דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

יורם אהרוני | אופניים | 06/01/2020

עליה במספר ההרוגים בארה"ב כתוצאה מפגיעות כלי רכב


בשנת 2018 נהרגו בארה"ב 857 רוכבי אופניים כתוצאה מפגיעות כלי רכב

זהו המספר הגדול ביותר מאז 1990, שנה בה  נרשמו 859 מקרים כאלה. בשנת 2017 נרשמו רק 806 מקרים. גם מספר הולכי הרגל שנהרגו מפגיעות מכוניות עלה ב-2018 יחסית ל-2017: 6283 לעומת 6075. 
מספר ההרוגים הכללי בתאונות דרכים בארה"ב היה בירידה ב-2018 יחסית ל-2017: 36,560 לעומת 37,473. נראה שיצרני הרכב משקיעים באמצעי בטיחות הנותנים יותר הגנה לנוסעים במכוניות אך אמצעים אלה לא מונעים פגיעה בהולכי רגל ורוכבי אופניים.

סיכום חלקי בשנת 2019 בעיר עם מספר התושבים הגדול ביותר בארה"ב, ניו-יורק, בה חיים 8.4 מיליון תושבים, מראה עלייה במספר מקרי המוות של רוכבי אופניים

בתשעה החודשים הראשונים של שנת 2019 נהרגו בעיר 26 רוכבי אופניים עקב פגיעות של כלי רכב לעומת 10 מקרים בכל שנת 2018. כתוצאה מכך מתכננת עיריית ניו יורק להרחיב את רשת שבילי האופניים בעיר. כיום יש בעיר בסה"כ  כ-2000 ק"מ של שבילי אופניים והתוכנית היא להוסיף עוד 400 ק"מ בתקופה הקרובה ובסך הכל להשקיע 58.4 מיליון דולר בחמש השנים הקרובות בהגברת הבטיחות של רכיבת האופנים בעיר. מעבר לסלילת שבילי אופניים נוספים מתוכננות פעולות נוספות כמו הגברת הבטיחות בצמתים, מאחר שכ-30% ממקרי המוות של רוכבי אופניים מתרחשים בהם.

אחד מהנושאים שבמחלוקת הוא האם יש לחייב את רוכבי האופניים בחבישת קסדה

זאת מאחר שרבים ממקרי המוות הם כתוצאה מפגיעות ראש. באף לא אחת ממדינות ארה"ב אין חובת חבישת קסדה לרוכבי אופניים מבוגרים ורק ב-21 מדינות מחויבים בכך ילדים. אחת הטענות נגד חובת חבישת קסדות היא כי  חובה זו עלולה להוריד את מספר רוכבי האופניים, במיוחד את אלה המשתמשים באופניים שכורים. לא כל חברות השכרת האופניים מצרפות אליהן קסדה. הטענה כי  כאשר גדל מספר רוכבי האופניים, נהגי כלי הרכב מתחשבים בהם יותר. טענה נוספת היא כי הן רוכבי האופניים והן נהגי המכוניות לוקים ב"אשליית בטיחות מוגברת" כאשר רוכבי האופניים חובשים קסדות: רוכבי אופניים חובשי קסדות נוהגים יותר להסתכן ונהגים שומרים פחות על מרחק מרוכבי אופניים חובשי קסדות.

אחת הסיבות לעלייה במספר רוכבי האופניים שנהרגו מפגיעות כלי רכב היא עלייה במספר רוכבי האופניים

בניו יורק עלה  מספר הנוסעים באופניים  ב-55% בין 2012 ל-2017 והגיע 49,000 בממוצע ביום. כאשר יותר אנשים רוכבים על אופניים, פחות מכוניות נעות על הכבישים והדבר תורם כמובן לשיפור באיכות האוויר. ממצא מעניין הוא כי מספר התאונות בארה"ב בהן נפגעו רוכבי אופניים על ידי מכוניות נמצא דווקא בירידה למרות העלייה במספר רוכבי האופניים הכללי. אם כך מדוע יש עלייה במספר מקרי המוות?    אחת הסיבות לכך היא אולי שרוכבי אופניים חדשים לא מודעים לכללי הזהירות ונוטים להיפגע יותר. בהקשר לזה יש לציין אולי את העלייה החדה במספר הנשים שנהרגו: ב-2018 עלה מספר רוכבות האופנים שנהרגו ב-29.2% לעומת עלייה של  3.2% בקרב הגברים. 

ניו-יורק היא אחת מ-43 ערים בארה"ב שהצטרפה ליוזמה עולמית שהחלה בשוודיה המכונה Vision Zero

מטרת היוזמה היא  לשפר את בטיחות התנועה בערים. בין הפעולות המומלצות: הקטנת מהירות הנסיעה המותרת בערים, שנויים בתמרורים וברמזורים שישפרו את בטיחות רוכבי האופניים בצמתים וכמובן שסלילת יותר שבילי אופניים  מה שישכנע יותר אנשים להשתמש לצרכי היומיום באופניים במקום באמצעי תחבורה אחרים.

מקורות

1.    Susan Jaffe. Cycling safety concerns grow in US cities. www.thelancet.com Vol 394 November 16, 2019. https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(19)32757-6/fulltext?dgcid=raven_jbs_etoc_email
2.    U.S. Department of Transportation. 2018 Fatal Motor Vehicle Crashes: Overview. https://crashstats.nhtsa.dot.gov/Api/Public/ViewPublication/812826. 
3.    Bicycle Accidents in the United States. https://www.peoplepoweredmovement.org/bicycle-accidents-in-the-united-states


יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.