דילוג לתוכן המרכזי בעמוד
מתעניינים בלימודים?

ראש השנה

הפעילות: הכרת מנהגי ראש השנה

אוכלוסיית היעד: כיתות א-ג

 
יעדים חינוכיים:
הילדים יכירו את מנהגי האוכל בחג ראש השנה: תפוח בדבש, דגים, כרישה, סלק.
הילדים ידעו מדוע נהוג לאכול מאכלים אלו לפי המסורת.
בכיתה א' ישולב נושא ראש השנה ישולב במטרה של הכירות וגיבוש חברתי.
הילדים יכירו את חשיבות אכילת ירקות לבריאותם.
 
על קצה המזלג מקור: אתר בית חב"ד

תפוח בדבש
 
אחד הסימנים המובהקים של ראש השנה הוא הדבש בו טובלים את התפוח ואת החלה. בחיים קיימים שני סוגי מתיקויות: ישנם זמנים של שמחות זמנים אלו מתוקים כמו התפוח. אך יש גם מתיקות שונה: כזו המגיעה לאחר אתגרים כמו במקרה של הדבש המופק מהדבורה. כאשר דברים לא מתנהלים כצפוי, כשאנו לא מצליחים לעמוד במטרות שהצבנו לעצמנו,  או כאשר היחסים שלנו חווים משבר ואנו מרגישים בודדים. כשאנו עומדים בפני אתגרים אלו הם נראים מרים וכואבים בדיוק כמו העוקץ של הדבורה. אך אם נתחזק ונעמוד באתגרים בהצלחה, נגלה מימדים חדשים באישיותנו שאפילו לא ידענו על קיומם. הדבש, מגיע מן הדבורה – חרק אותו אי-אפשר לאכול, והוא אפילו עוקצני. אך ראו זה פלא: הדבש אותו מפיקה הדבורה הוא מתוק, אפילו יותר מן התפוח.
ולכן אנו אוכלים תפוח בדבש ביום הראשון של השנה החדשה. אנו מאחלים זה לזה שהתפוח יביא עמו מתיקות, ושהעוקץ של הדבורה יביא עמו מתיקות גדולה יותר!
מהדבורה שאסורה באכילה, יוצא דבש כשר לאכילה, למרות שהוא יוצא מבע"ח המוגדר ביהדות כאיסור אכילה. המהפכה של הדבש – המאכל האסור (הדבורה) הפך להיות מותר – בדבש המיוצר בתוך גופה. גם אנחנו יכולים לבצע מהפכה, כל אחד אצל עצמו. לקחת את כל האנרגיה והמרץ שאנחנו משקיעים בדברים לא-חיוביים ולהשתמש בהם לטובה, לייצר דברים טהורים. במקום לחלק עקיצות, נחלק דבש. זה אפשרי. כך תהיה לנו שנה גם מתוקה וגם טובה.

מנהג אכילת דגים "יהיה רצון... שנהיה לראש ולא לזנב", שנפרה ונרבה כדגים.
 
בליל ראש השנה נוהגים לאכול מאכלים המרמזים בשמותיהם על "סימנים טובים", ומקדימים לכל מאכל בקשה מיוחדת, הפותחת במילים: "יהי רצון".
כרישה: "יהי רצון...שייכרתו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו." בשמה העממי: פרסה. "פרוס עלינו סוכת שלום".

סלק
"יהי רצון... שיסתלקו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו.
הסלק והכרישה הם ירקות. לירקות תכונות חשובות ובריאותיות (מעבר להיותם דלי קלוריות).
הירקות עשירים בסיבים תזונתיים- חוטים דקים המשמשים יסוד לרקמות של הצמחים. חומרים אילו אינם מתעכלים במערכת העיכול של האדם. הם תורמים לתחושת שובע, מעניקים למזון את טעמו ומרקמו, תורמים לתנועת המעיים ולהתקדמות הצואה במערכת העיכול כמו גם לבריאות הלב ולמניעת סרטן.
חשיבות אכילת קליפת הירק- הקליפה עשירה בסיביים תזונתיים וויטמינים. קילוף הירק חושף אותו לחמצן ולאור הגורמים להתפרקות חלק מהויטמינים. לכן, יש חשיבות רבה באכילת הירק עם קליפתו.
הירקות עשירים בויטמינים ומינרלים – ויטמינים (ויטה = חיים) כלומר,חומרים חיוניים לקיום תהליכים שונים בגוף. את הויטמינים גופינו אינו יכול לייצר אותם בעצמו, ולכן זקוק להם ממקור חיצוני (המזון).
הצבעים של הירקות, תורמים כל אחד באופן שונה לבריאותנו, ולכן חשוב לאכול ירקות במגוון צבעים.
את נושא הפירות מומלץ לדחות לט"ו בשבט
 
ציוד לפעילות: כדור רך, בלון, תפוחי עץ כמספר הילדים בכיתה, סלק וכרישה – להראות לילדים מה זה, תפוח עטוף בנייר כסף או בניילונית.
 
מהלך הפעילות:
 
משחק 1: המורה תעביר (או תזרוק) כדור קטן ורך (או לחילופין בלון) בין הילדים. כל ילד שמקבל (או תופס) את הכדור אומר מנהג מהבית שלו הקשור לראש השנה. ממשחק זה ניתן להגיע לדבר על מנהגי אכילת הסלק והכרישה.
המורה תפתח שאלות בנושא ירקות
מאיזו משפחה הסלק? (ירקות)
איזה חלק של הירק הוא הסלק? (שורש)
 
שורש- גזר, קולרבי, בצל יבש, סלק, שורש פטרוזיליה
גבעול- בצל ירק, תפוחי אדמה, גבעולי סלרי, בטטה
עלה- חסה, פטרוזיליה, שמיר, כוסברה, כרוב אדום ולבן, כרישה
פרח- כרובית, ברוקולי
פרי- פלפל, מלפפון, עגבנייה, זיתים, קישוא
זרע- גרעינים, פיסטוק, בוטנים, קשיו, שעועית, עדשים, חומוס
 
משחק 2: מנפחים בלון והילדים צריכים לדאוג שלא יגע ברצפה כמה שיותר זמן באמצעות טפיחות קלות. מי שהפיל את הבלון צריך להגיד מנהג שקשור בחג ראש השנה.
המורה תבחר על איזה ממנהגי החג לדבר.
 
משחק 3: כל ילד מקבל תפוח עטוף בנייר כסף או בניילונית וצריך ללכת מנקודה אחת לשנייה כשהתפוח העטוף בנייר כסף או בניילונית, על הראש, בלי להפיל אותו. אם התפוח נופל, צריך להתחיל מהתחלה. ממשחק זה אפשר להגיע לדבר על מנהג אכילת תפוח בדבש ומשמעותו.
 
משחק 4: קרוסלה- יושבים בשני מעגלים (פנימי וחיצוני), הילדים יושבים פנים אל פנים. בכל פעם המורה נותנת נושא אחר לשיחה, כל 3 דקות ילדי המעגל החיצוני זזים כסא אחד ימינה. דוגמאות לנושאים: לילדים בכיתה א, נושאים הקשורים בהכרות: תחביבים, המשפחה שלי, משהו כיפי שעשיתי בחופש, מה אני מתכנן לעשות בחגים, מה אני מאחל לך לשנה החדשה, דברים טובים שאני חושב עליך (לילדים שמכירים).
 
משחק 5: תחרויות קבוצתיות בטורים:
העברת כדור
הטור הראשון שמסתדר לפי גובה.
הטור הראשון שמסתדר לפי מידת נעליים.
הטור הראשון שמסתדר לפי הא"ב בשם פרטי / משפחה.
באותן קבוצות ניתן לחלק את החידון על הירקות (ולקשר אותו למנהג החג הקשור באכילת סלק ובאכילת כרישה):

חידון
מי מכיר שם של ירק שמתחיל באות: ע – עגבנייה, מ- מלפפון, ג – גמבה, גזר
מי מכיר ירקות שצבעם לבן?- בצל, כרובית, פטריות, שומר
מי מכיר ירקות שצבעם כתום?- גזר, דלעת, דלורית, פלפל כתום
מי מכיר ירקות שצבעם סגול? - סלק, חצילים, כרוב סגול, בצל סגול
אני ירק בטעם חריף: שום, בצל, צנונית, פלפל חריף, חזרת (עשויה מסלק)
אני ירק בטעם מתוק: גזר, עגבנייה, סלק
אני ירק בטעם מר (קצת קשה): חסה, סלרי (המרור לפסח), כרוב
אפשר לאכול אותי כבוש ומוחמץ: מלפפון, גזר, כרוב, כרובית
מה המשותף לגזר, צנונית וקולורבי? כולם שורשים
מה המשותף לארטישוק, כרובית וברוקולי? כולם תפרחת
מה המשותף לעגבנייה, מלפפון ופלפל? כולם פרי של הירק
 
משחק 6: תופסת דגים. אחד הילדים הוא תמנון מלך התנועות והילדים הם הדגים שצריכים לחצות את האוקיאנוס שלו. האוקיאנוס הוא מגרש מסומן. שאר הילדים, "הדגים" רצים לכיוון האוקיאנוס מתקרבים אל התמנון ומתגרים בו בעוד לתמנון אסור לזוז והוא צריך לתפוס אאותם בעזרת ידיו הארוכות. אם הצליח, הדג (הילד) הופך לאצת ים ומצטרף לתמנון בניסיון לתפוס דגים אחרים. המשחק נמשך עד שכל הדגים הופכים לאצות ים. ה"דג" האחרון שנשאר במשחק – הוא המנצח.

המורה תפתח שיחה על מנהג אכילת הדג, מהם המנהגים בכל משפחה לאכילת הדג וכדומה.