שבועות
מטרת הפעילות: הכרת מנהגי חג השבועות
אוכלוסיית היעד: כיתות א-ג
יעדים חינוכיים:
1. הילדים ילמדו את מנהגי האוכל של חג השבועות.
2. הילדים ילמדו על קבוצת המזון: מוצרי החלב.
3. הילדים ילמדו על חשיבות ארוחת הבקר.
4. הילדים יאכלו בכל יום ארוחת בוקר המכילה מוצר חלבי.
על קצה המזלג:
מוצרי חלב
בחג השבועות נוהגים לאכול מאכלי חלב ודבש (תודה לאתר בית חב"ד):
1. מכיוון שהתורה נמשלה לדבש ולחלב- ככתוב: "דבש וחלב תחת לשונך...".
2. במתן תורה ניתנו לעם היהודי חוקי הכשרות. מכיוון שהתורה ניתנה בשבת, לא ניתן היה לשחוט בהמות לאכילה ולפיכך העם הסתפק במוצרי חלב.
3. בחג השבועות היו מביאים אל בית-המקדש את "שתי הלחם", קרבן המורכב משתי לחמים. כדי לציין זאת, אנו אוכלים במהלך החג שתי ארוחות: הראשונה ארוחה חלבית, ולאחריה (לאחר הפסקה מתאימה) ארוחה בשרית.
4. התורה נמשלה לחלב המזין את הנפש. כמו-כן, הגימטריא של "חלב" היא 40, כנגד 40 יום ששהה משה בהר סיני.
המזונות העשירים בחלבון מהווים מקור לבניית רקמת השריר בגופינו. עם מזונות אלה נמנים מוצרי הבשר ותוצרתו (בקר, עוף הודו), דגים ומוצריהם, חלב ותוצרתו וביצה. חלבונים – חיל- בונים.
החלב ומוצריו מהווים מקור לחלבון זמין לגוף, אך גם מקור חשוב לסידן. ההמלצה המקובלת לילדים היא לאכול 3 מוצרי חלב ביום. דוגמאות למוצרי חלב ניגר, ומשקאות חלב (שוקו, מוקה, חלב בטעמים) מוצרים ניגרים, גבינות לבנות, גבינות קשות, גבינות צהובות, מעדני חלב מתוקים, גלידה.
הסידן הוא מינרל (הנמצא במזון בצורה של מלח מסיס). גוף האדם מכיל יותר מקילוגרם סידן שכמעט כולו נמצא בעצמות ובשיניים. הסידן חיוני לפעילות שרירי השלד, לפעילות תקינה של מערכת העצבים, חיוני מאוד לבניית העצמות והשיניים, הלב ורקמות רבות אחרות. סידן מצוי בחלב ומוצריו, בזרעי דגנים ובירקות.
ביכורים
בִּיכּוּרִים הינם הפירות הראשונים של השנה משבעת המינים שהתברכה בהם ארץ ישראל. על פי המסורת היהודית היו מעלים את הביכורים לירושלים אל הכהנים שבבית המקדש החל מחג השבועות.
המקור בתורה הוא בפסוק "רֵאשִׁית, בִּכּוּרֵי אַדְמָתְךָ, תָּבִיא, בֵּית ה' אֱלֹהֶיךָ" (שמות כ"ג י"ט, שמות ל"ד כ"ו)
חובת הבאת הביכורים חלה על שבעת המינים בזאת היא שונה מתרומות ומעשרות, שחובתם מן התורה היא רק עלדגן תירוש ויצהר, חובת הביכורים לא הורחבה על ידי חז"ל מעבר לשבעת המינים.
ציוד לפעילות: מוצרי חלב, קעריות, דפים עם שמות מוצרי החלב, כפיות חד פעמיות, פתקי מספרים. הספר: יותם רוצה להיות גדול, כרטיסיות "השלם את הסיפור", 2 כדורי רגל, 4 דליים, מעדני חלב כמספר הילדים, כפיות חד פעמיות לאכילה אח"כ.
מהלך הפעילות:
משחק 1 - חשיבות ארוחת הבקר וחשיבות מוצרי החלב
המורה תפתח דיון עם התלמידים: מהי הארוחה החשובה ביום? (ארוחת בקר), מדוע? (כי היא נותנת את האנרגיה למוח לשאר היום).
הסבר על חשיבות ארוחת הבוקר:
"בלילה אנחנו ישנים, אך, הגוף ממשיך לעבוד. בשביל העבודה הזו הוא צריך אנרגיה. אם לא נאכל ארוחת בוקר בריאה לא יהיה לנו כוח. לכן, חשוב כי נאכל ארוחת בוקר.
"מי אכל ארוחת בקר"?," מה אכלתם"?,
אילו מאכלים חשוב לאכול בבוקר? (הילדים יתנו תשובות מניסיונם האישי).
בחלק זה נתמקד במוצרי החלב.
הכרת מוצרי חלב - חשיפה למוצרי חלב שונים ולמקורותיהם.
על השולחן יונחו כמה קערות ממוספרות עם מוצרי חלב בתוכם:
חלב פרה, יוגורט לבן, יוגורט פירות, גבינה לבנה, גבינת קוטג', גבינת שמנת, שמנת חמוצה, גבינה צהובה וכו'.
כל ילד יקבל דף עם שמות המוצרים. הילדים יטעמו את המוצרים, ויכתבו את המספר המתאים ליד שם המוצר.
בסיום, המנחה תעבור יחד עם הילדים על הקערות ותוכנן.
דיון: חשיבות אכילת מוצרי חלב
המורה: "ראינו כי קיים מגוון רחב של מוצרי חלב. מי יודע מדוע חשוב לנו לאכול מוצרי חלב?" (תשובות משוערות – עשירים בסידן ובחלבון).
"נכון, מוצרי חלב עשירים בסידן. העצמות שלנו עשויות מסידן ועל כן, חשוב לצרוך אותו יום יום על מנת לחזק את העצמות. מוצרי חלב עשירים גם בחלבון שעוזר לבניית הגוף ולהתפתחות השרירים.
צריך להקפיד לאכול 3 מוצרי חלב ביום".
בחינת הארוחות שכל ילד אוכל בבוקר
"עכשיו נבדוק אילו ארוחות בוקר מבין כל מה שאמרתם הן בריאות".
מעבר על הארוחות אותם הילדים אמרו תוך שימת דגש על המאכלים היותר בריאים.
משחק 2: סידן ניתן לשלב יחד עם חלוקת הספר "יותם רוצה להיות גדול" ועם מכתב להורים – בהמשך. פרטים על הספר בלינק: http://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=36699
המורה תקריא את הספר "יותם רוצה להיות גדול" (או שתהיה קריאה אישית בכיתה). מומלץ על רכישת הספר במרוכז לתלמידים. ותשים דגש על החלק של החלבונים והסידן.
אחרי שיותם מגלה היכן יש סידן בגוף חוזרים לפחות ארבע פעמים על הרשימה במשותף. החזרה מתקבלת בשמחה. כדאי לוודא שכל המזונות מוכרים לילדים.
גבינות צהובות, גבינות לבנות, חלב ומוצריו, סרדינים, ברוקולי, טחינה משומשום מלא
משחק 3 - חג השבועות - סיפור בהמשכים
מחלקים את הכיתה ל- 5 קבוצות. כל קבוצה מקבלת כרטיס עם פתיח לסיפור, שקשור לשבועות. על הקבוצה לחבר המשך לפתיח ולספר אותו לכיתה.
-
המשיכו את הסיפור:
חג השבועות הוא אחד החגים הקדומים ביותר ביהדות והוא אחד משלושת הרגלים שהם שלושת החגים החשובים היותר ליהדות. פסח, שבועות , וסוכות. חג השבועות הינו השני משלושת הרגלים (רגל = פעם) מאחר ומתחילים לספור את החגים מפסח (ראש השנה ע"פ התורה) .
-
המשיכו את הסיפור:
חג השבועות מכונה בשמות אחדים: חג השבועות, חג הקציר, חג החמישים, חג עצרת, חג הביכורים, וחג מתן תורה. חג השבועות: שָבוּעוֹת, כצורת הרבים של המילה שבוע : שבעת השבועות, הנספרים מהיום הראשון של חול המועד פסח ועד היום שבו מתחיל חג השבועות.
-
המשיכו את הסיפור:
התורה שייכת לכולם - התורה ניתנה דווקא במדבר השומם ולא במקום מיושב. מכאן למדנו, כי כשם שהמדבר שייך לכולם ואינו רכושו של איש, כך גם התורה היא של כולנו; כולנו יכולים וצריכים ללמדה ולהבינה, כי היא שלנו.
-
המשיכו את הסיפור:
חג השבועות, כפי שהוא מתואר במקרא, היה חג חקלאי באופיו – קשור לעבודת האדמה בארץישראל ולעונת הקציר. בתקופה שבית המקדש היה קיים היו עולים לירושלים בחג השבועותומביאים את הביכורים לבית המקדש בטקס מרשים וחגיגי.
חג השבועות ציין את תחילתעונת הביכורים, שנמשכה עד חג הסוכות, חג האסיף (כאן ניתן לדבר על שבעת המינים).
-
המשיכו את הסיפור:
לפני קריאת התורה בחג השבועות קוראים את מגילת רות. קריאת מגילת רות דווקא בחג השבועות נובעת מכמה סיבות:
-
מפני שכתוב בה "בתחילת קציר שעורים" והוא זמן הקציר.
-
כי דוד המלך נולד וגם נפטר בחג השבועות. במגילת רות כתוב שדוד הוא נין של רות.
-
רות המואבייה, שעליה מסופר במגילה התגיירה, הצטרפה לעם ישראל והתחייבה לאלוהי ישראל. התנהגות זו מסמלת את חג מתן תורה.
משחק 4 - כדורגל ומעדן חלב
המורה יחלק את הכיתה ל- 2 קבוצות. המורה יסמן 2 קווים שהמרחק ביניהם עומד על כ-2 מטרים. את המעדנים ישים בתוך שניים מהדליים. את הדליים הריקים ישים ליד קו ההתחלה ואת הדליים המלאים במעדנים בקצה השני לילד אחד מכל קבוצה יקבל כדורגל אותו יניח בין הרגליים. בהינתן האות, הילדים הולכים, כשהכדור בין רגליהם, לכיוון הדליים עם המעדנים ולוקחים מן הדלי אחד. חוזרים בחזרה לקבוצה (עדיין הכדור בין הרגליים) ומניחים את המעדן בדלי הריק. מוסרים את הכדור לילד הבא וכך הלאה, עד שכל הקבוצה השתתפה. הקבוצה שמסיימת ראשונה את בניית מגדל המעדנים היא הקבוצה המנצחת. בכל מקרה מתכבדות שתי הקבוצות במעדנים.
משחק 5: ביכורים
כל ילד מקבל תפוז/תפוח וזוג גרביונים. שמים את התפוז באחת מרגלי הגרביון ואת ההרגל השנייה קושרים סביב המותניים. הרגל עם התפוז צריכה להיות בין הרגליים כלפי הרצפה. המורה מסמן קו מטרה. בהינתן האות הילדים ירוצו לכיוון הקו, כשבכל צעד הם צריכים להפעיל רם את "רגל התפוז".הראשון שמגיע לקו מנצח. המורה ידבר על המשמעות של חג הביכורים.
משחק 6 - הכנת עוגה עם הילדים בכיתה, ניתן בקבוצות.
עוגת גבינה פשוטה ובריאה
החומרים :
-
1 חבילת ביסקוויטים
-
750 ג' גבינה לבנה 5%
-
1 שקית פודינג וניל
-
1/2 כוס חלב
-
2 כפות סוכר
אופן הכנה:
מערבבים יחד, את הגבינה הפודינג החלב והסוכר לתערובת אחידה, מסדרים בתבנית את הביסקוויטים ועליהם שופכים חצי מהמלית, ושוב שיכבה של ביסקוויטים ועליהם שופכים את יתרת המלית.
למתכונים נוספים
דף לחלוקה להורים לסיכום הנושא:
הורים יקרים,
במסגרת חג השבועות, למדנו על מנהג אכילת מוצרי חלב בשבועות מקורו בבמתן תורה. אז ניתנו לעם היהודי חוקי הכשרות. מכיוון שהתורה ניתנה בשבת, לא ניתן היה לשחוט בהמות לאכילה ולפיכך העם הסתפק במוצרי חלב.
למדנו על קבוצת החלבונים בכלל ומוצרי החלב בפרט.
החלבונים הם אבני הבניין הבונים את הגוף (חיל - בונים) – את השרירים והעצמות. הם אחראים על הגדילה שלנו.
למדנו על ילד בשם יותם*, שמאד רצה להיות גדול, אך לא הבין שכדי להיות גדול וחזק יש לאכול מזונות עשירים בסידן, לבניית עצמות חזקות, למשל: גבינות, חלב, יוגורט, מעדנים, טחינה וברוקולי; יש לאכול מזונות עשירים בחלבון, לבניית שרירים חזקים, למשל: בשר, עוף, ביצים, דגים ומוצרי חלב; כמו כן, יש לאכול הרבה פירות וירקות כדי לקבל ויטמינים ומינרלים שחיוניים לפעילות מערכות הגוף. בסופו של דבר, יותם הבין ואף הקפיד לאכול בצורה מאוזנת ומגוונת מכל קבוצות המזון (עליהן דיברנו במפגש הקודם...) והוא כמובן היה בריא וחזק.
הורים יקרים, חשוב להקפיד שילדיכם ירבו באכילת מוצרי חלב, משום שבגיל הילדות העצמות שלהם נבנות. אם יאכלו מספיק סידן, המצוי בעיקר במוצרי חלב – תהיינה להם עצמות חזקות ובריאות. אם לא יאכלו מספיק סידן – הם עלולים בגיל מבוגר לסבול ממחלת האוסטיאופורוזיס ("בריחת סידן"), הגורמת לשברים קשים בעצמות.
לסיום, מצורף מתכון ללחמניות גבינה עשירות בסידן.
לחמניות גבינה
מצרכים: 100 גרם גבינה צהובה מגורדת, 1 קופסה גבינת קוטג', 2.5 כוסות קמח,
1 שקית אבקת אפיה, 100 גרם מרגרינה.
אופן ההכנה: לערבב את כל החומרים עד לקבלת מרקם אחיד וחלק. במידת הצורך להוסיף קמח עד שהבצק לא דביק. ליצור כדורים ולהניח על תבנית משומנת.
למרוח ביצה טרופה. ניתן להוסיף שומשום.
לאפות בחום בינוני של כ- 180-200 מעלות כ- 30 דקות.