| | 05/06/2013
נפילות בגיל המבוגר
תקצירי הרצאות מיום העיון בנושא: "נפילות בגיל המבוגר, חידושים במדע ויישומים בפעילות גופנית"
שהתקיים במכללה האקדמית בווינגייט בתאריך 20.5.2013
נפילות בגיל המבוגר: סוגים, סיבות ושכיחות / פרופ' רפאל קרסו
פציעות בגיל השלישי הן תופעה מוכרת הגורמת לתחלואה ולתמותה גבוהה. ההערכה היא שכ- 25%-30% מבני 65 ומעלה, ו 50% מגיל 80 ומעלה מגיעים לטיפול רפואי דחוף עקב נפילות. גורמי סיכון רבים חוברים יחד כגורם לנפילות – והעיקריות הן מחלות הקשורות למערכת המוטורית, לשיווי משקל, לירידת לחץ דם, לדלדול שרירים, לדיכאון, להפרעות בראייה ובשמיעה, לעודף תרופות וכו'.
בנוסף לכך קיימות בעיות סביבתיות הקשורות לסביבה הקרובה כמו: שטיחים וחוטי חשמל בבית, מדרגות לא ידידותיות, רצפה חלקה ועוד. בהרצאה הוצגו בקצרה גורמי הסיכון הרפואיים, מחלות הקשורות להליכה, לתנועה ושיווי משקל, מצבים נפשיים וכיצד ניתן להתמודד עם ההפרעות ולמנוע עד כמה שניתן את הנפילות וסיבוכיהן.
מה שלא ידעת על נפילות בזקנה וכדאי לשאול / יוספה בן משה
נפילות בזקנה מתרחשות יותר בקרב החוששים מנפילה…כיצד ניתן להתגבר על חששות אלו?
אחת הדרכים היא באמצעות עבודה על תחושת המסוגלות העצמית (לפי בנדורה), שמשמעותה: מניעה על ידי היערכות נכונה, ובמידה שנפילה תתרחש ותסתיים בשבר, שיקום מלא וחזרה לתפקוד תקין, למרות העלייה בגיל.
בהרצאה הוצגו דרכי היערכות נכונה לארגון סביבת מגורים (כולל הצגת המודל התיאורטי של לאוטון ונהמוב), בדגש על שימוש נבון בצבעים ובאבזרי עזר פשוטים, על ניהול אורח חיים מקדם בריאות ועל היכרות עם שירותים תומכים ומסיעים, העשויים להגביר תחושת תמיכה ולהפחית חרדה. כמו-כן צויינו סוגי פעילות גופנית, התורמים במיוחד למניעת נפילות.
דרכי היערכות אלו, וכן תרחישי התנהגות נבונה מיד לאחר נפילה, נמצאים על סדר היום להפצה על ידי ספקי שירותים שונים לאוכלוסייה המבוגרת.
בחלקה האחרון של ההרצאה הוצגו שאלוני אבחון שונים, העשויים לעזור בבניית תכניות מניעת נפילות בקרב אוכלוסייה מבוגרת.
מנוקשות לגמישות
מאת: יהודית סילבר, טריינרית בשיטת פלדנקרייז, מורה בכירה בבית הספר לפלדנקרייז, המכללה האקדמית בווינגייט
שיטת פלדנקרייז פותחה בישראל ונקראת על שם ממציאה ד"ר משה פלדנקרייז. השיטה הינה תהליך לימודי המאפשר לכל אדם בכל גיל, לממש את יכולותיו הגופניות, השכליות, הנפשיות והחברתיות.
ד"ר משה פלדנקרייז כתב:" יש שתי דרכים עיקריות לשינוי התנהגותו של האדם: דרך הגוף או דרך הרוח...כדי שהשינוי יהי ממשי, הכרח הוא להביאו באורח שיאפשר לגוף ולרוח להשתנות בעת ובעונה אחת."
במהלך חייו רוכש האדם הרגלים התנהגותיים, תבניות של תנועה ומחשבה ואלו הופכות לאוטומטיות .תבניות אלו מצמצמות את אפשרויות הפעולה של האדם.
בשיעור הקבוצתי, מקבלים התלמידים הנחיות מילוליות לביצוע תנועות עדינות ללא כוח, תוך כדי הקשבה לתחושתם והרגשתם. השיעור מאפשר לתלמיד לבחון את הרגליו התנועתיים ואת דפוסי התנהגותו ולשפר ולשכלל את פעולותיו בהתאם. השיפור מתבטא: ביציבה, בנשימה, בהקלה על כאבים, בהרגשת גמישות גופנית ונפשית ובשיפור מצב הרוח.
כדי שהלמידה תהיה משמעותית ולאורך זמן, יש לשלב בה תנועות עדינות וגירוי מספר תפקודים מוחיים כמו: שמיעה, הבנה, מודעות וקנסטזיה. המוח הקטן האחראי על האוריינטציה המרחבית ושיווי המשקל מזהה את ייחודן של התנועות המודעות ובונה הקשרים ותבניות פעולה חדשות. שיטת פלדנקרייז מועילה לשיפור איכות החיים ומתאימה למגוון רחב של אנשים.
יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.