דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

| אתלטיקה | 12/11/2012

האתלטיקה בלונדון 2012, חלק ג'

תקציר דו"ח סיכום תוצאות והישגים בתחרויות האתלטיקה של המשחקים האולימפיים לונדון 2012 בפרספקטיבה אירופאית

מאת: פרופ' פרנק דיק (בריטניה)

נשיא התאחדות מאמני האתלטיקה של אירופה

אוקטובר 2012

חלק ג'

האפקטיביות של תהליך האימון של ספורטאי העלית נמדדת בכך שהספורטאי מצליח להתעלות בתחרות המטרה החשובה בעונה. בעונה האולימפית מדובר בהשגת מדליות או לפחות בהשגת מקום גבוה שהוא ריאלי עבור רמתו הנוכחית של האתלט. בכל מקרה, מדובר בהשגת ההישג הטוב בעונה. המאמנים והאתלטים צריכים להתרכז ב"סיפוק הסחורה" בתחרות המטרה. בחלק ב' של הדו"ח הובאו נתונים שהדגימו כי אתלטי אירופה התעלו פחות בלונדון בהשוואה לאתלטי ארה"ב וג'מייקה.

המלצות

  1. אימון אפקטיבי ברמות הגבוהות צריך להתייחס לנקודות הבאות: א) טיפוח מאמנים ואנשי ארגון המתמחים בהבאת ספורטאים לרמות הגבוהות ביותר. ב) מציאת דרכים להביא את הנערים המצטיינים לרמות הגבוהות של הבוגרים.

  2. משרת מאמן ראשי לאתלטי הנוער והקדטים המצטיינים היא בעלת חשיבות רבה. אם אין במדינה תכנית טיפוח של אתלטי נוער מצטיינים, הישגי הבוגרים נפגעים.

  3. יש לבחון מחדש את מסלולי הקידום של האתלטים בשלוש-ארבע השנים הראשונות שלהם כבוגרים. אלה הן שנים קריטיות בהן האתלטים לומדים מניסיון איך להתעלות בתחרויות המטרה החשובות.

  4. מסלול ההתקדמות של האתלט: מהתלהבות ראשונית לתרגול – תרגול כדי להשתתף בתחרויות – השתתפות בתחרויות כדי להתכונן להישגים עתידיים – הישגים המובילים ליכולת להתחרות – תחרויות כדי לצבור ניסיון וללמוד – ללמוד לנצח.

  5. יש לבחון מחדש את מסלול ההתקדמות של נערים מצטיינים בדרכם אל צמרת הבוגרים. ראוי לשים לב לכך שחלק מהנערים המצטיינים בשנים 2000 – 2010 הגיעו לפסגות הגבוהות באתלטיקה הרבה לפני משחקי לונדון 2012, לדוגמה: אלנה אסינבייבה.

  6. צריך להחליף את אליפות העולם לנוער באליפות העולם עד גיל 23. מדליסטים אירופאים מאליפות העולם לנוער נהנו מהאפשרות להתחרות יותר מאוחר באליפות אירופה עד גיל 23 אבל הם זקוקים  גם לאתגר ברמה כלל עולמית בגיל הקריטי של מעבר מנוער לבוגרים.

  7. יש לבחון את תכניות הכשרת המאמנים ולהוסיף בהן פרק של הכנה לתחרויות החשובות. מדובר כאן באמנות יותר מאשר במדע. העובדה כי האתלט שיפר את שיאיו האישיים בעונה היא חשובה אך לא מספקת. צריך למצוא דרכים כדי שהשיאים האישיים יושגו בתחרויות האליפות החשובות, ולאלה המועמדים למדליות, צריך למצוא דרכים שהשיאים האישיים יושגו בתחרויות הגמר או להשיג ניצחון בתחרות טקטית.

  8. בשנים האחרונות, יש אתלטים ואיגודים המעסיקים חוץ ממאמנים גם "מומחים למיצוי הפוטנציאל". יש לבחון את הקשר בין המאמנים לבין מומחים אלה ולקבוע חלוקת תפקידים בין עבודת מאמני האתלטיקה ל"מומחי מיצוי הפוטנציאל". כרגע שורר בלבול גדול בתחום. כמו כן, בדיוק כפי שקיים קוד אתי למאמנים יש לאמץ קוד אתי לעבודת "מומחים למיצוי הפוטנציאל".

  9. אתלטים שיזכו במדליות באליפות העולם לנוער והמאמנים שלהם צריכים לקבל חברות ב"מועדון אירופאי לאתלטים ברמה עולמית גבוהה". "מועדון" זה צריך לאפשר גישה לאתלטים ומאמניהם לכל האמצעים שיסייעו להם במדרך הקשה מרמות הנוער הגבוהות אל רמות הבוגרים הגבוהות. לשם התחלה אפשר לדבר על אספקת כל מידע עדכני המתפרסם על תהליך האימון וגם על מפגשים אימון ומחנות אימונים משותפים.

  10. יש לגבש אסטרטגיה אירופאית להצלחה במקצועות האתלטיקה בהם נמצאים אתלטי אירופה בנחיתות יחסית לצמרת העולמית: ספרינט, משוכות וריצות למרחקים בינוניים וארוכים. בעבר נעשה ניסיון דומה במקצוע זריקת דיסקוס ואת פירותיו ניתן לראות היום.

  11. מאמנים המדריכים רצי מרחקים ארוכים על מסלול צריכים לדאוג לכך שחניכיהם ידעו לרוץ גם בתחרויות ללא רצים מושכים שחלקן הראשון (לפחות) מתנהל בקצב ריצה קבוע. התנסות במירוצים ללא מושכים המתנהלים בקצב משתנה חיונית להצלחה בתחרויות אליפות גדולות.

  12. בשנים האחרונות נמצא מקצוע הקפיצה לרוחק בשפל. גם בקפיצה לגובה אין שיפור ברמה. יש לחקור את הסיבות לכך.


מאמרים נוספים בסדרה:

האתלטיקה בלונדון 2012, חלק א'

האתלטיקה בלונדון 2012, חלק ב'


יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.