דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

חוה שלהב | פעילות גופנית בגיל הרך | 21/05/2017

מעקב אחרי ההתפתחות עד גיל שנתיים

מדוע חשוב לעקוב אחר ההתפתחות הילד מגיל ינקות ובשנתיים הראשונות לחיים?

ד"ר חוה שלהב

שיטת שלהב Child’Space מבוססת על רעיונותיו ועל שיטתו של ד"ר משה פלדנקרייז. שיטת פלדנקרייז מושתתת על פיתוח מודעות באמצעות תנועה. לכל פעולה ארבעה רכיבים: חשיבה, תפיסה, תחושה ותנועה. התנועה היא הפתח הנגיש ביותר לשינוי. מאחר שגוף ונפש הם מכלול אחד, שיפורים בתנועה ישפיעו על יכולתו הרגשית, השכלית, התחושתית ועל אישיותו של התינוק בכללותה.

שיטת שלהב Child’Space

 

 

 

 

 

 

 

 

שיטת שלהב Child’Space עושה שימוש בתפיסה ובעקרונות אלו ומתמקדת בשנות החיים הראשונות בהן ההתפתחות המואצת של המוח והמיומנויות הנרכשות מעצבות את התפקוד בחיים. שיטת Child’Space מתייחסת למעגלים הסובבים את התינוק ומשפיעים עליו (המעטפת ההורית או דמויות מטפלות אחרות). כל פרט במעגלים אלו ישפיע על התפתחותו ועל מבנה אישיותו הבוגרת.

השיטה שוזרת ידע מתחומי הביולוגיה, הפיזיולוגיה, הפסיכולוגיה, המכניקה ומהקשרים ההדדיים שביניהם. כך היא בונה את התמונה הכוללת של ההתפתחות ומשמשת בסיס להתווית דרכי הפעולה המתאימות במפגש של המטפל עם התינוק והוריו.

שיטת שלהב Child’Space

 

 

 

 

 

 

 

 

מגע הוא השפה של שיטת שלהב Child’Space. בעידן המודרני, עם ריבוי הצעצועים והגירויים, נרשם פחות ופחות מגע פיזי ישיר. חשיבותו של המגע היא בכך שהוא משמש מתווך להבהרת תמונת הגוף, וכלי ליצירת קשב וקשר. כל תינוק מתפתח בקצב האישי שלו, לפי המטען הגנטי והשפעת הסביבה עליו. אצל תינוקות בני אותו הגיל אשר התפתחותם תקינה, יש הבדלים בקצב ההתפתחות, בלימוד התנועות וברפרטואר התנועתי. שיטת שלהב Child’Space מציעה התבוננות כללית על התפתחות תקינה (משום שיש נטיה להורים לראות רק את הבלתי תקין, המאוחר, החסר).

המשחק הוא בסיס ללמידה והתפתחות. המשחק משמש כלי ומטרה. באמצעות משחקי תנועה, בטכניקות מגע, לומד התינוק על עצמו ועל עולמו, מגלה את היצירתיות שלו ואת יכולתו ליהנות. סביבה משחקית מאפשרת תקשורת ומעודדת למידה.

אמהות רבות סיפרו לי שכבר בגיל מוקדם מאד הן זיהו קשיים אצל תינוקן, ומומחים אבחנו אותם רק בגיל שנתיים או שלוש. שיטת Child’Space מחזקת את האינסטינקט ההורי, מקנה להם יכולת אבחנה ורגישות, מטפחת את המומחיות ההורית ומעניקה לאם בטחון באמהות שלה.

שיטת שלהב Child’Space

 

 

 

 

 

 

 

 

אבחון של אוטיזם, למשל, בוצע לאחרונה בדרך כלל רק בגיל שנתיים שלוש, כאשר ההורה מזהה שהתפתחות הילד אינה תקינה ופונה לייעוץ לגורמי מקצוע בטיפת חלב או לרופא הילדים ומשם לאבחון במכון להתפתחות הילד. יש לא מעט מקרים שהילדים האלו מאובחנים אפילו בגיל מאוחר יותר - חלקם אפילו בגיל שש.

מחקר שבוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת מנצ'סטר מצא שאם הילד מתקשה בהפגנת מחוות גוף כגון קשר עין, מחיאת כף, הצבעה, תנודות ראש וכו', ייתכן שהוא יסבול מבעיית התפתחות השפה ואולי אפילו מאוטיזם. "ילדים שמתפתחים באופן נורמטיבי אמורים להשתמש במחוות האלו", אומרת ד"ר לידיה גביס, נוירולוגית ילדים ומנהלת המכון להתפתחות הילד בבית החולים לילדים בשיבא. "אנחנו יודעים שילדים שלוקים באוטיזם לא מפתחים את מחוות הגוף, ולכן אפשר וכדאי לאבחן אוטיזם בגילים מאד מאד מוקדמים - אפילו לפני גיל שנה".

כדאי לדעת מה הן הנורות האדומות שהורה צריך לשים לב אליהן, לעקוב אחריהן ולהיות מודע אליהן. ילד שלא מפגין את המחוות האלו לא בהכרח סובל מאוטיזם. במקרים שהילד לא מפגין את המחוות האלו הוא אמור לעבור אבחון, ובו יתברר אם מדובר בעיכוב התפתחותי. על ההורים לגלות ערנות. לא מספיק להסתכל מתי הילד התחיל ללכת או לזחול אלא גם לשים לב מתי הילד לא מרים ידיים או אינו מקפיד על קשר עין. בכך מתמקדת שיטת שלהב Child’Space, ומעניקה כלים לראיה כוללת.

עיצוב בטחון עצמי לא מתחיל בצבא: אחת האמהות שנחשפה לשיטת CS מספרת שהיא זוכרת משפט ששמעה במהלך טיפול אצל מורה בשיטת Child’Space. ביתה, בת שנה וחצי, נפלה, והיא רצה להרימה. המטפל המליץ לה להמתין, ולראות אם הילדה מתרוממת בעצמה, ואז לעודד ולשבח אותה. הערה זו מנחה אותה לאורך כל הדרך מאז. האפשרות לתת לילד למצוא את דרכו באופן עצמאי לא מתחילה בגיוס לצבא, אלא מגיל מוקדם, וחשיבות התגובה ההורית מעצבת את בטחונו והתפתחותו של הילד.


יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.