יורם אהרוני | כושר גופני | 01/10/2021
ערכים שנמדדו בעת ביצוע "המייל היומי"
תקציר מחקר שנערך בבריטניה
מהלך המחקר
"המייל היומי" היא יוזמה שננקטה בבית ספר בסקוטלנד בשנת 2012 ובה תלמידי בית ספר יסודי יוצאים כל יום ל-15 עד 20 דקות הליכה/ריצה כדי לשפר את כושרם הגופני. היוזמה הזו התפשטה מאז מאד וכיום ידוע על 11,900 בתי ספר ב-79 מדינות שאימצו יוזמה זו.
מטרת המחקר הייתה לאסוף נתונים על משתנים שונים במהלך ביצוע 20 דקות של המייל היומי. הנבדקים היו 72 תלמידים בכיתות ה'-ו' (38 מהם בנות) בגיל ממוצע של 10.4 שנים. במהלך ביצוע המייל היומי ענדו הנבדקים מדי דופק ונמדד המרחק שהם עברו בפרקי זמן שונים באמצעות GPS. לנבדקים נערכו בדיקות ממדי גוף ונערך להם גם מבחן ביפ להערכת כושרם האירובי ובהתאם לתוצאותיו חולקו הנבדקים לארבעה רבעונים.
ממצאים עיקריים
תדירות הדופק – הדופק הממוצע של הבנים בפעילות היה 172 פעימות בדקה לעומת 155 אצל הבנות. תלמידים הנמצאים בכושר טוב יותר הגיעו לערכי דופק גבוהים יותר. הדופק הממוצע של התלמידים ברבעון עם הכושר הנמוך ביותר היה 145 לעומת 174 אצל התלמידים ברבעון עם הכושר הגבוה ביותר.
מרחק שעברו התלמידים ב-20 דקות – הממוצע היה 2511 מטר והטווח 1616 עד 4132 מטר. ממוצע המרחק שעבר הבנים היה 2717 מטר והממוצע של הבנות 2305 מטר. המרחק שעברו התלמידים ברבעון של בעלי הכושר הטוב ביותר היא גבוה באופן מובהק משל התלמידים בכל רבעון אחר אך לא נמצא הבדל מובהק במרחק בין שלושת הרבעונים האחרים.
המרחק שעברו הנבדקים ב-5 הדקות הראשונות היה גבוה באופן משמעותי מאשר בכל אחת מ-5 דקות הבאות. ב-5 הדקות הראשונות עברו הנבדקים בממוצע כ-800 מטר ואחר כך ירדו לסביבות 600 מטר בכל 5 דקות. גם ההבדלים בין המרחק שעברו הבנים והבנות היה הגדול ביותר ב-5 הדקות הראשונות.
מהירות התקדמות – החוקרים הגדירו קטגוריות של מהירות התקדמות: עד 3.0 קמ"ש - "הליכה"; 3.1 עד 10.2 קמ"ש – "ריצה קלה"; 10.3 עד 13.6 קמ"ש – "ריצה במהירות בינונית"; 13.7 עד 17.0 קמ"ש – "ריצה מהירה"; ריצה במהירות מעל 17.0 קמ"ש - "ספרינט". ברוב זמן הפעילות מהירות ההתקדמות הייתה בקטגוריות של "ריצה קלה" ו"ריצה במהירות בינונית". הכי מעט זמן היו הנבדקים בשתי הקטגוריות הקיצוניות: "הליכה" ו-"ספרינט". עם זאת יש לזכור כי הקטגוריה של "ריצה קלה" היא מאד רחבה בטווח שלה (מ-3.1 ועד 10.2 קמ"ש) וכי מהירות הליכה רגילה היא כ-5.0 קמ"ש כך שייתכן שהנבדקים היו במצב של הליכה בזמן גדול יותר מאשר מראים הנתונים. הזמן שבו היו הנבדקים ב"הליכה" (עד 3.0 קמ"ש) היה הנמוך ביותר ב-5 הדקות הראשונות והגבוה ביותר ב-5 הדקות האחרונות.
שינויים בקצב ההתקדמות – הפעילות אופיינה בשינויים רבים מאד בקצב ההתקדמות. בממוצע נרשמו 646 מעברים בין קבוצות המהירויות השונות. אצל הבנים נרשמו בממוצע יותר שינויים בקצב מאשר אצל הבנות. החוקרים מציינים כי פעילות עם שינויי קצב רבים מאפיינת את פעילות של ילדים וכך היא נתפסת עבורם כיותר מהנה. כמו כן העובדה שהתלמידים עברות מרחק הרבה יותר גדול ב-5 הדקות הראשונות מצביעה לדעתם על כך שאם בגלל אילוצי זמן אין אפשרות לבצע פעילות של 20-15 דקות כמקובל, גם לפעילות של 5 דקות יש ערך.
כל הנבדקים במחקר זה עברו לפחות מייל אחד ב-20 דקות ולכן החוקרים מעריכים כי הפעילות הזו הייתה בעלת ערך חשוב לגבי התלמידים בכל רמות הכושר. התלמידים בכושר הגבוה יותר היו אמנם בדופק גבוה יותר אך הערכה סובייקטיבית של עוצמת המאמץ (PPE) לא מצאה הבדלים בין קבוצות הכושר השונות מה שמראה שגם התלמידים ברמות הכושר הנמוכות השקיעו מאמצים במהלך הפעילות והיא הייתה יעילה גם עבורם.
מקור:
Hatch LM, Williams RA, Dring KJ, Sunderland C, Nevill ME, Cooper SB. Activity patterns of primary school children during participation in The Daily Mile. Sci Rep. 2021;11(1):7462. Published 2021 Apr 2. doi:10.1038/s41598-021-86631-2
יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.