עשויות ניר, חישוקים
מהלך הפעילות:
משחק 1: שש בסופגניה
במרכז המעגל מניחים ערמת תחפושות (רצוי טוגות, גלביות, כאפיות, ברוח החשמונאים), סופגניה מונחת בצלחת, סכין ומזלג. מעבירים קובייה בין התלמידים וכל אחד בתורו זורק אותה. מי שמגריל את הספרה 6 צריך לקום, ללבוש כמה שיותר מהר את התחפושת ולאכול את הסופגניה בסכין ומזלג.
במקביל ממשיכה הקובייה, לעבור בין התלמידים, תלמיד שיוצא לו 6 צריך להחליף את התלמיד שבמרכז המעגל, בזריזות המרבית כדי להספיק ולאכול כמה שיותר מהסופגנייה. המורה תסביר לילדים על מנהגי חג החנוכה.
משחק 2 חידון
שתי קבוצות מתחרות ביניהן על חידות שהמורה שואלת. קבוצה א' מסובבת סביבון וכל עוד הוא מסתובב הם יכולים לענות על חידות. כשהסביבון נופל או כשהקבוצה טועה – האפשרות לענות עוברת לקבוצה הבאה.
חידון: (מתוך: חידות בחרוזים)
מי אני?
מופיעה בחנוכה
טעימה ומתוקה
בריבה אותי מילאו
בואו ילדים וראו
נאכלת בשנייה
מי אני? (סופגנייה)
מטוגנת וטעימה
מתפוח אדמה
קצת קמח וביצה
לא אינני הקציצה
אני שטוחה וחביבה
מי אני? (הלביבה)
לי שמונה כנים ממש
התשיעי הוא השמש
בכל יום נוסף עוד נר
ואורו מאיר זוהר
התשובה היא די צפויה
מי אני? (חנוכייה)
אני קטן וגם נסתר
מכיל אני נוזל יקר
שמונה ימים האש דלקה
והם ימות החנוכה
בזכותי הנס קרה
נחשו שמי במהרה
מי אני? (פך השמן)
התשובות לרמזים באות מהמילים של שירי חנוכה ידועים.
א. נרות חנוכה אינם עבים כמו נרות שבת.
ב. שמן המאור מופק מפרי אחד משבעת המינים.
ג. סביבון שלא מפסיק להסתובב כל החג
ד. בשיר הזה סופרים מעשים אמיצים.
ה. החנוכייה המדברת.
ו. שיר הלל לאלוהים.
תשובות:
א. נר לי דקיק
ב. שימו שמן זית
ג. לילה ויום סביבוננו ייסוב
ד. מי ימלל גבורות ישראל אותן מי ימנה
ה. חנוכייה לי יש... ושחה לי בלאט.
ו.מעוז צור ישועתי
הקומקום שלי/ הקומקום שלך
א. הוא מאיר, היא מאירה
ב. הוא: מאיר, היא: שקופה
ג. הוא: מאכל נוזלי, היא: נזקקת לדיאטה
ד. הוא: היפוכו של חושך, היא: שם של ילדה
ה. הוא: מפקד המרד, הבן הבכור של מתיתיהו, היא: בזכותה אוכלים מוצרי חלב בחנוכה
ו. הוא: אבר החיים בגוף, היא: מאכל לחנוכה
תשובות:
א. נר...נורה
ב. שמש... שמשה
ג. שמן...שמנה
ד. אור...אורה
ה. יהודה...יהודית
ו. לב...לביבה
משחק 3 נר לי דקיק
תחרות בין 2-4 ילדים, לכל ילד קושרים סביב מותניו חוט שבקצהו נר חנוכה (המופנה לכיוון הישבן).
הילדים מתחרים בינהם מי ישחיל את הנר לבקבוק יותר מהר, ללא עזרת ידיים.
לילדים צעירים יותר ניתן לשים כוסות במקום בקבוקים. המורה תסביר לילדים על נושא השמן.
משחק 4
הילדים מציירים שני נרות על הלוח . בוחרים נציג מכל קבוצה . מכסים להם את העיניים וכל אחד צריך לצייר את הלהבה שבנר.
משחק 5 קליעה למטרה של סופגניה עשויה מעיתון
הכנת הסופגניות: מקמטים כמה דפי עיתון לצורה עגולה כשל סופגנייה, עוטפים בניר כתום - אדום ולמעלה מדביקים מדבקה אדומה (ריבה...)
מחלקים את הילדים לשתי קבוצות, מניחים סירים במרחק שווה, הסופגנייה עוברת מילד לילד בכל קבוצה, כל אחד בתורו קולע לסיר. קבוצה שקלעה מספר פעמים רב יותר - ניצחה.
משחק 6 שמן
א. לטבול אצבע במרגרינה ציור בשמן
ב. לצייר על ניר
ג. להרים את הניר ולראות את הציור לאור מנורה או השמש -השמן גורם לניר להיות שקוף.
ד. לצבוע בצבעי גואש את הציור? מה קרה? (שמן ומים לא מתערבבים)
שמן אינו מתמוסס במים- המורה תבקש מהילדים לשטוף את השמן מהידיים ללא סבון? מה התוצאה? אחר כך, הילדים ישטפו את ידיהם עם סבון, מה התוצאה? תחושת השמנוניות עוברת. מסקנה: רק בשטיפה עם סבון ניתן להוריד את השמן מהידיים.
משחק 7
מחממים וממיסים מרגרינה – מה המשותף לשמן ולמרגרינה המחוממת? – שניהם במצב צבירה נוזלי.לאחר הכנסת השמן והמרגרינה למקרר לשעה: המרגרינה חוזרת למצב צבירה מוצק והשמן נשאר נוזלי (אלא אם זה שמן זית שנעשה סמיך) מסקנה:יש סוגים שונים של שומנים ושמנים.
המורה תפתח שיחה:
-
מה מקור שמנים? זית, תירס, קנולה, סויה -מקורם בצמחים.
-
מה מקור המרגרינה הקשה? גם המרגרינה מקורה בצמחים (סויה, קנולה, מזולה), אבל היא עוברת תהליך שהופך אותה מנוזל למוצק, ובעקבות זאת לפחות בריאה.
-
מה המקור של חמאה? שומן מהחי
-
במה יותר בריא לטגן את הביצה? תשובה: בשמן במקום בחמאה ובמרגרינה)
משחק 8: משחקים עם חישוקים בהשראת הסביבון- כל ילד מקבל חישוק
מי מסובב יותר זמן חישוק.
מי מסובב יותר זמן חישוק על ביטנו.
מרוץ שליחים שבו צריך לרוץ עם חישוק הלוך וחזור – חישוק אחד לכל קבוצה.
ריצה קבוצתית להדלקת לפיד.
הצעה: ניתן לחלק לילדים דפי הדרכה בנושא שומנים להורים:
הורים יקרים,
במסגרת פעילות לחג החנוכה ערכנו הכרות עם קבוצת המזונות העשירים בשומן – הכוללת שמנים שונים, אבוקדו, מיונז, טחינה, אגוזים, שקדים, בוטנים, גרעינים ועוד.
המזונות העשירים בשומן הם גם עשירים בקלוריות. אך אין משמעות הדבר שהם אינם בריאים.
קיימים מספר מקורות לשומן:
שומן מהחי: השומן מהחי נמצא קשור למחלות ולכן מומלץ לאכול מוצרים מהחי שיהיו דלים בשומן כדוגמת: הודו, עוף ללא עור, החלקים בבשר הבקר שמכילים פחות שומן (אנטריקוט, סינטה, חזה, כתף).
שומן מהצומח: מזונות עשירים בשומן מהצומח אינם מכילים כולסטרול, והשומן שבהם עדיף על פני השומן הרווי מן החי לדוגמא: שמן קנולה מומלץ לטיגון ושמן זית מומלץ לתוספת למזונות קרים (כמו סלט).
מזונות עם שומן מהצומח כמו שומשום, זיתים, אבוקדו, טחינה, מיונז ופיצוחים מכילים ויטמינים מסיסי שומן A ו- D ולכן חשוב להכירם ולנסות לאכול מהם. יחד עם זאת אפשר להסתפק בכפית או בחופן אחד ליום כדי לספק את צרכי הגוף.
פיצוחים יכולים להיות בריאים, אבל לא מומלץ לאכול אותם לפני גיל 7 משתי סיבות:
בגיל צעיר הילדים עלולים לבלוע אותם ולהיחנק.
אחת האלרגיות הנפוצות היא לבוטנים. לכן מומלץ לחשוף את הילד למזון שעלול לגרום לאלרגיה מאוחר יותר בחיים.
ניתן ליהנות מהמזונות העשירים בשומן אם יודעים להשתמש בשמן הנכון והבריא.